Gereedschap voor beginner

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Alles wat ik tot nutoe van Ferm in m'n handen heb gehad, is of slecht afgewerkt, of werkt niet precies genoeg, of is zo dun uitgevoerd dat ik ieder moment het gevoel heb dat het uit m'n handen klapt.. Ik neem het risico liever niet met een frees die 25000 toeren draait. Een maatje had een goedkope frees en deed daar al z'n freeswerk mee (gitaren bouwen). Ging prima, ding deed het goed, totdat de spantang ineens klapte en er een freesje door de ruimte schoot, gelukkig de andere kant op.

Wat ik daarmee wil zeggen, is dat er ergens op bespaard moet worden en dat de kwaliteitscontrole niet altijd je van het is...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Ik moet zeggen dat die bosch bovenfrees er inderdaad interessant uitziet.
Heb zelf nog wat speurwerk gedaan, en kwam ook uit op deze set: http://www.fermwinkel.nl/a-25042593...rm-bovenfrees-set-bovenfrees-tafel-frezenset/. Die freesjes die daar bij geleverd worden zullen waarschijnlijk niet veel voorstellen, maar voor dat geld heb je dan wel een bovenfrees met bijbehorende freestafel. Als ik die Bosch frees zou kopen moet ik natuurlijk nog betalen voor een freestafeltje en een stel bitjes.

Je moet het zelf weten, maar je bent beter af met een plank en een zelfgemaakte aanslag, die freestafel is echt een plastic onding..
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Alles wat ik tot nutoe van Ferm in m'n handen heb gehad, is of slecht afgewerkt, of werkt niet precies genoeg, of is zo dun uitgevoerd dat ik ieder moment het gevoel heb dat het uit m'n handen klapt..
Ok, slechte kwaliteit is dus de boodschap. Dat brengt ons dan terug bij die Bosch. Stel dat ik die zou kopen, kent er dan iemand een goedkoop freestafeltje dat ik in combinatie met deze frees kan gebruiken?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Even terugspoelen.. Waar ben je bang voor? Als begin: een plank multiplex (berken 18mm 13-laags). Je zaagt een plank uit. In het midden een verdieping uitfrezen van ongeveer 11-12 mm waar je frees onder gaat hangen, een paar gaten boren en je kan je frees eronder hangen.. Malletje voor de verdieping kan je van MDF maken en de randen met een kopieerfreesje uitfrezen. Tis een goede oefening en als je het verknalt ben je een paar tientjes kwijt. Van marktplaats kan je vaak gratis of voor een habbekrats eiken kastjes halen die als onderstel gebruikt.. (ik gebruik een grenen kastje)

Aanslag is ook erg makkelijk te maken, hier zijn zeker genoeg tuorials te vinden op YT

Ik snap je angst hoor, maar je gaat je wagen aan iets wat al vrij lastig is, leer dan eerst eens werken op een wat ruwere manier, zodat je de machine iig eerst leert kennen..
 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Een goedkoop freestafeltje ?
Ik sluit me aan bij enkele voorgangers in dit draadje, die je adviseerden om met een plaatje multiplex en een houten aanslag zelf iets te fabrieken.
Hiervan zijn op het internet allerlei voorbeeldjes te vinden.
http://www.startwoodworking.com/post/how-build-simple-router-table

Ik denk dat je dan stukken beter uit bent dan met iets goedkoops.
En als het bevalt kun je later altijd nog een deftige freestafel bouwen.

Succes!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ok, slechte kwaliteit is dus de boodschap. Dat brengt ons dan terug bij die Bosch. Stel dat ik die zou kopen, kent er dan iemand een goedkoop freestafeltje dat ik in combinatie met deze frees kan gebruiken?

Een freestafel is een ideaal project om met de bovenfrees te leren werken.

Zeker bij de bosch POF1400: de zool is circelvormig.

Dus gewoon als volgt te werk:

Neem een plaat multiplex van ong. 70cm x 50cm.
schroef de zool van de POF1400 van de frees af, en teken die over, in het centrum van de plaat.
Frees daarna de vorm van de zool uit, tot op een diepte van 9mm (dan is de plaat nog 9mm dik).
Daarna in het midden een gat van 30mm uitfrezen, de gaatjes van de zool aftekenen en boren, en de frees (zonder de zool) in de tafel hangen.

De tafel omgekeerd op 2 schragen plaatsen, vastklemmen (of schroeven), een geleider maken (is niet meer dan 2 plankjes in L-vorm tegen elkaar vijzen, met in het midden op de hoek een gat van 30mm) en vastklemmen.

Hij zal zelfs preciezer werken dan de Ferm freestafel
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Heb net een keer een mailtje gestuurd naar Coolblue voor die marktplaats.nl aanbieding van die Bosch POF1400 ACE. Nu maar hopen dat hij nog niet was verkocht. Iedereen alvast bedankt voor de vele reacties. Ik wou het eerst zo goedkoop mogelijk houden, maar het lijkt mij inderdaad zinvoller om net dat ietsje meer uit te geven en over deftig materiaal te beschikken dan straks met rommel opgezadeld te zitten. Wat die freestafel betreft, misschien dat ik dat inderdaad een keer als eerste projectje zal proberen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Heb net een keer een mailtje gestuurd naar Coolblue voor die marktplaats.nl aanbieding van die Bosch POF1400 ACE. Nu maar hopen dat hij nog niet was verkocht. Iedereen alvast bedankt voor de vele reacties. Ik wou het eerst zo goedkoop mogelijk houden, maar het lijkt mij inderdaad zinvoller om net dat ietsje meer uit te geven en over deftig materiaal te beschikken dan straks met rommel opgezadeld te zitten. Wat die freestafel betreft, misschien dat ik dat inderdaad een keer als eerste projectje zal proberen.

Verstandige keuze ;)

Zeker als je nog nooit met een bovenfrees hebt gewerkt, is een freestafel een ideaal project: je mag al eens uitschieten of misfrezen, het is maar een plank. Je zal zo ook onmiddellijk de frees leren kennen: diepte instellen, veranderen van freesje, snelheid aanpassen,... vooraleer je begint met frezen in een definitief werkstuk.

Je zal er enkel maar ervaring uit opdoen.
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Ok, hij is bij deze besteld en betaald. Nu maar hopen dat hij verder in orde is, dan kan ik een van dezer dagen aan de slag :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ik zou gaan voor een goede frees. En het tafeltje hierboven voldoet voor de eenvoudige freeswerk. En dit zal het grootste deel v sa n je werk zijn. Zelf heb ik een tafel met incra ls32 geleiding. Hieronder hangt de tritontra001 Je kan prima starten met een bosch. Zo ben ik ook begonnen. Toen ik binnen twee weken twee bovenfrezen
Van bosch de vernieling in draaide heb ik gekozen voor een zware frees met een diepte instelling voor boven het blad. Dat laatste ik echt heel comfortabel. En freeswissel boven de tafel.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Je bent meer dan welkom om eens te komen kijken in mijn werkplaatsje thuis(maar natuurlijk ook in de externe werkplaats) ...Daar staat eigenlijk van alles voor het maken van kistjes......En nog veel meer;)
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
Ok, hij is bij deze besteld en betaald. Nu maar hopen dat hij verder in orde is, dan kan ik een van dezer dagen aan de slag :)

Nu 3 weken later (net buiten m'n retourperiode) kijk ik een keer op de Coolblue website. Staat diezelfde Bosch POF1400 ACE ineens voor maar 109€ aangeboden. Dat is maar 15€ meer dan de tweedehands versie die ik nu heb gekocht (die al eens binnen is geweest voor reparatie). Voel me nu toch wel bij m'n neus genomen door Coolblue.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Stuur ze eens een mailtje er over. Misschien dat ze iets voor je kunnen betekenen hier in. Nee heb je....

Groet,
Joris
 

Ansharus

Nieuw lid
12 nov 2014
22
0
(Figuurlijk) zagen werkt :). Heb ze in een mailtje de situatie uitgelegd, en ze hebben me toch een waardebon van 10€ gestuurd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.