Gereedschap onderhoud

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Ben aan het onderzoeken hoe ik het beste snoei gereedschap kan onderhouden in de toekomst met welke middelen. Afgelopen jaren deden we dat met pure spiritus om te ontsmetten, dat hoeven we denk niet te veranderen. En daarna even in sprayen met WD40. Maar nu lees en hoor ik verhalen dat er PFAS in WD40 zitten. Of het er veel zijn en of echt gevaarlijk geen idee ?


Maar als groene organisatie willen we toch een verstandige keus neer zetten ook bij het onderhoud van het snoei gereedschap. Dus we dachten er aan om lijnolie te gaan gebruiken. Onze Henk Verhaar heeft ier al eens een uitgebreid verhaal over geschreven. Dus zullen wij op zoeken moeten naar de pure vorm als dat de keus wordt.

Maar bij het gebruik zijn de opdrogende doeken een potentieel brandgevaar. Zou het helpen om die in een metalen box op te sluiten ? Hoe breng je gemakkelijk lijnolie aan als onderhoud op tientallen stuks tuingereedschap ?

1710344240835.jpeg

Of heeft iemand een geweldig ander alternatief om gereedschap in te vetten / oliën met een groen randje zonder schade aan onze natuurlijke omgeving. Ik ben benieuwd met welke ideeën en oplossingen jullie komen.
 
Laatst bewerkt:

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Mbt brandgevaar, dit filmpje heeft mij destijds zeer bewust gemaakt van dit risico:

De overige zaken kan ik je niet echt mee helpen, gezien ik enkel wat olie heb voor beitels en ander fijn gereedschap.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zit uiteraard een groot verschil tussen een doek die je dompelt in de lijnolie en dan opfrommelt, of een doek waarmee je met 1 vinger in de doek wat olie uit een fles haalt en die uitwrijft over je gereedschap. Ik poets regelmatig hout met olie, en na afloop hang ik de lap uit, ja, één dag ofzo. Maar dan wel op de manier van 1 vinger in de doek. Geen enkel probleem daarmee. Maar je kunt altijd wat vaseline halen bij de apotheek, daarmee vet je je gereedschap en je handen in 1x in. Zonder doek!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Wij gebruiken voor de heggescharen (accu) alleen maar bio agealube spray. Dit schijnt volledig biologisch afbreekbaar te zijn, smeert en ontharst.

Ik gebruik het ook voor mijn snoeischaar en takkenscharen.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Mbt brandgevaar, dit filmpje heeft mij destijds zeer bewust gemaakt van dit risico:

De overige zaken kan ik je niet echt mee helpen, gezien ik enkel wat olie heb voor beitels en ander fijn gereedschap.
Dat filmpje is nep. Het is niet onmogelijk dat lijnolie de fik in gaat, maar dan gaat het eerst flink roken, en hele vieze rook ook, en daarna pas in de fik. Het gaat niet *poef* opeens vlammen. Hier een wat grondiger, maar wat minder netjes geedit youtube filmpje van iemand die probeert te reproduceren
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth en Roel22

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dat filmpje is nep. Het is niet onmogelijk dat lijnolie de fik in gaat, maar dan gaat het eerst flink roken, en hele vieze rook ook, en daarna pas in de fik. Het gaat niet *poef* opeens vlammen. Hier een wat grondiger, maar wat minder netjes geedit youtube filmpje van iemand die probeert te reproduceren
Dat vind ik te kort door de bocht. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat beide testopstellingen identiek zijn geweest, dus appels met peren vergelijken. Feit is dat er zo nu en dan een schuur/werkplaats afbrand en dat in sommige gevallen dit een rol speelt. Ik zie dan ook echt geen reden om een filmpje genaamd 'debunking oily rag BS' te serieus te nemen.

Waarom zou ik mezelf proberen te overtuigen dat het risico op brand kleiner is? Als er een 0.1% kans bestaat, dan wil ik stappen nemen om dat 0.0 te maken. Het filmpje dat ik had gedeeld heeft meer effect gehad op mijn besef dan jouw filmpje, en dat het effect heeft gehad vind ik positief. But that's just me.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Mijn vrouw doet de tuin,althans het lichte snoeiwerk, Zij legt de snoeischaar in de keuken. Ik maak deze dan schoon en smeer er de eerste de beste olie op die ik kan vinden. Dus olijfolie slaolie of walnootolie of zoiets. Een week later kan ik het weer doen. Alleen als ze hem buiten op de planttafel laat liggen dan moet ik de roest verwijderen. Ik zou niet te moeilijk doen een naaimachine olie is prima.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Dat vind ik te kort door de bocht. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat beide testopstellingen identiek zijn geweest, dus appels met peren vergelijken. Feit is dat er zo nu en dan een schuur/werkplaats afbrand en dat in sommige gevallen dit een rol speelt. Ik zie dan ook echt geen reden om een filmpje genaamd 'debunking oily rag BS' te serieus te nemen.

Waarom zou ik mezelf proberen te overtuigen dat het risico op brand kleiner is? Als er een 0.1% kans bestaat, dan wil ik stappen nemen om dat 0.0 te maken. Het filmpje dat ik had gedeeld heeft meer effect gehad op mijn besef dan jouw filmpje, en dat het effect heeft gehad vind ik positief. But that's just me.
Het lijkt me juist dat waarheidsvinding belangrijk is. Het door jou getoonde filmpje is geënsceneerd en zou je kunnen doen vermoeden dat olie op een doek opeens *poef* in de fik kan gaan na een paar uur.
Het tweede filmpje toont aan dat katoen gevaarlijker is dan papier, er eerst hele nare rook vrijkomt en dat het ook na 24u alsnog kan gaan.
Als je met houtolie hebt gewerkt en een paar uur later hangt er opeens stinkende rook, dan zou je uit het door jou aangehaalde filmpje niet kunnen halen wat er aan de hand zou zijn. Door mij getoonde filmpje wel, dan weet je dat de rook kankerverwekkend is en dat je houtolielappen aan het opfikken zijn. Het gaat niet over jezelf te overtuigen van linksom of rechtsom, het gaat er om je bewust te zijn van de gevaren en wat er dan daadwerkelijk zou gebeuren. En geen neppe onzin verspreiden.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Het lijkt me juist dat waarheidsvinding belangrijk is. Het door jou getoonde filmpje is geënsceneerd en zou je kunnen doen vermoeden dat olie op een doek opeens *poef* in de fik kan gaan na een paar uur.
Het tweede filmpje toont aan dat katoen gevaarlijker is dan papier, er eerst hele nare rook vrijkomt en dat het ook na 24u alsnog kan gaan.
Als je met houtolie hebt gewerkt en een paar uur later hangt er opeens stinkende rook, dan zou je uit het door jou aangehaalde filmpje niet kunnen halen wat er aan de hand zou zijn. Door mij getoonde filmpje wel, dan weet je dat de rook kankerverwekkend is en dat je houtolielappen aan het opfikken zijn. Het gaat niet over jezelf te overtuigen van linksom of rechtsom, het gaat er om je bewust te zijn van de gevaren en wat er dan daadwerkelijk zou gebeuren. En geen neppe onzin verspreiden.
1710674375669.png

Fijne dag nog!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.