Geschilderde vloer (losse planken) kaal krijgen: vandikte / cilinderschuurmachine / chemisch behandelen?

jsvm

Nieuw lid
1 jan 2024
2
0
Beverwijk
Beste,
Mag ik jullie om advies vragen?
Ik heb 2e hands losse vloerplanken (douglas) gekocht van 2600x160mm +/- 150m2 in totaal.
Deze planken zijn beschilderd aan de bovenzijde en dat wil ik er af.
Wat is de beste manier?
1) pakweg 1 a 2mm eraf schaven met een vandiktebank?
2) schuren met een cilinderschuurmachine of met de hand?
3) chemisch behandelen en schrapen?
4) heatgun en schrapen?

De stapel hout verplaatsen naar een openbare werkplaats is niet echt gewenst.
Dus in het geval van optie 1 of 2 zou ik apparaten moeten aanschaffen.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Voor 150 meter zou ik voor iets machinaals kiezen... Met de vandiktebank moet je hoogstwaarschijnlijk nog wat nabewerking doen, machineslag wegscheuren. Tenzij je gaat voor een dure bank met een helix mes. Verf is ook extra belastend voor de messen trouwens. Een vandikte schuurmachine is wellicht een goede optie, maar daar heb ik weinig ervaring mee...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Als het geschilderd is en glad geschuurd, kom je met 1mm ws wel weg, hoef je niet teveel af te nemen. Maar een vandikte is de snelste
 

jsvm

Nieuw lid
1 jan 2024
2
0
Beverwijk
Vraag 1 die ik zou stellen is 'kun je ze ondersteboven neerleggen' ? Als er niet van die spanningsgroeven in zitten, bijvoorbeeld?
Helaas zitten er wel spanningsgroeven in dus ondersteboven is een goed idee, maar helaas niet mogelijk.

Helder allemaal, ontzettend bedankt voor de reacties!
Ik ga voor vandikte met een klein beetje schuren voor een mooi glad resultaat!
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Zou geen vandiktebank doen als je geen fortuin uit wil geven aan messen slijpen/kopen.
Een elektrische handschaaf heeft vaak goedkope carbide wisselmesjes. Als je daarmee een spijker/schroef/steentje raakt is het een stuk minder kostbaar. Ik zou daarvoor gaan, en dan daarna opschonen met een vandiktebank/schuurmachine.
Stofafzuiging van een elektrische handschaaf is vaak ook best aardig, zou zeker dat goed aansluiten/regelen, verfstof kan niet goed zijn.
Dat 1mm afschaven genoeg zou zijn lijkt me ook optimistisch, planken van 160 breed zijn waarschijnlijk krommer dan dat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik doe vloerdelen gewoon met de bandschuurmachine. Dan blijven de delen het beste op dikte. Dan heb je ook geen tenenstoters als je het opnieuw gelegd hebt.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Toen ik jaren geleden een nieuwe vloer moet leggen, kocht ik een gebruikte gymzaalvloer incl. laklaag en gekleurde strepen. Na het leggen kwam er een professional schuren en werd dat een gewone massief beuken vloer. Als je eerst schuurt en dan legt, weet je dan zeker dat je na het leggen niet nog een keer moet schuren? Dan kun je het nl. beter achteraf in 1x (laten) doen.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Eerst leggen, en dan kaalschuren. Na het leggen van de vloer moet er toch geschuurd worden om het geheel effen te krijgen, dan gewoon bij de bo-rent zo'n vloerschuurmachine huren. Eerst met band, dan zo'n roterende om het geheel mooi glad te krijgen. Dat lijkt me eigenlijk de meest economische optie. Desnoods om te kijken of het hout goed is ergens een plank een stuk kaalschuren, krijg je een mooi beeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.