Gereedsschapskast 2

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Eigenlijk naar aanleiding van het topic van Jaap heb ik besloten dat ik ook mijn vorderingen met een gereedschapskast wil laten zien. Het constructieproces heb ik niet vastgelegd; en dat was maar beter ook, want ik heb toch weer een paar pijnlijke leerervaringen gehad.

Mijn uitgangspunt was simpel: ik had een hangboard boven mijn werkbank, maar omdat ik lang niet al mijn spullen handig kwijt kon was er een nieuwe kast nodig. Ik wou er een hebben over de volle lengte van mijn werkbank, met openslaande deuren waartegen ook nog eea gemonteerd kon worden.

Daarbij ben ik uitgegaan van een eenvoudige constructie; ik wil niet teveel tijd in fancy constructietechnieken steken, die tijd kan ik beter gebruiken voor een aantal andere projectjes die hier nog liggen. Dat betekent dus een multiplex kast, met lamello's in elkaar gezet.

Ik laat eerst een foto van de huidige status van de kast zien:

Attached files
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Leerervaring 1: Zoek zelf je hout uit

Omdat ik nog wat andere spullen nodig had, heb ik de maten doorgegeven en gevraagd wat stukjes multiplex voor me te zagen. Normaal gesproken zoek ik zelf ook even uit wat ik nodig heb, maar door de haast nu niet. Dat was geen goed idee.

Toen ik thuis kwam zag ik allereerst dat het multiplex behoorlijk gesplinterd had - echt extreem. Van een afstand zag het plex er aardig uit, maar het bleek toch een inferieure kwaliteit te zijn.

Tot overmaat van ramp bleken er ook een aantal platen behoorlijk krom te staan, wat ik nog nooit gezien heb bij multiplex; dat zou juist zo stabiel als wat moeten zijn...
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Leerervaring 2: Controleer de maatvoering na zagen

Toen ik het hout nog eens goed nakeek bleek ook dat er een aantal stukken een millimeter in maat verliepen. Normaal gesproken controleer ik dat na zagen nog eens, maar omdat ik er nu niet bij was zag ik dat pas thuis... balen dus. Ik zaag liever alles zelf, maar dit soort grote platen zijn lastig te vervoeren (en zelfs om zelf te zagen).

En niet alleen waren de stukken niet allemaal goed recht, sommige waren ook nog een milimeter te klein gemaakt. Prutswerk met zagen dus!

Maar goed, met wat verzagen kom je een eind, dus ik ben maar gewoon verder gegaan.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Leerervaring 3: Ga niet door, ga klagen

Ik zat te twijfelen of ik toch niet terug moest gaan om te klagen. Splinterend hout, te kort gezaagd, scheef gezaagd, en nog krom ook ... ach, het gaat maar om een gereedschapskastje, wat maak ik me druk. Als het maar functioneel is, hoe het eruit ziet maakt niet zo uit.

Daar krijg ik nog spijt van. Met name met kromme platen (het ging om de beoogde zijwanden) valt niet te werken. Ze stonden echt aan de uiteinden een paar milimeter omhoog, en dat leverde grote constructieproblemen op.

Waar ik geen rekening mee had gehouden was dat dit met de lamello's problemen op ging leveren. Ik ben begonnen de achterplaat en de bovenkant te verlijmen. Omdat het om een grote plaat ging (140cm x 100) lukte het me niet die in een keer aan vier zijden rondom op mijn werkbankje te verlijmen. Zelfs het frezen van de lamello's is al lastig in mijn beperkte ruimte.

Die sleuven voor de lamello's heb ik vervolgens rondom afgetekend en gefreesd. De sleuven kwamen op de zijkanten, de onderkant en op de achterplaat keurig in het midden te zitten - dus er kon verlijmd worden. Nou, niet dus. Bij passen bleken de zijkanten waren dus zo krom, dat ik de lamello's boven en onder niet opgelijnd kreeg met de sleuven in de achterplaat.

Na wat schelden besloten om maar wat nieuwe gleuven te frezen, en om een paar sleuven wat uit te lubberen zodat ik alles nog net pas kreeg. Snel lijmen, veel schelden en slaan, maar uiteindelijk kreeg ik alle lamello's op hun plek (hoewel ik er op het laatste moment nog een aantal tussenuit getrokken heb omdat ze toch niet goed pasten).
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Leerervaring 4: 18mm Multiplex is zwaar!

Nadat ik de achterkant en zijkanten verlijmd had kwam ik er achter dat alles al wel heel erg zwaar werd. Mijn bedoeling was eigenlijk om een klassieke constructiemethode voor kisten te werken; dus alles helemaal verlijmen, en dan de bovenkant eraf zagen (inclusief een stuk zijkant). Maar deze kast ging ik nooit over mijn zaagtafel heen krijgen! Zelfs zonder voorkant ging hij al snel richting de 40 kilo, en om dat nu rechtop over de zaag heen te halen, dat ging nu al nooit lukken!

Wat nu? De cirkelzaag bood uitkomst. Goed halverwege de zijkanten en boven/onderkant afgetekend, een aanslaglat op de zijkanten geklemd, en keurig langs het lijntje - nou, mooi niet. Mijn gammele zaag drukte de lat volledig opzij, en uiteindelijk was ik met veel wringen en aangebrande zijkanten rond, maar bleek er meer dan een 1,5 centimeter verschil in de diverse stukken te zitten.

Even nagedacht, en de bovenfrees erbij gehaald. Met de zijgeleider vanaf de achterkant rondgefreesd, lastige job dus want elke trilling is dus direct in de gefreesde kant zichtbaar. Met een paar slagen heb ik de kast echter weer netjes recht gekregen.

De afgezaagde stukken zijkant over de zaagtafel gehaald en rechtgemaakt; en de voorkant erop verlijmd, die weer in tweeen gezaagd - en voila, de deuren waren ook klaar.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Leerervaring 5: 18 mm multiplex is heel zwaar!

Eerst maar eens proefpassen zonder deuren op de muur. Een french cleat gemonteerd (geen idee hoe dat in het nederlands heet) op de achterkant en op de muur gezet, en opgehangen. Au, dat is nog steeds heel zwaar. Hoe ga ik die zodadelijk met deuren op zijn plek krijgen?

Maar ja, ik zie het ook niet zitten om die deuren hangend te monteren. Goed, hoe we dat doen zien we nog wel.

Eerst nog een ideetje dat ik ergens tegenkwam; ook de achterkant van de kast gebruiken als opslagruimte. Even een foto ter illustratie.

Zagen en lange linealen kunnen mooi achter het bord in een daarvoor gemaakte gleuf schuiven. Aan twee kanten dus een aantal zagen en linealen neergelegd, een paar latjes op de achterkant vastgeschroefd en klaar. Wel weer extra gewicht dus voor zodadelijk...

Attached files
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Leerervaring 6: 18mm multiplex is echt heel zwaar!

Ik krijg inmiddels steeds meer spijt van mijn plaatkeuze. 12mm was ook wel genoeg geweest, weet ik inmiddels, en dat had al een hoop gewicht gescheeld.

De deuren zitten er inmiddels op, en met een behoorlijke inspanning de kast eerst op een verhoging getild, toen op de werkbank gaan staan en hem het laatste stukje omhoog gehaald. Deze kast weegt inmiddels zeker al 50-60 kilo, de sportschool sla ik deze week over.

Gelukkig was er inmiddels ook al het een en ander goed gegaan. De diepte van de kast was nog steeds prima, ondanks het verwijderen van een extra randje. De hoogte boven de werkbank is prima, daar kunnen de meeste werkstukken nog goed onderdoor. De diepte van de kast is ook zodanig dat de aanvoer van de woodrat die ernaast moet hangen niet belemmerd wordt.

Eerst nog wat magneten verlijmen voor de sluiting van de deuren, en de kast goed uitlijnen, en het inrichten kan beginnen!
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Het inrichten is begonnen.

De schaven gaan als eerste, met een systeem dat ik eerder bij een forumgenoot gezien heb; namelijk op twee losse stukjes rondhout. Dat werkt dus echt prima! Snel te monteren, staat stabiel, en de schaaf is makkelijk te pakken.

Ik had eerst gedacht dat er nog een magneetje echter moest, maar dat is niet nodig, staat prima zo. Wel even zoeken naar de goede tussenruimte. Bovenaan nog een paar schaafjes direct met magneten opgehangen, werkt ook prima.

Als het moet kunnen er zelfs nog wat extra gereedschapshouders tussen de schaven gemonteerd worden. Omdat de kast ondiep is moeten de schaven overigens wel in de lengte, anders past het allemaal niet.

De linkerdeur wordt voor beitels, de rechterdeur voor meetgereedschap; links op de achterplaat komen zagen, hamers en schroevedraaiers. Ik heb het nog niet allemaal gepland, ik zie nog wel waar alles gaat komen.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wow, da's een beste kast. ik vind het verhaal erbij erg goed. op deze manier leert iedereen hiervan en dat is het mooie van het forum. ik hoop dat je alle verdere ontwikkeling weer komt laten zien op het forum want dit is zeer leerzaam. zeker voor diegene die nog zo;n kast willen gaan maken(zoals ik)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi verhaal Don Paul, het is af en toe denk ik dat ik over mijzelf lees (snel lijmen, veel schelden en slaan :lol: ). Hoe groot is jouw kast? Voor de ondersteuning van je schaven zou ik echt wat anders bedenken, een vlakke plank met een stootrandje of zo misschien. Als je nu per ongeluk er eentje van de plaats duwt, dan gaat wat er onder ligt mee naar beneden en dat zou zonde zijn en je blijft gemakkelijk met je mouw oid ergens aan hangen. Een mooi en leerzaam project, ik herken er veel in. Maar als je nooit ergens aan begint, blijft de werkplaats ook leeg.

jaap
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Mooi verhaal en het laat ook goed zien waar (soms) de charme van zelfdoen zit: er gaat iets fout en je probeert de nieuwe situatie toch weer tot een goed einde te brengen. Het stimuleert creativiteit en inventiviteit.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Ik moet Jaap wel bijtreden. Inderdaad de schaven staan wel stabiel, zolang je er toevallig niet tegenaan duwt. Ik zou ook opteren voor dunne triplex plankjes als ondersteuning, eventueel bedekt met zelfklevende feutre (ken de nederlandse benaming niet, maar te vinden in elke hobbywinkel in verschillende kleuren). Het zou jammer zijn dat je 1 of meerdere van je schaven beschadigd zou moeten oprapen.
Verder toch proficiat met je gereedschapskast, ruim en handig.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
Ik denk dat iedereen hier zo wel eens kastjes in elkaar lijmt. Mooi verhaal hoor.! :)
Die linkse deur ziet er mij behoorlijk zwaar uit, zal die pianoscharnier niet rap gaan doorbuigen onder het zware gewicht. Ik weet dat het reuze sterk kan zijn zo'n scharnier maar je kan ze niet bijregelen als ze gaan afhangen hé.

gr
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Een leerervaring uit het zuiden van het land: Als je magneten gebruikt om gereedschap op te hangen, met name schaven, zorg dan dat het contactvlak een beetje geolied is of plak op de magneet een stukje doorzichtig plakband! Corrosie tussen schaafzool en magneet gaat razendsnel!

Ed
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
@Jaap: de kast is 150cm breed en 100 hoog

@Sjeep: Het verbaast mij tot nu toe hoe stabiel alles hangt. Ik was ook bang dat het scharnier wat zou gaan hangen, maar het gewicht van de beitels lijkt totaal geen invloed te hebben op het totaal. Die pianoscharnieren zijn inderdaad oersterk, ik verbaas me daar iedere keer over.

@Div: ik heb even gezocht, maar feutre heet hier vilt.
Het voordeel van deze constructie is dat de schaaf gewoon ingesteld kan blijven; en naar voren kan hij niet, want komt dan tegen de kastwand, dus hij kan er hooguit bij naar achter schuiven uitvallen. Dat zou met een extra deuveltje achter de schaaf ook op te lossen zijn. Maar ik denk dat ik er gewoon weer een magneetje achter zet, het grootste gevaar lijkt me nog dat de schaaf bij het eruit halen van een bovenligend exemplaar meegenomen wordt (van de achterwand af), en dat los je ook met een plankje niet op.

@Borre: goede tip. Bij research blijken neodymmagneten inderdaad snel te roesten, hoewel deze gelegerd zijn met een nikkelcoating. Ik spray ze maar even in met wat camilleolie.

Ik zal binnenkort nog wat postings neerzetten over de rest van de inrichting.
 

Stannetje

Nieuw lid
11 jan 2011
7
0
hallo,

ziet er netjes uit.
ik heb 2 weken terug ook zo'n kast gemaakt precies op de zelfde manier ik heb hem later open gezaagt met de festool inval zaag.

ik heb alleen nog geen indeling gemaakt weet nooit hoe je iets netjes en functioneel op kunt hangen hoe hebben jullie je beitels op gehangen.

ben nieuw op het forum dus als deze vraag ergens anders al is gesteld, Sorry.

Stan
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
French cleat heet in het nederlands simpel weg een haaklat. Voor de rest een prima kastje toch?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.