gerookt eiken doosje - nieuwe ervaringen

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik ben de laatste tijd nogal bezig om te kijken of er uit de -soms- meest bizarre stukken resthout nog iets zinnigs te maken is. De houtkachel is immer de laatste optie:eek:. Zo kwam ik laatst een stukje eiken tegen in de stapel "ondefinieerbaar", net nadat ik een stukje had gezien/gelezen over de invloed van ammoniak dampen op eiken:unsure:....mmmm.
Daar zat een experimentje in:p. Dus afsluitbare kunststof doos vrij gemaakt, doosje gedraaid en een fles ammoniak oplossing ergens nog gevonden. Ammoniak in een kommetje in de doos, werkstukje er naast (doosje met deksel er op!), deksel op de kunststof doos...en dan wachten. Af en toe wel even gluren natuurlijk, want we zijn niet nieuwsgierig;). Hieronder het resultaat na 48 uur:
DSC_0025.jpg
Het hele doosje had de lichte eiken kleur toen deze de doos in ging. Bijzonder om te zien dat de verkleuring niet verder gaat, waardoor deze tekening ontstaat.
DSC_0026.jpg
De andere kant. Heel apart. Ik had de bovenkant van het dekseltje wel even netjes mogen afdraaien, maar ik was meer gefocussed op de behandeling met de ammoniak damp.
DSC_0027.jpg
Toch heeft ook de binnenkant iets van de damp meegekregen, die was ook fors verkleurd.
Spannend om met een behandeling bezig te zijn waarvan de uitkomst niet te voorspellen is en waar je eigenlijk geen grip op hebt. Ik vind dat wel leuk.
Het doosje is afgewerkt met 'Cut'n Polish' en 'Friction Polish', beide van Chestnut. Geeft het doosje een mooie glans.
Dat glimmende oranje stukje in de dunne rand, is epoxy. Het eiken was daar wel wat bros.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, Kor en Rmkat

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Het roken heeft goed uitgepakt..... probeer ook eens amina van meer dan 20%, krijg je een nog donker effect.
Wel oppassen met dat spul (ogen en longen)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Dat maakt dit zo een mooie hobby, er is nog genoeg te ontdekken en te proberen. Leuk dat je de ervaringen met ons deelt!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooie intense kleur, het licht gebleven deel is hier een onverwachte bonus. Dat zal ook wel gecontroleerd kunnen worden bereikt door een stuk in te tapen of het met was tegen de ammoniak-inwerking te beschermen.

Eigenlijk best jammer dat donker eiken zo nadrukkelijk geassocieerd wordt met ouderwets / boers / lomp.
In de kleur die jij hier toont is het toch prachtig hout dat echt vraagt om modernere toepassingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ja hé? Ik heb het idee dat als ik bijv. Een kleine serie van iets zou maken en z op deze manier zou behandelen, dat er dan een serie verschillende objecten ontstaat. Ieder met zijn eigen unieke verkleuring. Iets voor een volgend experiment, denk ik zo;).
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik doe hetgeen ik wil kleuren in een plastic zakje, hoef ik hem ook niet open te maken om te kijken hoe het kleurt :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.