Gereedschapskoffer of apart gereedschap?

Eth0

Nieuw lid
22 okt 2022
8
1
Breda
Beste leden,

Ik ben nog niet zo lang geleden gestart met deze mooie hobby en heb ondertussen al wat investeringen gedaan in wat elektrisch gereedschap (helaas voor Makita gekozen €€€). Nu is de volgende stap om mijn handgereedschap eens te vervangen want het is niet meer in de beste staat. Mijn vraag bestaat eigenlijk uit twee delen;

Welk merk handgereedschap is prijskwaliteit een aanrader? Ik zat zelf te denken aan Stanley.
En ten tweede is het dan beter om dit in een keer in een koffer te kopen of gewoon apart? Heb al wat dingen gehoord dat de koffers met mindere kwaliteit gereedschap gevuld zijn of toch in ieder geval niet met hetzelfde wat je apart koopt.

Graag hoor ik jullie meningen over dit onderwerp zodat ik geen foute keuzes ga maken.

Groetjes,
Eth0
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Wat is er jammer aan makita? Wat voor soort handgereedschap heb je in gedachten? Voor houtbewerking, of meer universeel, zoals bijvoorbeeld schroevendraaiers.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Hobby of werk? Ga je op karwei of doe je alles in een werkplaats? Heb je een werkplaats? Hoe groot is die? Wat maak je of ga je maken? Vragen, vragen , vragen.
Als je niet tevreden bent met Makita dan moet je het nu verkopen en overgaan op een andere lijn. Anders blijft het je achtervolgen.
Makita bij de gamma gekocht of een andere bouwmarkt misschien?
 

Eth0

Nieuw lid
22 okt 2022
8
1
Breda
@chevy66 Makita is niet echt de goedkoopste...
Meer universeel gereedschap zoals schroevendraaiers, rolmeter, handzaag, etc... De meer specifiekere gereedschappen voor houtbewerking zoals schaven, snijbeitels, etc... zullen apart gekocht worden naarmate daar budget voor vrij komt.

@thomasz Het is gewoon voor hobby. Maar zou wel graag hier en daar eens wat kleins bij willen verdienen door wat dingetjes te maken en te verkopen.
Ik heb nu wat ruimte vrij gemaakt in de garage en daar kunnen na verloop van tijd ook wat grotere machines komen te staan.
Momenteel ben ik een kippenhok aan het maken maar in de toekomst gaat dat vrij breed worden. Vooral meubels is mijn doel maar ook gewoon dingen voor in en rond het huis.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben heel tevreden over Makita maar het is wel een beetje prijzig (Maar wel een goede investering.)
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkG

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Goed gereedschap kost nu eenmaal meer. Elk gerenommeerd merk schroevendraaiers voldoet, Je moet gewoon kijken welke je fijn in je hand vindt liggen. Koop niet alles in een keer, maar koop steeds alleen wat je nodig hebt. Laat je niet gek maken door al die you tube filmpjes. Je hebt niet elk model schaaf nodig, dat ooit gemaakt is. Leer eerst de basis dingen. Gereedschap scherp maken en houden bijvoorbeeld.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Alles van 1 merk is volgens mij vragen om problemen, of een lege beurs. Koop passend datgene dat je nodig hebt. Dus als je verwacht het weinig of maar kort te gebruiken kun je ofwel kiezen voor huren of een goedkoop exemplaar kopen. Veelgebruikt gereedschap koop je van een geschikt merk, en bij mij zal dat niet altijd hetzelfde merk zijn. Mijn lijstje:

Schroevendraaiers: Action. Die van de Action zijn goedkoop, hebben prima grip en een goede kwaliteit punt. Tenzij het VDE schroevendraaiers moeten zijn, dan kies ik Wiha slimfix. Maar die laatste gebruik ik nooit voor gewone klussen: schroevendraaiers slijten, en die van de Action zijn veel goedkoper om te vervangen.
Rolmaat: Sola, klasse 1
Handzaag: Veritas als het om een kapzaag voor fijn werk gaat, maar een goedkope Stanley/Bahco voor het grovere werk.
Schaven: tweedehands Stanley Bailey/Record (niet de moderne types). No 4 & 5 1/2 zijn bij mij het meest gebruikt.
Beitels: Stanley Sweetheart 750, Narex (50mm & schietbeitels). De Stanley's zijn fijne beitels voor werken uit de hand en licht hakwerk. De Narex beitels zijn harder, met een langere standtijd maar ik vind de handvaten te grof voor het fijnere werk. Ze hebben wel uitstekende schietbeitels, maar mogelijk gebruik je die zelden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben heel tevreden over Makita maar het is wel een beetje prijzig
de eeuwige afweging tussen tijd, precisie, kost en gebruiksduur
zou wel graag hier en daar eens wat kleins bij willen verdienen door wat dingetjes te maken en te verkopen.
da's een andere zoektocht
het evenwicht tussen de nauwkeurigheid die de klant verwacht & wat je van jezelf verwacht/eist
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Makita is misschien niet de goedkoopste, maar behoort wel tot de betere machines vind ik persoonlijk.
Ik heb nu mafell, festool en makita en hiervan is de makita veruit het goedkoopst.
Ik grijp de makita toch nog het vaakst:cool:
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Er is niets fijner dan een gepersonaliseerde set handgereedschap in de tijd naar behoefte gekocht. Verschillende merken geeft als voordeel dat je gereedschap in een la sneller vindt. Meerdere gereedschappen met dezelfde functie kunnen onder verschillende omstandigheden handig zijn. Mijn gereedschap is sowieso net zo kleurrijk als de wereld. Elk merk heeft zijn sterke kanten ❤️
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Koop wat je echt nodig hebt. Een ploegschaaf is mooi/duur, maar vaak voor incidenteel gebruik, bijvoorbeeld.
Handzaag: ripzaag voldoet in meeste gevallen.
Schaaf: nr 4 voldoet in de meeste gevallen
Beitels: Narex heeft een goede standtijd
kapzaag: ripzaag voldoet
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Een koffer met gereedschap zou ik niet zo gauw kopen. De koffer zelf heb je niet nodig en vaak zit er gereedschap bij dat je ook niet gebruikt.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Nou, genoeg adviezen hierboven. Ik ben net als jij zo begonnen. Een paar dingen:
ik wordt van Makita gelukkig. De prijs heb ik er graag voor over.
Losse dingen koop ik nu liever in een keer goed. Ik heb net iets teveel spijt gehad van b-merken. Ik heb ook wel eens een koffer beitels gehad gekocht. De praktijk leert dat ik de helft niet gebruik van wat er in een koffer zit. En als ik de helft niet gebruik, dan is de prijs per definitie te hoog geweest. Veel gereedschap stond ook op mijn verjaardagslijstje, sinterklaaslijstje, kerstlijstje. Bij veel gereedschap weet ik ook precies van wie ik het had gekregen. Dat kan ik dan weer waarderen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Zeker, ik heb ook veel gekocht in het begin en veel ben ik nu aan het verkopen/aan het vervangen. De les die ik er nu uit trek is idd: koop naar behoefte en beter gelijk goed als niet. Als het budget er niet is, dan soit.

Wat algemeen gereedschap betreft zoals schroevendraaiers, sleutelsets en doppenset: Datona heeft dit weekend een gereedschapskist voor wènag te koop. De kwaliteit voor hobbygebruik volstaat meer dan prima
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
720
Zuid West Drenthe
Mijn stelling is dat je beter weinig goed gereedschap kunt hebben dan veel rommel.
En dat hoeft niet altijd nieuw te zijn!
Op lange termijn betaald goed gereedschap zich terug.
Meestal koop ik wanneer een project erom vraagt.
Op die manier is de eerste winst al gemaakt.
Wanneer ik alle projecten van afgelopen jaren afzet tegen de gemaakte investeringen heb ik een flinke winst gemaakt!

Koop maar eens een tafel van goede kwaliteit of beter nog, een tafel op maat.
Wanneer je dit meerekent is de keuze voor kwaliteits gereedschap welke meestal levenslang meegaat makkelijk gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Eth0

Nieuw lid
22 okt 2022
8
1
Breda
Dank jullie wel iedereen voor de antwoorden op mijn vragen. Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik mijn gereedschap gewoon met de tijd ga kopen en dan enkel wat nodig is natuurlijk. Heb gisteren een vijl gekocht omdat ik er geen had liggen en inderdaad worden de kosten zo ook gespreid en koop ik enkel wat ik nodig heb.

Ben er nog niet helemaal uit wat nu wel een goed merk is voor handgereedschap of wat absoluut niet goed is. Zoals eerder aangegeven was het de bedoeling om mijn oud gereedschap te vervangen en ik weet in ieder geval dat ik dat niet meer ga kopen (Sencys koffer ooit gekregen).

Maar denk dat zoals vele hier vermeld hebben dat het gewoon projectgewijs aangevuld gaat worden vanaf nu. Het is een mooie hobby maar de keuzes en kennis die je nodig hebt zijn niet altijd even gemakkelijk. Ik denk dat ik wel hier en daar een aantal cursussen ga proberen te volgen want dat is nog altijd wat anders als die filmpjes volgen op het internet...

Maar bedankt voor de vele reacties, ben er al wat wijzer door geworden!

Groetjes,
Eth0
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.