Geur (stank) van thermisch gemodificeerd ayous minderen

houtjetouwtje!

Nieuw lid
8 jul 2022
3
0
Nederland
Hoi ik ben nieuw hier omdat ik graag advies bij ervaringsdeskundigen zou willen vragen :)

Wij hebben bij een online tuinmaterialen winkel gevelbekleding gekocht van thermisch gemodificeerd ayous. Het zijn planken met groeven genaamd rib5. Weet niet of ik linkjes mag plaatsen?

Nu hebben we die gekocht voor binnen gebruik. Vooraf hadden advies gevraagd aan de zaak of ze wel voor binnen te gebruiken waren. Dat was absoluut geen probleem en dat werd vaker gedaan was het antwoord. Dus wij hebben ze gekocht voor de slaapkamer.

Maar nu komt het mooie: ze stinken zo enorm! Dat wil je niet in de slaapkamer gebruiken op die manier.

Dus mijn vraag is: heeft iemand tips om de geur te minderen? Nat maken, beitsen etc?

Wij durven er niet zomaar aan te beginnen omdat we ze dan niet meer terug zouden kunnen brengen. Maar we willen ze liever houden want voor retour moeten we 3 uur rijden en de winkel wil geen kosten vergoeden ondanks het verkeerde advies.

Alle tips zijn welkom!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb een aantal meubels gemaakt van thermisch gemodificeerd hout. Dat was weliswaar fraké, maar ook dat heeft een vrij sterke verbrande geur. Dat klopt natuurlijk ook, want het hout is erg verhit. Ik heb ze, nadat ik ze gemaakt heb, in de Osmo hardwaxolie gezet. Naast een goede bescherming is ook de geur verdwenen.

Probleem met dat rib5 profiel is dat je erg veel kleine kantjes hebt en dat het aanbrengen een lastige klus wordt. Osmo moet je namelijk erg dun opbrengen en na een minuut of 15 weer afnemen/uitboenen...

Wat je ook gaat gebruiken, doe eerst een proefstukje, want je hout krijgt er wel een andere tint door.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Volgens mij verdwijnt die geur na een tijdje. Bij het verwerken stinkt dat hout inderdaad stevig maar na een tijdje is de geur weg, tenzij je het gaat bewerken.
Ik heb al jaren wat Thermowood in de werkplaats liggen, maar ruiken doet dat niet meer.
 

houtjetouwtje!

Nieuw lid
8 jul 2022
3
0
Nederland
Ik heb een aantal meubels gemaakt van thermisch gemodificeerd hout. Dat was weliswaar fraké, maar ook dat heeft een vrij sterke verbrande geur. Dat klopt natuurlijk ook, want het hout is erg verhit. Ik heb ze, nadat ik ze gemaakt heb, in de Osmo hardwaxolie gezet. Naast een goede bescherming is ook de geur verdwenen.

Probleem met dat rib5 profiel is dat je erg veel kleine kantjes hebt en dat het aanbrengen een lastige klus wordt. Osmo moet je namelijk erg dun opbrengen en na een minuut of 15 weer afnemen/uitboenen...

Wat je ook gaat gebruiken, doe eerst een proefstukje, want je hout krijgt er wel een andere tint door.
Bedankt voor de tip! Dat is het overwegen waard. Misschien is er ook een behandeling die minder lastig is op deze geribbelde planken maar die wel de geur maskeert?
 

houtjetouwtje!

Nieuw lid
8 jul 2022
3
0
Nederland
Volgens mij verdwijnt die geur na een tijdje. Bij het verwerken stinkt dat hout inderdaad stevig maar na een tijdje is de geur weg, tenzij je het gaat bewerken.
Ik heb al jaren wat Thermowood in de werkplaats liggen, maar ruiken doet dat niet meer.
Bedoel je dat als je het zaagt het weer opnieuw veel stinkt? Want we moeten de planken nog op maat zagen. Dat betekent nog veel langer wachten.

Het ligt nu 1,5 maand in onze garage maar we ruiken het nog steeds. Zonde want die periode is onze slaapkamer nog steeds niet klaar.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Bedoel je dat als je het zaagt het weer opnieuw veel stinkt? Want we moeten de planken nog op maat zagen. Dat betekent nog veel langer wachten.

Het ligt nu 1,5 maand in onze garage maar we ruiken het nog steeds. Zonde want die periode is onze slaapkamer nog steeds niet klaar.
Het is het zaagsel wat het meeste stinkt. De zaagsnede zal ook terug wat geur vrijlaten, maar dat valt volgens mij nogal mee. Eenmaal geplaatst gaat de geur wel meevallen. Een goede ventilatie zal ook helpen, maar dat is een ander verhaal.
 

Coolwood67

Nieuw lid
18 jan 2024
2
0
Nl
Wij hebben ook thermo ayous gekocht voor binnen. We hebben het nog niet verwerkt dus ik ben heel benieuwd of de geur na verloop van tijd verdwijnt. Als dat niet zo is dan kunnen we het misschien nog retourneren.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Leg het buiten, de geur verwaait dan sneller dan in een garage. Nog beter is buiten monteren, daar is dit voor bedoeld. Waarom zou je dit binnen willen toepassen? Er zijn veel meer houtsoorten, die geen energieverslindende behandeling hebben ondergaan. Voor specifieke kleuren zijn er allerlei smeersels beschikbaar.
 

Coolwood67

Nieuw lid
18 jan 2024
2
0
Nl
Dankjewel voor je reactie.
De voornaamste reden waarom we voor ayous hebben gekozen is de kleur en "tekening" van het hout. En het is redelijk betaalbaar.

Wat zou een alternatief zijn met dezelfde uitstraling en prijs?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.