Gereedschapwagen bouwen

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Sinds begin van het jaar liep ik met het idee om voor mijn gereedschap meer opberg mogelijkheid te scheppen. Dat begon met een vijftal lades onder mijn werkbank toen ik mijn afkortzaag had weggedaan aan een forumlid.
Oude lade gedemonteerd, ladegeleiders goed opgeborgen, etc.
voorheen.png

Op basis van voorgaande ervaringen dus een losse korpus gebouwd en deze met 600mm ladegeleiders uitgerust; links 3 en rechts 2 lades. In eerste instantie helemaal tot boven gepland, maar door ervaring toch besloten om een plank te houden waar ik spullen kort neerleggen en in de toekomst toch een gatenpatroon in het werkblad kon maken.
Monteren van de geleiders ging door opgedane ervaring, lees: gemaakte fouten, zonder veel problemen. De lades ware ook allemaal binnen een mm dezelfde breedte. Maaaaaaaar toen merkte ik dat de underlayment aan een zijkant naar binnen boog, waardoor niet alles paste.
Alles losgehaald, opnieuw goed vastgezet en na wat geschuur passen alle lades.
daarna 01.jpg
daarna 02.jpg

Kennisniveau weer wat verhoogd.
Daarna de tafel voor mijn boorstandaard uit elkaar gehaald, opbrengst: wielen en ladegeleiders en wat stukken hout. Nog een les: korpus hoef je niet te lijmen:)
Daarna het plan opgevat om een gereedschapswagen te gaan bouwen, met plaats voor mijn bankschroef en plek voor mijn spullen als ik aan mijn fietsen sleutel. Bij het inkorten en afvullen van de remleidingen van mijn 29-er had ik dat gemist.
Veel geschetst en naar voorbeelden gekeken en ook overwogen om gewoon eentje te kopen en bijna eentje van GEDORE gekocht.

schetsen01.jpg
schetsen 06.jpg
schetsen 05.jpg
Lang verhaal kort, hout gehaald bij de houthandel en aan het werk gegaan met enige haast omdat ik weer naar mijn werk moest en dus niet veel thuis zou zijn. Globale maten 600x450x600 zonder blad en wielen.
Nu had ik weer wat geleerd van mijn vorige project, de zijkanten zouden deze keer in een groef komen, de goede plaatzijde aan de buitenkant, vooraf controleren of niets krom was en ik wilde niet meer met stukken hout de ladegeleiders monteren voor de juiste afstanden. Dus van Wolfcraft een dübelleiste en van die euroschroeven gehaald.
De groeven heb ik op twee manieren geprobeerd, invalzaag langs de liniaal en met de bovenfrees en geleider. Conclusie: volgende keer weer met de invalzaag.

Bij het nameten merkte ik dat ze bovenkant 3mm verder naar binnen was gekomen dan de onderkant die door de groef was opgesloten. Kennelijk ontspant het hout na het zagen nog wat. Nu kon ik dat bij het monteren van het blad nog wegwerken.
Het boren van de gaten voor de lade geleiders ging eenvoudig en zonder problemen, het monteren van de geleiders was in een zucht gedaan.
Daarna de bodems voor de lades op maat gemaakt, het gaat met een invalzaag en je krijgt alles op een potlootstreep gelijk.

Nog wat geleerd: gewoon aftekenen en langs de liniaal zagen, ik kwam er achter dat de stukken, die met de schrijfhaak waren uitgelijnd, scheef waren. Deze moesten dus allemaal over.
Ook nu weer heb ik de lades heel nauwkeurig kunnen zagen en zonder probleem kunnen monteren. Als je frontjes maakt dan kun je nog veel zaken met de mantel der liefde verhullen:).
Wat ik niet snap is dat "alle" lades aan een zijde een halve cm voor de zijkant uitsteken, terwijl alles goed uitgelijnd schijnt te zijn. Dit weekeinde nog maar een keer nameten of ik bij het boren van de gaten voor het 32mm patroon een fout heb.

Ik zal tzt ook de goedkope ladegeleiders vervangen voor de wat duurdere, omdat ik de achterste 5cm van de lades niet kan zien ondanks dat ik ze als "vollauszug" heb gekocht. De lades en wagen zijn zo goed als klaar en voorzien van een laag Wasserlack van Clou, daarover breng ik nog een laag lijnolie aan.
gw02.jpeg
gw01.jpeg

Zowel de gereedschapwagen als het eerder genoemde ladeblok zal ik nog voorzien van frontjes en identieke grepen.
Mijn voorlopig laatste project wordt het maken van een simpele kast voor mijn sortmaster dozen met onderin een vak met twee deuren die ik met pot scharnieren wil bevestigen.
Zo zijn mijn garage projecten steeds wat ingewikkelder geworden en met een in mijn ogen beter resultaat. De oneffenheden in dit project kan ik verklaren en weet waar ik op moet letten. Ik ben en word geen meubelmaker, maar ik heb er plezier van.

Dus…… Als je iets wilt maken, of je kennis wilt vergroten, of wat voor reden dan ook. Zoek uit het hoe het kan en ga aan de slag en maak fouten zodat je wat leert
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en MaartenS

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik heb mijn handgereedschap inmiddels ook in platte lades. Ideaal. Lade open trekken en in één oogopslag zie je wat je zoekt.

En lades maken is inderdaad een goede manier om nauwkeurig te leren werken. En ook ik wil andere ladegeleiders.

Al met al heel erg herkenbaar. :)
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Mooi hoor! Als "oplossing" voor het te ver naar voren steken, zou je de randen van je corpus kunnen afwerken met een massieve lijst. Ziet er nog wat strakker uit en dan kan je alles in een lijn krijgen.

Als ik met mijn verbouwing wat verder ben, hoop ik ook voor dat soort klussen weer wat tijd te kunnen maken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Mooi hoor! Als "oplossing" voor het te ver naar voren steken, zou je de randen van je corpus kunnen afwerken met een massieve lijst. Ziet er nog wat strakker uit en dan kan je alles in een lijn krijgen.

Als ik met mijn verbouwing wat verder ben, hoop ik ook voor dat soort klussen weer wat tijd te kunnen maken.
Ik heb mijn handgereedschap inmiddels ook in platte lades. Ideaal. Lade open trekken en in één oogopslag zie je wat je zoekt.

En lades maken is inderdaad een goede manier om nauwkeurig te leren werken. En ook ik wil andere ladegeleiders.

Al met al heel erg herkenbaar. :)

De lade sluit maar aan één zijde niet mooi aan, verder klemt niets en omdat de bodem haaks is kon ik dit weekeinde bij het monteren ook niet snappen waarom het niet uitkwam.
Dit weekeinde eerst de kinderkamer opnieuw witten en dan zien we wel of we nog tijd hebben om op onderszoek uit te gaan.
Bij het maken van lades zie je wel gelijk dat je met de invalzaag net dat laatste beetje nauwkeurigheid mist, of de lades moeten zo klein zijn dat je alle zijden van een lade uit één strook kunt zagen.
Bij de lades ook gemerkt dat 9mm "hardhout" multiplex van de bouwmarkt a) boterzacht is en b) voor een bodem eigenlijk nog te dik is, 6mm had makkelijk gekund. De 12mm randen zijn een mooi compromis tussen stijfheid geven en prettig werken.

De lades in het ladeblok heb ik wel helemaal uit 18mm gemaakt omdat de geleiders tot 50kg kunnen dragen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Omdat de lades van de wagen niet soepel liepen en de laatste 5cm niet te zien waren, heb ik toch sneller dan verwacht nieuwe geleiders besteld. Met 35kg iets meer draagvermogen dan de oude en het loopt allemaal een stuk soepeler.
Alleen jammer dat de inbouwbreedte net iets meer was dan de 2x12.7mm van de goedkope HETTICH geleiders. Ik heb dus van alle lades met de liniaal en invalzaag een paar millimeter af moeten zagen.

Je moet niet alleen de spullen hebben, je moet ook de handigheid hebben gekregen om dit als mogelijkheid te zien.

Het problem met het niet goed aansluiten heb ik ook gelijk gecorrigeerd.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.