Gereedschap uit UK/USA, 110V/220V??

spitakiller

Actieve deelnemer
16 jun 2010
43
0
Hallo

geregeld lees ik hier dat mensen hun gereedschap kopen via webshops uit de UK/USA. Dit kan idd prijstechnisch aantrekkelijk zijn, maar ik had hier toch een vraag over:

Ik dacht altijd dat in deze landen er geen 220V was maar 110V en dat de electrische apparaten (dus ook de gereedschappen) ook alleen maar geschikt waren voor 110V en dus niet hier in Nederland te gebruiken zijn??

Weet iemand hier wat van?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Om je op weg te helpen, in de UK gebruiken ze veelal 230v en dat kan je in NL gewoon gebruiken. Je moet dan wel even de stekker vervangen (is veiliger dan zo een verloopstuk).
Al ben je de garantie dan waarschijnlijk wel kwijt.

Voor USA apparaten heeft het al snel geen zin omdat omvormers die hoge wattages aan kunnen erg duur zijn. En dat weegt niet meer op tegen het voordeel dat je er behaalt.

Voor goeie UK webshops zijn zoals eerder gepost de nodige topics te vinden.
 

Anand

Nieuw lid
11 mei 2010
16
0
Nederland heeft officieel 230 volt, UK 240 volt, grootste deel van de VS heeft 110-115 Volt, echter sommige delen van de VS hebben ook 230 volt, en grote delen van canada.

Een omvormer van meer dan 1000 watt moet je rekening houden met meer dan 200 euro, soms zijn ze nog wel op rommelmarkten te vinden omdat sommige oudere apparaten op 110V werkten, Ik heb zelf ooit op marktplaats een 800watt ding gekocht voor 5 euro, en 10 euro verzendkosten door het gewicht.

Vaak loont het niet om voor de prijs dingen te bestellen, enkel als het een bijzonder apparaat is wat hier niet is te krijgen.
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
ik snap dat 'prijstechnisch goedkoper' niet.

ik heb net iets gekocht in de USA. heeft niets met hout te maken maar ik moest aan BTW en invoerrechten en weet ik wat bijna nog meer betalen dan dat het product waard was.
ik zal dus niet zo snel meer iets buiten Europa kopen
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Twee redenen om elders te kopen: kosten en verkrijgbaarheid:

Onlangs wat spullen in de UK gekocht. Gewoon een kort snoertje gemaakt met aan de ene kant een normale Nederlandse steker en aan de andere kant een Engels contrasteker. Gaat prima. All in all aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.

In de USA een Shark guard voor mijn tafelzaag gekocht (terzijde: het grote voordeel is onder meer dat je de kap snel kan verwijderen). Kosten $ 140,- en ik moest € 34,10 invoerrechten betalen.
 
A

Athanor

Guest
En momenteel is de koersverhouding euro/dollar ook niet zo gunstig als de afgelopen jaren....

Fons
 

WR1944

Oud hout
In het kader van de Europese eenwording is de spanning van het lichtnet in Europa op 230 V en 50 Hz gesteld. Op enkele uitzonderingen na is dit overal gerealiseerd. De stekkers en contactdozen hebben nog wel onderlinge verschillen. Voordat dat gelijkgetrokken is zijn we een paar jaar verder. De netspanning kan tussen de 2% en 5% afwijken. De frequentie wordt wel scherp op 50 Hz gehouden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_powe ... _the_world
In de USA is het net 120 V en 60 Hz. Op de meeste plaatsen komen er twee fasen binnen en kan je 240 V op het net zetten. Zware apparatuur draait op 240 V. In werkplaatsen kom je aansluitingen tegen voor 120 V (contactdozen tot 15 A of 20 A) en 240 V.
Ik ben een werkplaats aan het inrichten in de USA en heb een aparte 120 V/20 A aftakking in de zekeringkast gemaakt. Een 240 V aansluiting was ook mogelijk maar dat vond ik een te grote ingreep om clandstien te doen.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
In reaktie op de vorige schrijver 50 of 60 hz maakt inderdaad een verschil voor motoren die daarvoor gevoelig zijn. Sommige motoren kunnen er wel tegen.
Ik heb een Dewalt DW 618 multibase bovenfrees (120v, USA import), ik heb hiervoor een Seven Star voltage Regulator goedkoop kunnen kopen op EBAY. Werkt prima temeer omdat een regulator veel nauwkeurig werkt dan een gewone omvormer. Ik merk aan deze frees niet dat hij vermogen verliest agv 50 60 Hz, maar hij schijnt ook zo te zijn gemaakt dat hij daarvan geen last heeft.
Het makkelijkste is het natuurlijk bij accu-machines van Makita of Dewalt, als je al een Lithium-ION oplader hebt op 240v dan kun je gewoon de accu's daarmee laden.
Ik ben het wel eens met Okke dat de omvormers in Nederland erg duur zijn.
Professioneel/beroepsmatig gebruik kan volgens mij wel problemen opleveren omdat de machines die echt voor de VS gemaakt zijn, zoals bijv Porter Cable, niet altijd over een CE-keurmerk beschikken.

Machines uit de UK kun je prima op 230 volt kopen, alleen andere stekker eraan zetten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Even een opmerking bij het aanzetten van een stekker. Bij bedrijfsmatige machines die elk jaar gekeurd worden moeten worden mag dit volgens de nen 3140 niet. Dit is volgens de norm het eerste waar je naar moet kijken en dan de machine moet dan ook afgekeurd worden.
Je moet altijd een snoer met een aangegoten stekker gebruikenbij230v Mijn persoonlijke mening is dat mits de stekker goed en deskundig gemonteert is er geen probleem is.
In de praktijk zie je nogal eens losse aders uit de stekker komen. Let altijd op veiligheid is mijn advies. Ben je niet kundig roep hulp in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.