Gespoten multiplex lijmen

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Hallo houtbewerkers,

Voor een cadeautje wil ik een aantal onderzetters maken, zoals in dit voorbeeld:

IMG_6588.jpeg
In het voorbeeld zijn ze gesneden met een laser, die heb ik niet… ik ga het met mijn CNC doen.

hier heb ik 6mm Berkenmultiplex voor die ik in 2 delen wil frezen…ik noem het even de achterkant en de voorkant, waarbij de voorkant het middelste deel uitgefreesd wordt.

Als ik de achterkant nu in de 2 kleuren (geel en groen) spuit ben ik bang dat ik ze niet op elkaar kan lijmen, of kan dit wel? En met wat voor lijm?

Mocht het niet kunnen heb ik bedacht om de voorkant, voor het frezen te maskeren met Oramask 813 zodat ik de voor- en achterkant eerst kan lijmen en daarna kan spuiten.

Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste methode, mits dat mogelijk is.

Bedankt alvast voor de suggesties!
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Eerst spuiten, dan lijmen? Dan kan je de lijmvlakken schoon frezen.
Dat zou een optie kunnen zij… dan moet ik de onderzetters spuiten wanneer ze nog opgespannen zitten op de CNC, dat is dan weer wat minder.

Dan ga ik liever voor optie 2.

Ik had trouwens nog 2 opties bedacht..

Optie 3: eerst lijmen en dan met een kwast en acryl verf de vakjes inkleuren… maar dat geeft misschien niet zo’n mooi effect als spuiten.

Optie 4: eerst lijmen en dan de vakjes vullen met epoxy (met pigment). Wel een mooie optie, maar een stuk duurder.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan die plaat hout toch spuiten voordat je er verder iets mee gaat doen? Je kan dat toch ergens op een stof vrije plek doen en niet op je freesmachine?
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Waarom maak je dan niet een mal die je opspant? Kun je het gefreesde deel weer terug plaatsen na het spuiten. Ben wel benieuwd hoe al die scherpe inwendige hoeken eruit gaan zien als je ze freest.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Wij hebben hier een laser en gebruiken ook berken multiplex. We doen eerst de voor en achterkant onder de laser als die klaar is dan kleuren wij de achterkant met beits(alleen de zichtbare delen). Daarna verlijmen we de 2 delen met secondelijm en houtlijm (houtlijm op de grotere vlakken). Secondelijm gebruiken wij omdat we het dan niet hoeven te klemmen en het snel weg kunnen leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Waarom maak je dan niet een mal die je opspant? Kun je het gefreesde deel weer terug plaatsen na het spuiten. Ben wel benieuwd hoe al die scherpe inwendige hoeken eruit gaan zien als je ze freest.
Ook een goede optie! Dat de hoeken wat rond zijn vind ik niet erg… heb daar 1,5mm freesjes voor gekocht met een negatieve spiraal.

Wij hebben hier een laser en gebruiken ook berken multiplex. We doen eerst de voor en achterkant onder de laser als die klaar is dan kleuren wij de achterkant met beits(alleen de zichtbare delen). Daarna verlijmen we de 2 delen met secondelijm en houtlijm (houtlijm op de grotere vlakken). Secondelijm gebruiken wij omdat we het dan niet hoeven te klemmen en het snel weg kunnen leggen.
Wat voor een beits gebruik je daarvoor? En hoe breng je die aan?

Heb je daar een voorbeeld van?
 

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Hier een voorbeeld van een spel welke wij maken. Het zijn 2 plaatjes op elkaar geplakt de onderste is dus eerst gebeitst hierdoor zijn de gaten voor de pinnen ook zwart. In het begin deden wij eerst plakken en dan zwart maken maar dat was erg lastig. De beits is van Woca
20230327_090731.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Hier een voorbeeld van een spel welke wij maken. Het zijn 2 plaatjes op elkaar geplakt de onderste is dus eerst gebeitst hierdoor zijn de gaten voor de pinnen ook zwart. In het begin deden wij eerst plakken en dan zwart maken maar dat was erg lastig. De beits is van Woca
Dat ziet er netjes uit! Heb je dan van de onderste plaat alleen de cirkels gebeitst of heel de plaat?


Volgens mij kan dit met Frenken laklijm
Gevonden! bedankt voor de tip
 

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Sry ik kreeg commentaar van mijn vrouw maar wij gebruiken dus geen berken multiplex 🤭 wij gebruiken zie afbeelding 17006414956421570830265197664804.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.