Geluidsoverlast voorkomen

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
16
Hallo allemaal,

in verband met een erg klein schuurtje die vol gereedschap staat (iets minder dan 3 bij 3m) en de projecten die ik uit heb gevoerd heb ik de afgelopen jaren veelvuldig buiten geklust. Nu hintte de buurvrouw (terecht) gisteren dat ze er wel klaar mee is, met het geluid dat ik hier mee produceer.
Maar ik heb geen idee wat ik kan doen om te voorkomen. En om nu te zeggen "ik stop er mee" of "ik ga ergens anders lawaai maken waardoor ik het probleem verplaats" (en het zou flinke extra kosten opleveren) zijn nu even geen opties voor mij.

Nu bedacht ik mij dat ik vast niet de enige ben hier die jaren achter elkaar met enige regelmaat (1 a 2 dagen per week) lawaai staat te maken.
Hoe houden jullie de relatie met buren op een normaal niveau?
Misschien handig om er bij te melden dat ik wel midden in de stad woon.

Alvast bedankt!

Gr.
Okke
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Ja, herkenbaar.
Ik klus op zolder in een betonnen rijtjeshuis uit 1980. Dus als ik een schroef laat vallen dan horen ze dat drie huizen verderop ook.
Dit is ook een van de redenen dat ik meer met hand aangedreven gereedschap werk dan met elektrisch.
Maar het is ook wel een opknapwijkje, dus er is regelmatig wel ergens een boor- of zaagmachine te horen.

Tot nu toe krijg ik alleen klachten als het iets te laat wordt. Dus na 20:00 geen machines of hakken. En na 21:00 helemaal niks meer.

Ik wil dit jaar nog mijn zoldervloer gaan geluids-isoleren. Het contactgeluid van het hakken en zagen op de werkbank of op een zaagbok komt bij mij het meest voor. Dus als ik dat kan elimineren dan zullen de buren wel blij zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.780
2.613
Gaanderen
Rene (rendew) en ik hadden het gisteren ook hierover. Hij drie hoog op een flat maakt vaak gebruik van handgereedschappen en voor het maken van gaten een vierkantengatenboor. Hakken dreunt zo Door. Hout op maat bestellen. Ik met een schuurtje van 2.5x4 mtr met rondom woonhuizen maak zeer onregelmatig gebruik van lawaaiige machines en niet na 9 uur s avonds. Bovendien klussen de buren ook aan hun huis en is de tolerantie dan veel groter. Met de schuurdeur dicht en alle pbm's op is het geluid buiten niet buitensporig. Binnen een heel ander verhaal. Bovendien werkt een goed contact en af een toe een beetje hulp zeer goed.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
658
49
Bilzen, BE
Zelf heb ik het geluk dat we in een vrijstaande woonst zitten en mijn werkplaats een aanbouw is achter het huis, met daartussen nog de wasplaats. Bovendien zijn woonkamers & slaapkamers aan de andere kant van het huis.

Echter, wat relevant kan zijn: mijn werkplek was maar 3mx3m85, maar ik heb rondom een SLS frame tegen de bakstenen gezet en 10cm glaswol geplaatst, en vervolgens 18mm osb ertegen gezet. Ook de deuren en het raam vervangen en uiteindelijk een plafond geplaatst (zat anders onder de kale pannen). Dat plafond bestaat uit 18mm glaswol, 18mm OSB erbovenop en 12mm OSB langs onder.

Nu is er slechts 1 machine die je buiten nog kan horen: mijn bouwstofzuiger, dat ding maakt echt een KLEREherrie. Draaibank, lintzaag, bandschuurmachine, boormachines, ... hoor je allemaal niets meer van. Ook de buren die vroeger wel vaker lieten merken dat ze het best konden horen, hebben na mijn renovatie nooit nog wat gezegd.


Als ik met grotere projecten bezig ben doe ik dat op het terras of in de garage, met de poort open. Zo heb ik de voorbije weken heel wat tijd met de afkortzaag doorgebracht. Dan is het kwestie van stoppen als het 22h is. Verder heb ik gelukkig van niemand klachten gehoord :)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
16
@Wim: Die hulp heb ik het afgelopen jaren mee kunnen redden inderdaad, helaas begint het emmertje krediet wel aardig leeg te raken.
Ik hanteer doorgaans de regel "als er geklaagd wordt, dan ben je ver over de schreef gegaan" omdat de meeste mensen niet snel klagen dus eerst over die drempel moeten.
Gelukkig was het gisteren met name een duidelijke hint dus nog geen harde klacht. Maar redenen genoeg om er eens goed naar te kijken.

@ Massis: Dat zijn wel goede tips! Ik ben nu bezig met een groot deel isoleren met 45mm steenwol, dus dat gaat al een stuk schelen.
Ik zit daarnaast te kijken naar dempende "akoestische" matten om tegen het plafond aan te plakken. Dat scheelt wellicht ook een stukje.

Blijven de grote platen nog een uitdaging, maar als ik het buiten zagen al kan minimaliseren, scheelt dat al enorm denk ik.

En in ieder geval fijn om te horen dat ik niet de enige ben met deze uitdaging ;) .
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als uiteindelijk de grote platen het probleem blijven kan je die evt. voorgezaagd bestellen, of met de buren afspreken in welk tijdvenster je buiten lawaai kan maken.

De ervaring leert dat als het bekend is dat de overlast tijdelijk is, maar vooral ook wanneer dat tijdvenster is afgelopen, er best mee te leven valt voor veel mensen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Het helpt ook vaak als je even aankondigd als je weer even buiten wat meer werk te doen hebt.
De acceptatie ligt vaak hoger als je het aankondigt.

Dat is zeker waar.
Maar bij mij is het vooral dat ik in de verloren uurtjes even een stukje ga houtbewerken.
Een gaatje hakken, of een plankje zagen en schaven.
Kopshout Essen schaven is ook erg gehorig. Het dreunt via de werkbank door naar de grond. Zelf mijn vrouw (die dan in de woonkamer zit) heeft hier meer last van dan bv een gat hakken. :confused:
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
@ Massis: Dat zijn wel goede tips! Ik ben nu bezig met een groot deel isoleren met 45mm steenwol, dus dat gaat al een stuk schelen.
Ik zit daarnaast te kijken naar dempende "akoestische" matten om tegen het plafond aan te plakken. Dat scheelt wellicht ook een stukje.

De platen van merford zijn best prijzig. Met een goede steen of glas wol kom je vaak verder voor minder geld. Let ook goed op contact geluid. Een machine op de betonnen vloer of een werkbank aan de muur geeft geluid door, eigenlijk zou je die los moeten koppelen.
Succes, ik woon gelukkig in een wijk met bejaarden... :p
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
658
49
Bilzen, BE
Dat is zeker waar.
Maar bij mij is het vooral dat ik in de verloren uurtjes even een stukje ga houtbewerken.
Een gaatje hakken, of een plankje zagen en schaven.
Kopshout Essen schaven is ook erg gehorig. Het dreunt via de werkbank door naar de grond. Zelf mijn vrouw (die dan in de woonkamer zit) heeft hier meer last van dan bv een gat hakken. :confused:

Zou het niet al een pak helpen als je dan al gewoon begint met een demping tussen werkbank en vloer? Bijvoorbeeld door er zware rubber matten onder te leggen?

Dezelfde soort die ze ook onder bijvoorbeeld wasmachines plaatsen, kost een tientje bij de bouwmarkt en 1tje is vast genoeg om in stukjes te snijden en onder alle poten van je werkbank te plaatsen:
499.jpg


Heb daar zelf best goede ervaringen mee mbt dempen van trillingen...

Kost geen drol maar kan voor jou een wereld van verschil maken...
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
856
66
Thuis
Glaswol en steenwol dempen vrij goed maar dan met name de hogere tonen, dus ongeveer boven 2000Hz. Geen idee welke frequentie de meeste machines maken maar het kan echt heel veel schelen om de muren en plafond te bedekken met steenwol, in glaswol zit glas dus dat is absoluut geen aanrader om te gebruiken. Steenwol echter wel het is wel belangrijk dat je niet extra bekleedt met platen of wat dan ook. De demping werkt het beste als het geluid er direct tegenaan komt.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Steenwol echter wel het is wel belangrijk dat je niet extra bekleedt met platen of wat dan ook. De demping werkt het beste als het geluid er direct tegenaan komt.

Daar heb je gelijk in, het geluid moet geabsorbeerd worden. Dat schuim van merford mag ook niet bekleedt worden, dit is juist goed voor motor ruimtes zodat het geluid geabsorbeerd wordt.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Muziekstudenten beplakken hun kamer wel met eierdozen. De binnenzijde naar de ruimte gericht. Zelfs de buren kunnen hun eierdozen bij jou inleveren. Laat de buren feitelijk zien welke maatregelen je neemt om geluidshinder te beperken. Vraag de buren welke tijden het best buiten gewerkt kan worden. Vraag hen wat je voor hen kunt betekenen met jouw vaardigheden. Een kleinigheid is snel gemaakt. Geeft voldoening: je kunt iets terugdoen en levert goodwill op.
Kortom maak ze medeplichtig.
Vr.gr. Jan pranger.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
658
49
Bilzen, BE
Steenwol echter wel het is wel belangrijk dat je niet extra bekleedt met platen of wat dan ook. De demping werkt het beste als het geluid er direct tegenaan komt.

Lekker handig in een ruimte waar je veel stof produceert, om daar blanke steenwol te hebben hangen...
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Sommige mensen kunnen ook niet veel verdragen...

Wettelijk mag toch wat lawaai maken tussen 8 en 22h? Natuurlijk niet later en op zondag.
Als je buurman wekelijks het gras afrijdt dan klaag je toch ook niet :)

Maar natuurlijk is voorkomen beter dan genezen...
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Inderdaad, niet na 20.00uur. Mede omdat er bij mij naast een tweetal kleine kinderen wonen en dus vroeg naar bed gaan. Regelmatig vraag ik of mijn buren overlast hebben en mochten ze dat hebben is het een kwestie van het melden. Aanbellen kan maar of ik de bel hoor is een tweede :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.