Gevlamd Essen?

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Na het afkorten en doorzagen van een stam (hoogstwaarschijnlijk) essenhout kwam ik deze vreemde tekening in de kern tegen. Ter info, de stam heeft een jaar buiten onder een stuk zeil gelegen beschut tegen regen en zonlicht.

Wat is dit precies? Geen 'slaap' lijkt me, het hout is nog spijkerhard en onaangetast.
Ik ben benieuwd in hoeverre dit tevoorschijn gaat komen als ik er een schaal van maak..





Attached files
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Hallo Wouter,

Ik ben hetzelfde ook al eens tegengekomen in een blok hout uit het houthok.(ook essen)
Het lijkt mij wel een soort slaap, maar dan een beginstadium.

groet,

Burijn
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Het is inderdaad essen, en volgens mij is het een schimmelaantasting. Er zijn schimmels die de mechanische eigenschappen van hout niet aantasten zoals bv. blauwschimmel. Deze lijkt mij toch een schimmel die op termijn het hout afbreekt. misschien dus toch "slaap"?
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Interessant dan hoe de snelheid van de aantasting per houtsoort verschild. Bij Berk zie ik na 2 maand al tekenen van 'slaap' terwijl dit stuk er al een jaar lag. Dan zal dit wellicht toch een voorstadium zijn van een schimmelaantasting. Omdat ik nog een zwartje lijntjes zag kwam het raar op me over.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
dit lijkt mij helemaal geen essen, zeker niet als ik naar de schors kijk.
mischien is die boom vergiftigt, met weetikveelwat dat het hout nu uiteindelijk verkleurd

maar ook gelijk de reden dat hij uiteindelijk is weg gehaald
ik heb al meerdere malen vergiftigde bomen weg moeten halen, en dat geeft vreemde tekeningen

kan zo gouw ook niet bedenken wat het is
maar es zou ik het niet gouw noemen
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
wat eiken betreft dat zal het ook niet gouw zijn mis het kernhout van eiken dat niet binnen 1 jaar word aangetast

ik zit te denken aan een speciale geimporteerde ( als boom ) cultivar esdoorn
maar hij moet het maar eens verklappen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Houthasses zei:
Omdat ik nog een zwartje lijntjes zag kwam het raar op me over.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat die lijntjes alleen optreden wanneer twee 'concurrerende' schimmelsoorten elkaar 'al groeiend' in een stuk hout tegenkomen en een van de twee een barrière opwerpt om groei van de ander te stoppen.
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Ik zou wel eens willen weten hoe jullie van deze foto's maken dat dit Essen is. Ik vind die schors helemaal niet passen bij essen. De kleur van de kern lijkt enkel te passen bij verkernde es maar dan zou de rand nog mooi wit(gelig) moeten zijn en dat zijn ze niet(og ik zie het toch niet). Ook het kopshout lijkt mij geen essen te zijn. De foto is niet goed genoeg om eht zeker te zijn maar ik ben eens benieuwt hoe jullie dan wel zeker zijn zonder alles goed te kunnen zien.
Ikzelf werk zeer veel met es, als rondhout hier lang ligt is het soms nog moeilijk te zien welke soort het is(ik heb hier zeer soorten veel liggen) en dna moet je naar duidelijke kenmerken zoeken die ik hier mis.


Chris
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Chris er wordt "gevraagd" of het essen is. Met Jurriaan ben ik van mening, dat het eerder Amerikaanse eik is.
Van houtziekten heb ik geen verstand, maar wat ik wel eens gelezen heb zouden het de kenmerken van witrot kunnen zijn, dat voorkomt bij loofhout dat lange tijd veel te nat heeft gestaan (30% - 60 %). Bij inlands eiken wel gezien bij bomen die ver over hun houtbaarheidsdatum waren doorgegroeid. De kern begon vanuit de stam bruin te worden. In dit geval wit. Maar zoals gezegd het is neuswijsheid van blz.421 Houtvademecum 9e druk.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik zie op het kopshout geen houtstralen. En ook al is het een ruw gezaagd oppervlak, bij eik moet je die toch wel zien. Mij doet de schors denken aan een jonge es. Als je het echt zeker wil weten hebben we inderdaad betere foto's nodig natuurlijk...
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik zit zelf in de bosbouw, op een zogenaamde harvester, en het toeval wil dat ik vorige week nog met een (zeer nat stuk) bos aan het zagen, waarop elzen, berken, populieren, wilgen en essen stonden. Dus je kunt wel zeggen dat het een echt nat stuk is, lettende op de houtsoorten.
Nu heb ik daar ook verschillende essen omgezaagd die in het hart dezelfde tekening hadden als hier getoond.
Het is natuurlijk wel lastig zeggen aan de hand van een foto, maar ik denk dat het ook een es is.
En hoe het zo is gekomen... Misschien met de voetjes in het water?
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ik weet 100% zeker dat dit geen fraxinus exelcior is, ( gewone ess ) gelet op de schors
en ook dat het zeker geen eik is geen enkele soort eik gelet op het ontbreken van kernhout en hout stralen
ik zeg esdoorn als je deze hout soort een stukje heel glad probeert te schaven merk je dat deze vezel heel warrig is en gouw inspringsel hebt, esdoorn heeft ook heel snel last van water schade heel snel.
dat is duidelijk te zien, na 1 jaar buiten al zoveel tekening van schade.

schaaf een stukje!
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Ik wou niet zo'n discusie opstarten maar vind het wel leerrijk. Dus als het kan graag enkele mooie foto's van "geschaafde stukjes en dan zullen we wel zien welke houtsoort het is lijkt mij.

Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.