Gezien: Kapzagen en beitels voor weinig

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Het web afstruinend naar een kapzaag kwam ik het volgende tegen:

Kapzaag 16" (ik neem aan de gehele lengte incl. handvat) prijs E 14,50

Verder kijkend op de site:

Steekbeitels set van 4 stuks 6, 12, 18 en 24mm prijs E 4.50

Heb de zaag en twee sets beitels besteld. Geen idee of het wat is, vooral de beitels. Maar altijd handig voor het grovere werk of om er iets anders van te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Heel kort door de bocht.
Ik denk dat die beitels wel zullen meevallen. Over de zaag heb ik meer twijfels. Alleen al het handvat daar past een beetje mannenhand niet lekker in. Wel een leuk project om er een handvat aan te zetten.
Ik hoor graag wat jouw bevindingen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik denk dat die beitels wel zullen meevallen. Over de zaag heb ik meer twijfels. Alleen al het handvat daar past een beetje mannenhand niet lekker in.
Het spul is binnen. De beitels zijn niets. Flinter dun. Dikte loopt van 5 naar 2-3 mm. Alles zit onder de lak. Leuk om het slijpen te oefenen en om ze om te slijpen naar schuine beitels.

De zaag heeft een blad van 400 mm lang, dus inderdaad 16" en het is net geen 9cm hoog. Het blad is 1mm dik, 9 tpi. De zaag weegt 800g. Merk Werdine en voor wat het waard is, die naam is gedeponeerd. Er staat een WH in het logo. Het handvat is voor mij net iets te klein, een beetje vijlen zal dat verhelpen. (Handbreedte ~100mm). Hier en daar wat roestvlekjes, niets onoverkomelijks.
zaag.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Het spul is binnen. De beitels zijn niets. Flinter dun. Dikte loopt van 5 naar 2-3 mm. Alles zit onder de lak. Leuk om het slijpen te oefenen en om ze om te slijpen naar schuine beitels.

De zaag heeft een blad van 400 mm lang, dus inderdaad 16" en het is net geen 9cm hoog. Het blad is 1mm dik, 9 tpi. De zaag weegt 800g. Merk Werdine en voor wat het waard is, die naam is gedeponeerd. Er staat een WH in het logo. Het handvat is voor mij net iets te klein, een beetje vijlen zal dat verhelpen. (Handbreedte ~100mm). Hier en daar wat roestvlekjes, niets onoverkomelijks.
Bekijk bijlage 116239
Ja iets zeggen over iets dat je niet kent dan kan je er naast zitten. Dat deed ik dus hier bij de beitels.
1 mm is vrij dik voor een kapzaag. Ik heb hier ook nog staalplaat van 1 mm liggen voor het maken van grote zagen. Er komen ooit nog 2 kapzagen van 50cm bladlengte en dat wil ik wel 1 mm voor gebruiken.
Als het nodig is een slijpbeurt geven en gewoon uitproberen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Als het nodig is een slijpbeurt geven en gewoon uitproberen.
Heb al wat stukjes gezaagd. Ondanks dat die niet heel agressief zaagt gaat afkorten niet echt lekker met deze vertanding. Misschien bouw/vijl ik de vertanding om. Fijnere vertanding lijkt me niet echt zinvol met de bladdikte.
Het staal klinkt ook vrij zacht, doffe geluiden en geen ping.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Wat onderzoek gedaan naar de firma Werdine omdat ik het toch een rare zaag vindt. Het was een fabrikant van professioneel keukengereedschap (kaasmessen, ham-persen) en slagersgereedschap. De zaag heeft een afgeronde neus met wat vertanding. Plaatjes vergelijkend denk ik dat het helemaal niet om een houtzaag gaat maar om een beenderzaag.

plaatje van een kleinere beenderzaag (catawiki):
e8c10ff3-6229-49d9-9899-96f6b2566371.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Als jij denkt dat het een beenderzaag is dan zou er toch het een en ander aan rvs aan moeten zitten. Dat lijkt op de laatste foto wel te zijn de rug en de boutjes lijken van rvs te zijn. Alhoewel je dat van een plaatje nooit met zekerheid kan zeggen. En volgens mij is dat bij jouw zaag niet het geval
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Mijn zaag is zeker geen RVS, alles is magnetisch. Oude beenzagen waren ook niet van RVS. Hygiëneregels zijn nog niet zo oud in dat opzicht. De zaag dateren kan ik helaas niet.
Als ik plaatjes zoek op "beenzaag" of "vleeszaag" kom ik een paar gelijkende modellen tegen. Met name de vorm van het handvat en de afgeronde neus met vertanding.

Zekerheid heb ik natuurlijk niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.