Voelt wel een beetje alsof we het zo samen doen he, heren

. Jullie de kennis, ik de dommekracht...
Even mijn twee cent, want door dit bericht de startpost van een nieuw topic te maken word het mijn inziens een beetje uit context gehad (min of meer letterlijk

).
Laat ik voorop stellen dat ik in mijn persoonlijke, maar ook professionele leven als zéér progressief bekend sta. Ik heb een leidinggevende functie maar ook daarvoor al heb ik regelmatig een punt gemaakt van ongelijkheden of, vaker voorkomend, uitingen door collega's die bedoeld waren ongelijkheid te benadrukken (of er gebruik van te maken voor een goeie grap). Wij onderwijzen onze kinderen ook op diezelfde wijze en maken er een punt van dit soort zaken uit te leggen aan ze.
Dat neemt niet weg dat er nu ook mensen bestaan (ik ben ze op dit forum nog niet tegengekomen, maar we hebben het allemaal vast wel eens gezien) die het erom doen. En daarmee wil ik zeggen, beledigd zijn gewoon omdat ze de aandacht wilden. En die mensen beginnen de schaal naar een niveau te trekken dat mensen bang zijn een opmerking te maken, een grap of zelfs maar een voornaamwoord te bezigen zonder iemand te beledigen. Op die manier gaan ze over een grens met een ander deel van de bevolking, namelijk mensen die gewoon niet zo assertief/verbaal krachtig zijn en die (soms onterecht) het gevoel krijgen dat ze niks goed kunnen doen, en dus maar helemaal hun mond houden (en dus geen al dan niet waardevolle toevoegingen meer leveren).
Ik geef Fons,
@Athanor gelijk: we moeten er alert op zijn. Ik heb de opmerking niet bewust zo geschreven, maar ken sommige mensen al bij voornaam (en dus weet tot welk geslacht ze zeer waarschijnlijk behoren) maar ook omdat ik mijn kinderen (1 jongen, 2 meisjes) ook met 'jongens' aanspreek als ze de tent weer eens afbreken (jongens, is het nou klaar met dat gedonderstraal...). In dit geval dus de 'neutrale' groepsaanduiding zoals onze taal die óók kent (en nu maar hopen dat niemand een probleem gaat maken van de geslachtskenmerken van onze taal...).
Is dat niet vreemd eigenlijk? Zo van: hee, jongens, gaan jullie mee ?
www.startpagina.nl
De gedachte is zo: Je hebt individuen (ja, het gebeurt ook andersom) die opmerkingen/handelingen bezigen die het andere geslacht op een achterstand stellen. Je hebt mensen die actief proberen die trend tegen te gaan. Je hebt ook een groep mensen die hier neutraal in zijn, of op zijn minst geen deel uitmaken van deze discussie. Het punt wat Fons denk ik probeert te maken is dat als je niets doet, je dus eigenlijk de 'foutdoeners' meer ruimte geeft. Denk aan de bewegingen in onze zeer recente historie om vrouwen gelijkheid te kunnen bij werk, salaris, stemrecht... die beweging was nodig om de zeer door mannen gedomineerde wereld bij te trekken.
Maar laten we daarbij inderdaad niet voorbij gaan aan onschuldig taalgebruik. Ik poogde iedereen te addresseren in mijn topic, ongeacht gender, en gebruikte daarvoor een taalconstructie die ik (nog steeds) niet vreemd vind als je een (al dan niet gemengde) groep mensen aanspreekt.
Edoch wel goed om hier scherp op te zijn. Ik zou Fons wel de suggestie willen doen: Wellicht was het effectiever geweest dit topic direct te openen met eventueel een referentie naar het mijne, in plaats van de discussie daar te starten en dan verplaatsen.