Gereedschapkist in wording....

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dat zijn m4 boutjes. Standaard maat voor de hedendaagse greep. Begeven gebeurt niet zo snel, van zulke greepjes zijn sterker dan je zal verwachten. Puike kist.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooie kist.
Ziet er zeer degelijk en robuust uit! Ik vind alleen wel dat je er eigen gemaakte (ontworpen) handgrepen op moet zetten op z on stukje vakwerk horen toch geen Ikea handgreepjes.
Ben zeer benieuwd hoe je je kist gaat inrichten.

Roeland
`
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

leuk om te lezen welke reacties er allemaal komen. De handgreepjes zijn een persoonlijke maar ook praktische keuze. Heb er wel aangedacht om deze zelf te maken maar ik ben bang dat ze al snel te lomp worden of dat ik iets maak wat er eigenlijk niet bij past. Of ze het gaan houden is de vraag, ik denk het wel. Zo niet dan moet ik wat anders gaan bedenken......

Het idee om de kist helemaal niet te gebruiken voor gereedschap is me inderdaad ook al ingefluisterd. Ben momenteel bezig met de indeling en heb al wel besloten om niets te lijmen of voor altijd te monteren. Alles kan er weer uit en er kunnen dan hooguit een paar schroefgaatjes aan de binnenkant achterblijven. Wie weet bevalt me dit systeem wel helemaal niet en komt er misschien wel een kast voor aan de wand ofzo..... Je weet het niet he!

Als ik meer vorderingen maak dan komen er weer wat foto's. Planning voor komende tijd is binnenwerk maken en alles een keer in de olie zetten.

Gr. G.A.V.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

het duurt even maar ik heb weer wat gedaan aan mijn gereedschapskist. Eigenlijk best veel gedaan maar niet de foto's gepost....Sorry.

Zoals al bekend zou ik me bezig houden met het binnenwerk. Ik heb uren nagedacht en heel wat schetsjes gemaakt echter heb ik nagenoeg de werktekening maar aangehouden. Dit was toch het beste wat mij betreft.

Voor de beitels heb ik een soort van houder bedacht welke ik uit de kist kan halen en dan als "beitelopbergsysteem" op de werkbank kan leggen. De combinatie van walnoot en esdoorn leek mij wel mooi. Het was even meten maar door strookjes hout op breedte te zagen heb ik de beitels mooi kunnen fixeren.

Binnenzijde beitelhouder.JPG Droog passen.JPG

Op de bodem heb ik een verdeling gemaakt voor de schaven, hamers en diverse gereedschappen. Dit losse systeem is gemaakt van Walnoot.

Een paar weken geleden ook een binnen-bak gemaakt van Esdoorn. Deze bak is op de hoeken voorzien van kleine zwaluwstaartjes en er is een massieve bodem van 5 mm Esdoorn onder gelijmd. Op de foto is nu de indeling wel een beetje te zien. Ik twijfel nog of ik een tweede binnenbak zou maken. Deze zou dan voor de zagen moeten zijn. Het gewicht begint aanzienlijk te worden en onze houtboer heeft me nog op een ander idee gebracht!!

Indeling kist.JPG

Indeling met Esdoorn binnenbak.JPG

Momenteel staat de kist in de hard-wax te drogen. Vanmiddag ben ik aan het soppen geweest. Van het uiteindelijke resultaat komen natuurlijk nog foto's. Het in de olie zetten van hout is toch fantastisch hoor. Wat een verandering krijg je dan te zien!!

Kist in de olie.JPG Fineer in de olie.JPG

Zoals ik net al aangaf heeft Rick me op een ander idee gebracht om mijn gereedschap op te bergen. Het idee is om een soort van gereedschapswagen van hout te maken welke je zo door de werkplaats heen en weer kunt rijden. Hier allerlei handigheidjes in verwerken en het kan een perfecte aanvulling worden in de werkplaats. Dit idee zit diep in mijn gedachten en wordt daar al aardig uitgebroed. Bovenstaande gereedschapskist zal hoogst waarschijnlijk een plekje gaan krijgen in de woonkamer om te dienen als opbergvak voor allerlei kabeltjes en andere zaken.....:D

Kan het toch raar lopen, ik was er stellig van overtuigd dat dit soort gereedschapskist het beste en handigste voor mij was. Maar door zijn gewicht..(ja, toch best wel zwaar) en de angst om hem te beschadigen ga ik toch voor een ander opbergsysteem. Al met al heel wat geleerd van dit project; voor de eerste keer zwaluwstaarten maken, toch weer een fineren, het uitdenken van het binnenwerk, etc.....

Bedankt voor alle positieve en nuttige reacties! Ik moet dit toch even benadrukken! Ook wil ik even melden dat ik heel blij ben met dit forum en dat iedereen trots mag zijn op zichzelf omdat we dit met zijn allen in stand houden!!

Groeten G.A.V.

(excuus voor de wat rommelige foto-indeling, ik had een beetje ruzie met paint om deze te verkleinen)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Machtig mooi project !! Misschien nog wel weer mooier dan de "terror-konijn-tafel". Gisteren heb ik nog even zitten denken over het idee voor de verrijdbare / multi-functionele gereedschapskist....
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Bovenstaande gereedschapskist zal hoogst waarschijnlijk een plekje gaan krijgen in de woonkamer om te dienen als opbergvak voor allerlei kabeltjes en andere zaken.....:D
Dat lot schijnt wel meer van die klassieke gereedschapskisten te overkomen. Houtbewerker maakt mooie kist, vrouw des huizes zegt 'Goh, mooie kist' en houtbewerker kan opnieuw beginnen :) Ik kan het me ook wel voorstellen, het is een mooie kist geworden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.