Geolied hout zwart maken

Herder

Nieuw lid
20 sep 2012
4
0
Hallo,

Ik heb een houtsculptuur gemaakt op een sokkeltje. Sculptuur en sokkel bestaan uit verschillende soorten hout. In eerste instantie wilde ik sculptuur en sokkel afwerken met Danish Oil, maar na aanbrengen van de eerste laag (1:1 verdund met Terpentine) vind ik het kleurverschil tussen beide al niet mooi. Nu wil ik de sokkel zwart maken, maar ik heb geen idee wat ik over deze eerste verdunde laag Danish Oil kan smeren.

Wie kan me adviseren?

Als beloning wil ik t.z.t. wel een foto van het geheel plaatsen... :rolleyes:
 

Herder

Nieuw lid
20 sep 2012
4
0
Geen slecht idee. Ik heb er alleen geen ervaring mee. Kan ik het daarmee een beetje egaal zwart krijgen?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Sommige soorten hout kun je goed kleuren. Eikenhout kun je met behulp van ijzersulfaat goed zwart maken, maar dat geld vast ook voor enkele andere houtsoorten. Als je weet welk houtsoorten je hebt gebruikt, dan kun je daar op verder zoeken. Het past onder het kopje chemisch beitsen, als ik me niet vergis.

Succes ermee...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Eiken maak ik zwart door staalwol in azijn te doen. Na een paar uur met de kwast erop smeren en het hout krijgt een blauw zwarte kleur. Werkt ook bij noten. Let wel afhankelijk van de stoffen in het eiken krijg je een lichtere of donkerder kleur.
 

Herder

Nieuw lid
20 sep 2012
4
0
Lijkt me allemaal erg leuk en interessant om te doen, als semi-chemicus zijnde...

Helaas is het geen eiken of noten. Eigenlijk weet ik niet precies wat voor hout het is. Het is oranje van kleur en tijdens het bewerken ruik ik hars. Dan zal het wel een soort van naaldboom zijn (?). In ieder geval ben ik van plan om met een brander aan de slag te gaan.
 

Herder

Nieuw lid
20 sep 2012
4
0
Bedankt! Nog één vraag: wat adviseren jullie om na het branden erop te smeren? Olie? transparante lak? Iets anders?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.