gereedschapstaal O1

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Er was een tijdje geleden een item over gereedschapstaal. Er werden ook leveranciers genoemd, maar dat ging over dik materiaal voor messen volgens mij. Ik zoek eigenlijk geslepen plaatjes van 2mm dik. Op het net vond ik uddenholm in amsterdam, maar hun webshop geeft geen prijzen, voordat je ze de mogelijkheid hebt gegeven om je mailbox vol te schijten. Weet iemand een webshop waar je gewoon kan zien wat ze hebben en wat het kost? Hoeft niet in nederland te zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Die had ik ook gevonden, maar ze hebben stukken staal voor messen makers. Dus te dik en met walshuid.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hier in Nederland kun je beter zoeken op het werkstofnummer 1.2510, dat is gangbaarder dan het Amerikaanse O1 en dus beter te vinden op het web. In Duitsland noemen ze het dan weer liever 1.2842, maar beide zijn volgens mij qua chemische samenstelling uitwisselbaar. Op de platen die ik gebruik staan beide benamingen. Het zou ook nog wat te maken kunnen hebben dat de Amerikaanse equivalenten O1 en O2 ook bijna gelijk zijn. Die worden ook altijd beide in één adem genoemd.

OB-staal heeft het, hun website is echter al maanden onder constructie: O.B. Gereedschapstaal

Abrams: 1.2842 / 1.2510 - Gereedschapsstaal I - Abrams Premium Staal

Zij bieden een heel scala aan afmetingen aan, geslepen met en zonder toegift. Nadeel is dat bij kleine plaatjes de verzendkosten zwaar gaan meewegen.

Hoeveel heb je nodig? Heb vanlaats nog het een en ander geslepen 2mm besteld dus heb wat liggen.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
O.B. gereedschapstaal is inderdaad goeie webshop, niet te duur ook. Daar heb ik ook al besteld, zelfs vanuit België vielen verzendkosten goed mee. Normaalgezien hebben ze mooi prijsoverzicht op hun website, als die niet in onderhoud is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Een geslepen plaatje van 2,2 dik van 300 x 500 kost 70 euro of zo. Weet je of er veel verschil zit tussen 1.2842 en 1.2510? Ik kon nergens vinden of je keuze had in wat je kreeg.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Maar daar staat weer bij: "Dieser wird je nach Verfügbarkeit in 1.2510 oder 1.2842 geliefert." Ik heb voor mijn toepassingen (beitels, houtsnijgereedschap) geen merkbaar verschil kunnen waarnemen bij testen onder dezelfde toestand, na dezelfde (warmte)behandeling. Het feit dat ik bij bestelling van 1.2510 platen geleverd krijg waar 1.2510 / 1.2842 op staat en dat ik geen verschil merk, heeft mij tot nu toe doen aannemen dat er geen pracktisch verschil in zit. Maar ik leer graag bij :).

Chevy, wat is je toepassing?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Voor wat experimenteren met het maken van pancake dies. Sorry ik weet geen nederlandse omschrijving.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
O.B. gereedschapstaal is inderdaad goeie webshop, niet te duur ook. Daar heb ik ook al besteld, zelfs vanuit België vielen verzendkosten goed mee. Normaalgezien hebben ze mooi prijsoverzicht op hun website, als die niet in onderhoud is.
Correctie: heb bij nader inzien nooit bij O. B. gereedschapstaal besteld. Wellicht enkel prijs opgevraagd. Het was two4steel die goeie website en prijzen had.
 

Proeguru

Nieuw lid
14 aug 2015
20
1
Two4Steel is inderdaad een fijne zaak, kan ik zeker aanraden (meerdere keren besteld). OB in Zaltbommel is dat ook maar zijn hebben geen webshop; na een telefoontje kon ik echter als particulier wel langskomen om wat stukken staal te kopen. Derde alternatief is Abrams staal
Qua eigenschappen zit er heel weinig verschil tussen 1.2510 (O1) en 1.2842, maar in de uitvoering zit wel verschil. Bij bijna alle leveranciers is 1.2510 verkrijgbaar in zowel precisiegeslepen als voorgeslepen / met overmaat, terwijl 1.2842 vaak alleen als voorgeslepen te krijgen is. Het verschil: precisiegeslepen is perfect glad met een tolerantie op dikte van +0,05/-0mm, terwijl voorgeslepen vaak een "overmaat" heeft van 0,2-0,3mm en is gefreesd op +/- 0,2mm. Ook is precisiegeslepen vaak te krijgen in zowel 500 als 1.000mm lang; bij voorgeslepen is er meestal alleen 1.000mm te krijgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Nee ,figuurzagen onder een hoek. Ik heb een geslepen plaat van 2mm dik besteld van 300 x 500. Ik kan de plaat opdelen naar de maten die ik nodig heb , met een zaag frees op mijn freesbank. Daar kan ik ook de startgaatjes op boren, met koeling.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ben benieuwd hoe goed je door het staal heen komt, en of de zaagsnede wel smal genoeg is. Aparte delen met een offset is dan nog een optie, dan kun je de snijspleet tunen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Daarom zaag je onder een hoek. Die hoek wordt bepaald door de breedte van je zaagsnede en de dikte van je stempel. Als je het goed doet heb je een opening bij de snijkanten van een paar honderdsten. En de onder stempel is ook gelijk lossend. Ik heb ook gekeken naar draadvonken, maar kon zo snel geen bedrijf vinden in de omgeving van utrecht. Ik heb dus ook geen idee van doorlooptijden en prijzen. Het zou een goede optie kunnen zijn. Vooral bij complexere vormen. Ik zou ook nog losse onder en bovenstempels kunnen maken, maar dan moet ik weer op zoek naar een ouderwetse vijlmachine en de bijbehorende vijlen en andere toebehoren. Ik heb een hekel aan dingen uitbesteden in de huidige tijd. Bedrijven met kennis en toewijding zijn aan het uitsterven helaas. Vooral duur betaalde knoppendrukkers tegenwoordig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.