Geolied hout verlijmen?

Swalker

Nieuw lid
12 jan 2022
12
1
Utrecht
Goedendag,

Ik heb een tv meubel welke in de Osmo hardwax olie staat en opgeknapt moet worden (her en der zitten wat onderdelen los). Vraag is nu, kun je onderdelen nog wel lijmen als die in de hardwax staan? Zeker niet met gewone houtlijm lijkt mij maar waarmee mogelijk dan wel, laklijm? Of zou het beter zijn daar waar je wilt lijmen te schuren en dan verlijmen? Olie trekt natuurlijk wel in het hout... Hoor graag jullie reacties!
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
80
20
de verre zuiden
zou het mogelijk zijn om gaten erin te boren en met deuvels aan elkaar te lijmen? op een manier dat die gaten van buiten niet zichtbaar worden, natuurlijk.
Anders met sommige oplosmiddelen (ammoniak?denk ik) is lokaal de olielaag verwijderbaar om te kunnen lijmen, ik weet niet of je oppervlakken breed genoeg zijn hiervoor.
 

Swalker

Nieuw lid
12 jan 2022
12
1
Utrecht
Dank voor je reactie! Ik had er inderdaad ook al aan gedacht, deuvels of domino's en die goed in de lijm zetten. ik denk dat ik eerst een proefstrook maak en daar deels op ga schuren en kijken wat dat wordt (zonder deuvels, puur om te kijken wat de lijm doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: boobinga

Swalker

Nieuw lid
12 jan 2022
12
1
Utrecht
PU bruis, niet eerder gebruikt. Ik zal eens kijken of dat wat is, ook een test plankje maken. Bedankt voor de tip!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
bruislijm zou niet mijn voorkeur hebben bij een reparatie

wat moet je lijmen?
komt er veel kracht op te staan?
als je ter plaatsen van de verbinding wat kan schuren is de hechting van witte lijm mischien iets minder maar waarschijnlijk nog ruim voldoende
 

Swalker

Nieuw lid
12 jan 2022
12
1
Utrecht
Ook dank voor je reactie! Fijn dat er zijn forum als dit is :)

Het is een tv meubel welke zwevend aan de wand komt. In principe kan ik behalve het bovenblad alles schroeven in combinatie met (verlijmde) domino's, behalve het bovenblad dat wordt alleen lijm. Maar het liefste ga ik schroeven in combinatie met verlijmen. Dat lijkt mij de sterkste constructie.
Ik ga nu zeker schuren waar nodig maar verwacht niet álle olie te kunnen verwijderen. En dan is de vraag welke lijm? Witte lijm als je goed weet te schuren, of zoiets als laklijm wat je ook gebruikt bij harde oppervlakken (gelamineerd spaanplaat).
 

Swalker

Nieuw lid
12 jan 2022
12
1
Utrecht
Inderdaad! Ik bleek ook zo'n ding te hebben, ben even de hollandse naam kwijt. Maar dat was dus een prima tip. Heb nu geschuurd waar nodig en schoongemaakt met aceton (tip van Bijlard), dan wat pocket holes en lijm. Moet goed komen lijkt mij.
 

Swalker

Nieuw lid
12 jan 2022
12
1
Utrecht
Ik zal morgen een foto plaatsen.

Het meubel zit al in elkaar. Pocketholes alleen gebruikt om het bovenblad vast te zetten, daar wordt niks aan opgehangen. Schuren ging prima maar toch ook goed schoon gemaakt en daarna verlijmd, bovenblad is dus geschroefd en verlijmd. De rest is geschroefd en verlijmd op de domino's.

@ H@ns, waarom niet bij massief en wel bij fineer?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Een massief blad moet kunnen blijven werken. Als die vastschroeft zonder slobgaten of bladwervels, dus onwrikbaar vast, dan gaat het geheid scheuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.