Ik ben de laatste tijd nogal bezig om te kijken of er uit de -soms- meest bizarre stukken resthout nog iets zinnigs te maken is. De houtkachel is immer de laatste optie
. Zo kwam ik laatst een stukje eiken tegen in de stapel "ondefinieerbaar", net nadat ik een stukje had gezien/gelezen over de invloed van ammoniak dampen op eiken
....mmmm.
Daar zat een experimentje in
. Dus afsluitbare kunststof doos vrij gemaakt, doosje gedraaid en een fles ammoniak oplossing ergens nog gevonden. Ammoniak in een kommetje in de doos, werkstukje er naast (doosje met deksel er op!), deksel op de kunststof doos...en dan wachten. Af en toe wel even gluren natuurlijk, want we zijn niet nieuwsgierig
. Hieronder het resultaat na 48 uur:

Het hele doosje had de lichte eiken kleur toen deze de doos in ging. Bijzonder om te zien dat de verkleuring niet verder gaat, waardoor deze tekening ontstaat.

De andere kant. Heel apart. Ik had de bovenkant van het dekseltje wel even netjes mogen afdraaien, maar ik was meer gefocussed op de behandeling met de ammoniak damp.

Toch heeft ook de binnenkant iets van de damp meegekregen, die was ook fors verkleurd.
Spannend om met een behandeling bezig te zijn waarvan de uitkomst niet te voorspellen is en waar je eigenlijk geen grip op hebt. Ik vind dat wel leuk.
Het doosje is afgewerkt met 'Cut'n Polish' en 'Friction Polish', beide van Chestnut. Geeft het doosje een mooie glans.
Dat glimmende oranje stukje in de dunne rand, is epoxy. Het eiken was daar wel wat bros.
Daar zat een experimentje in

Het hele doosje had de lichte eiken kleur toen deze de doos in ging. Bijzonder om te zien dat de verkleuring niet verder gaat, waardoor deze tekening ontstaat.

De andere kant. Heel apart. Ik had de bovenkant van het dekseltje wel even netjes mogen afdraaien, maar ik was meer gefocussed op de behandeling met de ammoniak damp.

Toch heeft ook de binnenkant iets van de damp meegekregen, die was ook fors verkleurd.
Spannend om met een behandeling bezig te zijn waarvan de uitkomst niet te voorspellen is en waar je eigenlijk geen grip op hebt. Ik vind dat wel leuk.
Het doosje is afgewerkt met 'Cut'n Polish' en 'Friction Polish', beide van Chestnut. Geeft het doosje een mooie glans.
Dat glimmende oranje stukje in de dunne rand, is epoxy. Het eiken was daar wel wat bros.