Gereedschap voor de halve prijs in de USA, hoezo?!

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Nou Piet, ik heb op luchthavens wel vaker woedende mensen gezien die hun bagage lichter aan het maken waren, zelf heb ik ook eens flink bij moeten betalen, naar ik meen Ryanair naar Griekenland. Ik had een kinderspeelgoed huisje gemaakt met de meubeltjes en alles op en aan compleet, wat demontabel was, ik moest 70 gulden bij betalen. Dat was de eerste een ook de laatste keer dat ik met zo'n prijs vechter heb gevlogen, daar haalde zij hun winsten uit, en ik was niet de enige die aan het vloeken was aan de balie.

Groet Pel.

Tja, prijsvechter...... als je niet oppas moet daar zelf binnenkort voor toiletbezoek gaan betalen in het vliegtuig :D
Na zo'n 38 jaar op Schiphol gewerkt te hebben weet ik wel zo'n beetje hoe het gaat :)
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Wat we trouwens met z'n allen niet moeten vergeten is dat de nederlandse 230 volt 50hz omvormen naar 120 volt 60hz nog wel een dingetje is. Spullen met een accu daarentegen zijn perfect in de US te halen, alleen even een lader scoren in NL.

De meeste laders zijn switched mode power supply .. en werken van 100 tot 240 volt .. dus laders is nog niet zo een groot probleem denk ik.
Althans die in europa ... geen idee of er apparte versies in de VS zijn .. 110V only ..( staat op de lader zelf normaal )
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Je moet alleen even kijken als je via internet besteld dat de winkel wel naar Nederland verzend. Zocht naar de glue-bot van fastcap bij amazone en had 2 winkels die niks verstuurde naar hier.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Weten jullie zeker dat deWalt alleen maar produceert in Amerika?
Veel grote bedrijven ook bijv autofabrikanten hebben op meerdere continenten produktiefaciliteiten.
In Europa wonen 2 keer zoveel mensen dus de markt in Europa is groter dan Amerika dus het verbaast me als ze alles daar zouden maken.
Ze zouden veel concurrender qua prijs zijn als ze hier een fabriek zouden neerzetten lijkt me, dan heb je minder invoerrechten dwz het zou een stuk goedkoper zijn.
Als ze net als vele anderen in China laten produceren dan zou het gereedschap in Europa ongeveer net zo duur kunnen zijn als in Amerika, alleen het btw tarief zou dan verschillen.
DeWalt produceert inderdaad niet alleen in Amerika. Specifiek de DW745 wordt volgens mij zowel in Mexico als Taiwan geproduceerd. Wel maken ze sinds kort reclame met het feit dat ze bepaalde accu apparatuur in Amerika assembleren, dus niet volledig produceren. Zie ook > http://toolguyd.com/dewalt-cordless-tools-built-in-the-usa/
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Amerikanen geilen nu eenmaal erg op dat Made in the USA.
Ook met hun auto`s, maar veel van die pickuptrucks worden in Mexico in elkaar geschroefd.......

Bosch blauw zie je ook veel in de bouwmarkten in de VS, en ook voor aantrekkelijke prijzen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Meestal is de salestax iets van 6/7%, maar er zijn een paar staten zonder salestax dat zijn Delaware, Montana, Oregon en Alaska.
Sales tax is de facto identiek aan onze BTW (dwz voor eindgebruikers - voor b2b werkt het flink anders, maar daar hebben wij als consument niks mee te maken, voor ons is het gewoon te betalen omzetbelasting). Echter het is in de VS toegestaan om voor non-food prijzen zonder sales tax te vermelden. En dat doet iedereen dus ook. Er zijn ook staten die flink meer dan de standaard ca. 7 % rekenen. Die sales tax betaal je overigens niet als je vanuit het buitenland bestelt. Sterker nog, inter-state verkopen (postorder) zijn ook vrij van sales tax, en je hoeft het dan ook niet als koper in je eigen staat aan te geven.
Controle van bagage door de NL douane op vluchten uit de VS heb ik trouwens nog nooit meegemaakt in de 7x dat ik daar ben geweest.
Ik wel. Maar het blijft een grote uitzondering.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Je moet alleen even kijken als je via internet besteld dat de winkel wel naar Nederland verzend. Zocht naar de glue-bot van fastcap bij amazone en had 2 winkels die niks verstuurde naar hier.

Heb je ze inmiddels kunnen vinden?
Ik heb er ook naar gekeken maar niks kunnen vinden voor een normale prijs.
Ja €60 verzenden. Tis goed
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Je moet alleen even kijken als je via internet besteld dat de winkel wel naar Nederland verzend. Zocht naar de glue-bot van fastcap bij amazone en had 2 winkels die niks verstuurde naar hier.

De FastCap GluBot koop je gewoon in Engeland bij Toolovation.
Kost ook maar €8,26.
Op dit moment helaas "Out of Stock".
Of anders bij Häfele à €22,46.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Amerikanen geilen nu eenmaal erg op dat Made in the USA.
Ook met hun auto`s, maar veel van die pickuptrucks worden in Mexico in elkaar geschroefd.......

Bosch blauw zie je ook veel in de bouwmarkten in de VS, en ook voor aantrekkelijke prijzen.

Ik keek even naar de Bosch GTS in Amerika; 349 dollar incl free shipping bij Amazon en ik kijk in Nederland naar de goedkopere Bosch GTS 10J ; 768 incl btw bij Toolmax, ze zijn exact hetzelfde?
Da's meer dan 2 keer zoveel en niemand kan mij wijsmaken dat het voor Bosch goedkoper is in de USA dan in Europa om te produceren dus leg het mij maar uit?
Zelfs al zouden ze voor Amerika in Mexico en voor Europa in bijv Hongarije produceren.
Het zijn in Europa gewoon een stelletje afzetters zo lijkt het....
 
Laatst bewerkt:

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Wellicht heeft Europa hogere veiligheid eisen? En in Amerika gebruiken ze tenslotte 110 volt wat uitkomt op minder wattage. Zo zag ik dat een 110v DeWalt zaagtafel maar 1700 watt heeft en een 220v zaag 2000 watt. Weet niet of dit verschil maakt in materialen. Maar ja, vindt het wel afzetterij dat het zo duur moet zijn!
 

WR1944

Oud hout
......... Sterker nog, inter-state verkopen (postorder) zijn ook vrij van sales tax, en je hoeft het dan ook niet als koper in je eigen staat aan te geven. ...........

Als je als consument iets in een andere staat bestelt dan ben je verplicht dit in je eigen staat aan te geven en de in jouw staat geldende sales tax alsnog te betalen. Omdat de controle slecht of helemaal niet wordt uitgevoerd en omdat de gemiddelde consument niet zit te wachten op die rompslomp wordt het nauwelijks gedaan. Maar bedrijven als Amazon berekenen wel degelijk sales tax als je het besteld out of state bij een toeleverancier van Amazon.
http://netchoice.org/library/sales-tax-collection-myth-vs-reality/

Men is echter al jaren tevergeefs bezig om op dit gebied de teugels aan te halen. Zo werd er vanuit staten met een hoge accijns op tabak sigaretten in naburige staten met een lage accijns ingekocht en naar huis gesmokkeld. Zoals dat vroeger (net na de oorlog) met de boter vanuit België gebeurde. Dat nam zo'n grote vlucht dat de FBI op jacht ging. Er werd gepost bij sigarettenboeren in bijvoorbeeld New Jersey en de nummerplaten van de mensen uit Pennsylvania werden genoteerd. Die werden prompt aangehouden zodra binnen Pennsylvania kwamen. De boetes waren niet mals zodat die lol snel over was.

Veel van m'n Festool spullen heb ik in het naburige New Jersey besteld en er geen sales tax over betaald.
 

WR1944

Oud hout
Wellicht heeft Europa hogere veiligheid eisen? En in Amerika gebruiken ze tenslotte 110 volt wat uitkomt op minder wattage. Zo zag ik dat een 110v DeWalt zaagtafel maar 1700 watt heeft en een 220v zaag 2000 watt. Weet niet of dit verschil maakt in materialen. Maar ja, vindt het wel afzetterij dat het zo duur moet zijn!

Dat prijsverschil is vaak een marketing zaak. Als je moet concureren met andere relatief goedkope producten moet je je prijs daar op afstemmen. Zo was Festool in Amerika toen ik pas in Amerika kwam (rond 2008) 2/3 van de prijs van Europa. Maar na vaste voet in Amerika gekregen te hebben is de prijs ras omhoog gegaan. Nu zitten ze net onder Europees niveau.

Officieel is de spanning in Amerika 120V bij 60Hz. Als je beide fasedraden gebruikt heb je 240V. Door de vele onafhankelijke producenten van electriciteit was het wat rommelig met de spanning maar men is het toch eens geworden. Maar boze tongen beweren dat energiecentrales proberen dichter bij de 115V te gaan zitten om zo minder kosten te maken. Tel daar bij op het gammele electrische netwerk en je krijgt schommelingen tussen de 110V en 120V. Ik heb een paar dagen m'n multimeter aan het stopcontact gehad en zag het continue zwabberen. Bij een lagere spanning heb je hogere stromen en dan is elk stukje weerstand in het systeem van directe invloed.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Quote: Da's meer dan 2 keer zoveel en niemand kan mij wijsmaken dat het voor Bosch goedkoper is in de USA dan in Europa om te produceren dus leg het mij maar uit?

Het gaat niet om de 'maak'kosten, maar om marketing, distributie enz. De VS (en reken Canada daar maar bij, ondanks de sterke koersschommelingen tussen US en Can dollar) vormt één grote, homogene markt waarin je met twee, drie talen zo'n beetje de hele bevolking kunt bereiken (ik reken Mexicaans-spaans en Quebeçois-frans maar even mee). Waar één spotje tijdens de Super Bowl door de helft van de bevolking gezien wordt, waar een paar grote ketens bijna overal winkels hebben (inkoop-power!), waar doe-het-zelven dieper geworteld is dan in de rest van de wereld (elke high school heeft een woodshop, metalshop, autoshop, etc.) — en dan hebben we het nog niets over de pioniersgeest ('ik schiet mijn eigen vlees bij elkaar, bouw mijn eigen hut', enz.).

En ons deel van de wereld is ondanks ijverig werken aan Europa nog steeds een lappendeken van markten, die elk op een aparte manier aangesproken moeten worden, waar elk land een eigen verkooporganisatie behoeft, waar niet echt sprake is van concurrentie, waar zelf doen achterdochtig bekeken wordt en meestal afgedaan als hobbyïsme, waar scholieren enkel in laatste instantie ervoor kiezen een vak waarin met de handjes gewerkt wordt het hunne te maken, enzovoorts…

Dat is waarom Amerikanen minder betalen voor die spullen. Gelukkig zijn Australiërs en Nieuw-Zeelanders nog weer slechter af dan wij!
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Eens met hierboven.
Home Depot heeft iets van 2300 zaken, Lowes 1800, Ace Hardware iets van 4000 in de VS (al zijn die Ace zaken kleiner, meer zoals de oude ijzerwarenzaak in NL).
En dan hebben we het nog niet eens over de webshops en andere zaken.

Bosch blauw verkopen ze daar ook gewoon in de bouwmarkt, in Nederland zie je dat niet.
Bosch groen verkopen ze niet eens in de VS.
 

WR1944

Oud hout
Interessant. Ik denk dat de meeste Amerikanen dit dan ook niet weten. Iedereen die ik sprak riep altijd dat je bij interstate aankopen dus geen BTW betaalt...

Edit: je bedoelt dit: http://www.salestaxinstitute.com/Sales_Tax_FAQs/out_of_state_retailer_collect_sales_tax?

Inderdaad. Regelmatig worden er maatregelen aangekondigd maar die stranden ergens in de ambtelijke molen of in de ruzie tussen beide partijen. Op veel gebieden hebben staten autonomie en dat wordt fanatiek verdedigd. Dus ingrijpen door de federale overheid gebeurt alleen als het niet anders kan. Zo was er niet lang geleden in ongeveer de helft van de staten een verkeersregel dat je bij rood rechtsaf mocht slaan als het kruisende verkeer en de voetgangers dat toelieten. Dat leidde tot ongelukken en dus processen en dus uiteindelijk tot een nation wide invoering van de "rechtsaf door rood" regel. Idem met de gele strepen op het midden van de weg. Maar in Pennsylvania mag je als motorrijder zonder helm rijden en in het aanpalende New Jersey weer niet.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Amerikanen kopen over het algemeen veel makkelijker gereedschap als ze het nodig hebben. Als ze bij de verbouwing een zaagtafel nodig hebben, rijden ze naar HomeDepot en donderen ze een grote doos in de pickup.

Als wij een zaagtafel denken te willen kopen, struinen we het hele internet af, gaan we de lokale handel voorbij en bestellen we het voor een paar tientjes minder in België of Duitsland.

We willen met onze investering dan vervolgens ook een leven lang doen.

Het prijsverschil wordt overigens veel meer bepaald door macro economische zaken.
Globaal opererende fabrikanten kunnen hun apparatuur niet voor onze Europese prijzen in Zuid Afrika of Zuid Amerika verkopen, daar is de koopkracht niet groot genoeg voor.

Bovendien schrijven de Europese CE normen voor dat de handleidingen in de taal van het land geschreven moeten zijn. We hebben veel meer talen in Europa dan in Amerika.

In Europa hebben wij als consumenten recht op 2 jaar garantie, dat betalen we wel met zijn allen collectief.
En we hebben een handelscultuur, dus de tussenhandel moet er ook aan verdienen, mijn mening is wel dat daar het meeste prijsverschil ontstaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.