gereedschapkast

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.257
309
Heelsum
Mooi hoor Jaap, de kast zowel als de verzameling handgereedschap.... in handgereedschap ben ik me laatste maanden ook wat aan het verdiepen. Heb inmiddels mijn eerste nieuwe beitels (Kirschen) , en een handschaaf (Peaktool 5 1/2 en handschaafje) aangeschaft. nog geen Lie Nielsens, eerst maar eens kijken of ik er iets mee kan.

Vandaag eerst weer klussen in het huis :-(
 
A

Athanor

Guest
Ja, dat lijkt me een heel gepuzzel Jaap. Maar je bent al mooi op weg om de kast te vullen! Ga je laden maken in de onderste vakken? En ik meen ook iets van een onderstel te zien, ga je daar ook nog gereedschapsruimte in maken? Of is het om de kast niet aan de muur te hoeven (mogen) bevestigen? Is toch een inspirerend object, kan ik ook eens gaan nadenken over de bergruimte voor mijn gereedschappen....

Fons
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zie waar de paars/roze krullen vandaan kwamen :lol: . Ziet er allemaal netjes uit hoor, alleen 1 kleine kanttekening bij de bevestiging van de zagen. Je zit nu wel vast aan een vaste maat handvat :p
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Jaap,

Een erge mooie kast gaat dat worden. Daaar komt het gereedschap mooi in uit. Dat wordt uren voor de kast gaan zitten om er naar te gaan kijken. Er is alleen één nadeel. Vol is vol, terwijl het zo leuk is om het gereedschap uit te blijven breiden.

Groet Jos
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
joppe zei:
Hallo Jaap,

Een erge mooie kast gaat dat worden. Daaar komt het gereedschap mooi in uit. Dat wordt uren voor de kast gaan zitten om er naar te gaan kijken. Er is alleen één nadeel. Vol is vol, terwijl het zo leuk is om het gereedschap uit te blijven breiden.

Groet Jos

Daar heb je wel gelijk aan Jos, misschien een reden om een nieuwe kast te bouwen, of een onderkast of zo. Aan de andere kant kwam ik laatst een foto tegen van een meubelmaker in de Barnsley shop in de Uk. Ik ben daar 2 jaar geleden met Serge van Intarsio geweest en we waren beide zeer onder de indruk van de fantastische kwaliteit. Het is ook een meubelmakerij die leerlingen opleidt (heb ik al eens wat over geschreven hier) en de nadruk ligt op handgereedschap en snelheid, dwz de vaardigheid om in gecalculeerde tijd de juiste kwaliteit te krijgen. In hun catalogus staat ook altijd hoeveel uur er in een werkstuk zit!! De foto laat de gereedschap kast zien van een van hun meubelmakers en dan krijg ik een beetje het schaamrood op de kaken van mijn collectie die, vergeleken met hen, in geen verhouding staat tot mijn vaardigheden. Maar ik heb er wel heel veel plezier in :D !
http://www.barnsley-furniture.co.uk/superbasket/index

jaap


Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
rickkoorman zei:
erg mooi, jaap!!! hoe zit het schavenbakje bevestigd in de kast? ik denk dat ik dit idee wil "lenen"van je.

Speciaal voor jou Rick, en omdat ik het e.e.a. een klein beetje aan moest passen omdat, sinds de grote jointer er bij is, de deur net niet dicht kan. Ik heb de hoek een heel klein beetje aangepast, en het geheel ietsje hoger gehangen. Het bord waar de schaven op liggen, is met een french cleat bevestigd aan een eenvoudige houten ophangbeugel die op zijn beurt tegen de achter en zijwand van de kast geschroefd is. Dit heeft als voordeel dat ik het bord makkelijk kan verwijderen, en een mooie "geheime bergruimte" heb :lol: . Heb tegelijkertijd nog een plankje onder het bord gemaakt voor wat extra opbergruimte. Het is ook nog even puzzelen met het grote binnenstuk in de kast. Ik kan wel wat tegen de achterwand hangen, maar dan blijft er een groot stuk lege ruimte over.
De kast is op het onderstel 174 cm hoog en met beide deuren open 180 cm breed!
Bij het opstellen een tijd geleden, had ik de kast nog niet aan het onderstel bevestigd, ik was wat aan het rommelen, de deuren gingen half dicht, het geheel topzwaar en klapte zo voorover op de werkbank. Deuren stuk, scharnier helemaal opgekreukeld, ernstig beschadigd ego :oops: :oops:
Heb de deuren wel weer gerepareerd gekregen met epoxylijm, maar de panelen zitten net niet helemaal zuiver meer in het midden en het mooie is van de linker scharnier af, sluit een beetje met tegenzin, maar goed, het is zoals het is. Het is wel zeer bruikbaar zo!


jaap



Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Jaap, bedankt voor het oplossen van dit mysterie. deze "feature"gaat mijn kast ook ooit krijgen. ik weet dat GAV ook een gereedschapkist eens wil maken dus hoemeer goede ideeen we hier zien hoe beter. Wel jammer dat Jim Tolpin zijn boek al geschreven had anders had je kast er mooi bij gepast!!!!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Nog een klein stukje er bij geknutseld. In de linkerdeur moet nog het nodige kleine spul een plekje krijgen. In het open gedeelte wat er nog was heb ik een stuk rubberwood paneel geschroefd en al vast een paar dingetjes er op gezet. De winkelhaken zitten in stukjes hout (Coracao de Negro, meegenomen uit nederland) waarin een op de juiste plek een gleuf in gezaagd is. De schuifmaat idem maar die heb ik verlijmd met 5 min epoxy ipv schroeven. Er moet nog het nodige op en voor het meeste moet ik nog wat bedenken :idea: :idea: . Het is wel leuk werk met die kleine stukjes hout. Krenov deed veel met een mes, het breken van kantjes, het vormen, maar dat zwarte hout laat zich niet zo gemakkelijk bewerken, en de handen moeten ook nog veel leren.

jaap


Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
dat zwarte hout is inderdaad erg mooi, maar het splintert enorm is mijn ervaring. waarom heb je het rubberwood gebruikt als paneel ipv direct op de deur te verlijmen??
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Laat me raden: dan kun je het nog maar lastig veranderen als er nieuw/ander gereedschap komt (in mijn kast had ik dat voor één deur net iets te laat in de gaten) :oops:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Zo is het helemaal haasjetik! Ook voor passen en meten is het meestal handiger dat het bord vlak ligt. Heb er nog weer wat bij aangeknutseld. Had zo'n setje klassieke schroevendraaiers gekocht bij Dieter Smid, zoals ik al eens gepost had. Die waren bij aankomst wel een stukje groter dan gedacht en daarom besloten om de grootste niet in het rijtje op te hangen om wat ruimte winst te houden. Op de foto van de deur staat hij rechtonder in de hoek naast de gutsen. Het zijn wel mooie schroevendraaiers.
Ook een houdertje voor de hamers gemaakt, net zo iets als voor de zagen. Ik kom nu wel achter een paar dingen, zoals:
1. ik gebruik 2 cm dik rubberwood verlijmde panelen in het binnenwerk. Op foto's van mooie buitenlandse gereedschapskasten wordt vaak, a la mooie meubels, veel dunner hout gebruikt, dat staat een stuk minder lomp dan bij mij.
2. Deze manier van het opbergen van schaven kost heel veel ruimte. Ik heb nu nog 1 stuk achterwand om wat aan op te hangen, maar dan houd je een stuk loze ruimte over. Misschien zou het beter zijn om op 1/3 van de breedte een plank van boven naar onder (of andersom) te maken, waardoor je veel meer ruimte krijgt om wat op hangen of schapjes te maken.
Maar ja, dat krijg je als maar gewoon onbezonnen begint, ik ben niet zo van het minutieus alles van te voren uit te zoeken, ik verzaag me ook wel eens en dan wordt het allemaal weer net wat ander .

jaap



Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik ben toch stiekem wel een beetje jaloers Jaap. Dit is geen kast maar een kabinet!!!!!
Bij het houtdraaien gebruik ik maar een paar beitels en die geven geen krimp als ze ergens rondslingeren in de buurt van de draaibank. Als ze aan het werk moeten laten zij zich gemakkelijk vinden. De houtbewerkers laten vaak bijzonder mooie werkstukken zien op het forum.
Vooral de houten kistjes spreken mij erg aan. Bij al dat mooie werk kan ik mij voorstellen, dat je zuinig bent op het gereedschap en kiest voor hoogwaardige kwaliteit.
Aan de andere kant zie ik bijzondere werkstukken, die kennelijk met eenvoudig materiaal/gereedschap en met gevoel voor vormgeving zijn gemaakt. Ook dat vakmanschap te zien en elkaars kennis te delen maakt dit forum zo waardevol voor een grote verscheidenheid aan houtbewerkers.
Daarom ieder een gezond en creatief 2011 toegewenst.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
@Jaap, het is echt een mooie gereedschapcabinet geworden die je gemaakt hebt. Veel plezier ermee, ook met het verder vullen...;)

Wat ik zo bijzonder aan die kast van Studley vind zijn idd de afmetingen en alles wat erin zit. Je moet toch een behoorlijk 3D inzicht hebben om alles te laten passen en er zeker van zijn dat dit alles is wat je nodig hebt....daar heb je die 30 jaar ervaring dan weer voor nodig.

Die werkbanken zijn ook zeer fraai overigens.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Da's grappig - ik ben net een aantal weken aan een soortgelijke gereedschapskast. Ik heb wel een aantal andere keuzes gemaakt, valt me al direct op; hoewel ik ook veel overeenkomsten zie.
  • Geen verfijnde verbindingen om de kast in elkaar te zetten - lamello's voldoen voor mijn doel. De kast is helemaal van multiplex gemaakt, dus ook geen mooie houtsoorten.
  • Geen vakjes, laatjes of iets dergelijks. Ik wil een volledige open kastruimte hebben, en kan bovendien ook niet goed plannen waarvoor ik nu al vakjes wil hebben.
  • Ik heb veel gereedschap aan magneten opgehangen. Dat lijkt tot nu toe prima te bevallen
  • Mijn kast is minder diep. Dat heeft een goede reden; hij steekt uit boven mijn werkbank, en ernaast zit een woodrat gemonteerd aan de muur; en het houd moet dus voor de kast langs kunnen.

Het idee van een los bord vindt ik aantrekkelijk - maar die kast is nu al zo zwaar! Daar had ik me echt in vergist, het was een enorme klus om hem opgetild te krijgen met twee openzwaajende deuren eraan...

Ik ga tot nu toe ook voor maximaal gebruiksgemak. Dus geen gereedschap achter elkaar, en alles met voldoende ruimte om het makkelijk uit de kast te kunnen pakken. Maar ja, als de hoeveelheid gereedschap groeit moet ik mogelijk nog wat gaan wijzigen...

Ik zal zo een linkje naar mijn topic opnemen om ook eea te laten zien.
Ik zie ook een paar andere oplossingen voor
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Goed Don_paul, mooie stimulans om ook een ander een mooie kast te zien maken. Heb aan die van mij nog een klein houdertje gemaakt voor wat snij en aftekenmessen. Zijkanten hard maple ( van reststukjes van het blad van de werkbank, wie wat bewaart....) en de voorkant van noten, gekregen van een zeer bekend forumlid, waarvoor ook via deze weg mijn hartelijke dank. Het is prachtig hout om mee te werken Rick! Helaas door de achterwand van het te dikke rubberwood te maken, is het ook weer net te lomp geworden, gelukkig kan de deur dicht :lol: :lol: .

jaap



Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.