geweerkolf opknappen

jdeleur

Nieuw lid
20 mrt 2012
8
0
Goedenavond,

Na een lange tijd meegelezen te hebben op het forum besloot ik vanavond om me maar eens aan te melden.
Ben in het bezit gekomen van een oud Japans geweer (onklaar gemaakt). De kolf is door de vorige eigenaar onvet en met schuurpapier onder handen genomen. Maar zoals jullie op de foto zien, ziet het er nog niet uit. Er zitten nog heel veel deukjes in die ik wil gaan uitstomen. . Denk dat dit deel wel goed gaat komen :)
Helaas heeft het hout flink wat te verduren gehad en zitten er allemaal vlekken in het hout wat het geheel niet echt fraai maakt. Weet iemand hoe dit verwijderd kan worden zonder al te veel te gaan schuren?

IMG02395-20120319-2047.jpg


Alvast bedankt.
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo,
Ik heb ooit antieke wapens verzameld en vind dat je ze niet moet opknappen opdat ze er als nieuw uitzien; 't karakter van oudheid gaat ermee verloren is mijn mening, elke beschadiging vertelt iets over de geschiedenis van het wapen en poets je dat weg dan vind ik dat zonde. Wapens zette ik wel altijd goed in 't vet. Ik zou de kolf olieën opdat het hout gevoed wordt.
Groet,
Frans
 

WR1944

Oud hout
Inderdaad, probeer de kolf niet "als nieuw" te maken. Normale gebruikssporen geven juist karakter aan een voorwerp. Zorg dat het hout beschermd is zonder iets aan het patina te veranderen.
Een andere zaak is de wapenwet. Ik weet niet in hoeverre je op de hoogte bent van deze wet. Ik weet niet of je in Nederland of Belgie huist maar in Nederland heeft men een van de strengste wetgevingen op wapengebied. Stel je op de hoogte van wat mag en wat niet mag. Ik was in Holland vrijwilliger bij een bunkermuseum en er moest een Duitse mitrailleur geinstalleerd worden. Van de politie mochten we alleen de voorkant van de loop en de eerste 10 cm van de de rest van wapen nabootsen. De rest moest een blok hout zijn, het geheel mocht niet bruikbaar zijn om te dreigen. Dus werd er een camouflagenet of een legerjas over het blok hout gegooid. Hier in Amerika waait er een andere wind. In de "grondwet" ligt verankerd dat elke Amerikaan zich mag bewapenen. Het aantal moorden en ongelukken is dan ook navenant maar daar sluit de wapenhandel de ogen voor. Maar we zouden het over hout hebben .....
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
De politie en de wapenwet is een lastige discussie en dan druk ik het zacht uit. In NL is het, helaas!, vaak maar net hoe de pet van de betreffende politieman/vrouw staat en hoe deze de wapenwet interpreteert. Ik ken helaas genoeg voorbeelden waarbij pietje A zegt, klaasje B en truusje C. Het ging over hetzelfde item en ook de wet veranderde niet...

In ieder geval, voor zover mijn kennis reikt, een gedemillitariseerd wapen is door de Nederlandse wet toegestaan mits op de juiste wijze onklaar gemaakt. De loop moet onder andere dichtgelast zijn (zodat direct duidelijk is dat het wapen niet kan schieten), er moeten gaten geboord zijn in de loop, etc. Iedere wapenhandelaar die z'n vak verstaat weet hier alles van.

Maar inderdaad weer terug on topic :D

Wat mij betreft vormt een kolf met duidelijke gebruikssporen de ziel, er zit een historie/verhaal achter en dus draagt het bij aan de authenticiteit van het wapen. Maar dat is enkel mijn mening...
 

jdeleur

Nieuw lid
20 mrt 2012
8
0
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben heel erg goed op de hoogte van de nederlandse wapenwet en artikel 18.
Normaal verzamel ik blanke wapens. Dit onklaargemaakte geweer heb ik gekocht omdat ik er wel iets in zag.
Jullie zeggen allemaal niet opknappen maar er zijn door de vorige eigenaar allemaal kale plekken op het hout geschuurd. Dus dit is wel degelijk een mooi exemplaar om te "redden".
Ijzerwerk is verder netjes en doe ik niets aan.

Ga de kolf van het weekend onder handen nemen met een strijkijzer om de butsen iets minder te maken misschien komt er nog meer vuil mee dan.

Ik ga er foto,s van maken die ik hier zal posten.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Het is echt zonde dat je de gebruikssporen weghaalt. Ze horen bij de geschiedenis van het wapen.
 

jdeleur

Nieuw lid
20 mrt 2012
8
0
Sporen van een schuurmachine kun je idd, gebruiksporen noemen. Maar dat zijn niet de gebruiks sporen die ik zou willen zien.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
jdeleur zei:
Bedankt voor jullie reacties.
Jullie zeggen allemaal niet opknappen maar er zijn door de vorige eigenaar allemaal kale plekken op het hout geschuurd. Dus dit is wel degelijk een mooi exemplaar om te "redden".

Tja dat had je in je eerste post er niet bijgezegd! In dat geval heb je volkomen gelijk!
Ik ben benieuwd naar de foto's.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
burley zei:
De politie en de wapenwet is een lastige discussie en dan druk ik het zacht uit. In NL is het, helaas!, vaak maar net hoe de pet van de betreffende politieman/vrouw staat en hoe deze de wapenwet interpreteert. Ik ken helaas genoeg voorbeelden waarbij pietje A zegt, klaasje B en truusje C. Het ging over hetzelfde item en ook de wet veranderde niet...
quote]


Toch is de wetgeving redelijk zwart wit.Er is genoeg literatuur beschikbaar voor de controleur. Gebrek aan kennis geeft vaak een andere kijk op zaken. Jan agent die er geen bal van snapt moet het aan zijn collega overlaten die wel op de hoogte is van wet en regelgeving.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Helaas betrof het ook de hogere echelons... :cry: :?

Het ging allemaal om paintball markers, op zich allemaal niet zo heel spannend, maar genoeg reden tot, soms, heftige discussies. Ik hou me er nu niet meer zo mee bezig, maar een paar jaar terug was dat een een grijs (met een hoofdletter en een uitroepteken) gebied voor justitie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.