Geluidsdemping schuur

marienvs

Nieuw lid
17 nov 2023
4
1
Veenendaal
Goedenavond,

In een houten schuurtje zou ik graag af en toe was geluid willen maken met behulp van zaagmachines en freesmachines (volgens mij spreken we dan van lichtgeluid en geen contactgeluid). Uiteraard zullen de geluiden nniet op gekke tijdstippen gemaakt gaan worden, maar ik zou buren het liefst zo min mogelijk tot last zijn.

Nu wil ik liever geen isolatiemateriaal in de zin van wol of pir-platen toepassen i.v.m. de mogelijkheid tot vochtproblematiek. Ook ben ik niet van plan om het schuurtje te verwarmen.

Ik zat dus te denken aan bekleding van de binnenkant met wat zwaarder materiaal, zoals MDF (of osb, maar dat is nog iets lichter) met daarop gipsplaten. Zou dit al een leuke geluidsdemping geven, of zet dat geen zoden aan de dijk?

Dank alvast!
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik heb het zelf wel gedaan met folie (vocht doorlaten en niet doorlatend), steenwol en OSB. Ik kan me niet voorstellen dat het geluid veel minder is zonder de steenwol. En de steenwol is zeker niet duur, het folie daarentegen...

Zelfs met deze setup hoor je het nog van buiten, maar wel echt stukken minder.
 

marienvs

Nieuw lid
17 nov 2023
4
1
Veenendaal
Ik heb het zelf wel gedaan met folie (vocht doorlaten en niet doorlatend), steenwol en OSB. Ik kan me niet voorstellen dat het geluid veel minder is zonder de steenwol. En de steenwol is zeker niet duur, het folie daarentegen...

Zelfs met deze setup hoor je het nog van buiten, maar wel echt stukken minder.
Dag Roel,
Bedankt voor je antwoord! Is uw schuurtje ook een HSB schuurtje?
Mijn schuurtje heeft een ongeïsoleerd plat dak. Als ik dat ook ga isoleren is een klimaatfolie nodig en dat moet zeker goed gebeuren, aangezien het vocht nergens anders heen kan. Heeft u dat ook, of is uw constructie wel een warme constructie?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Nu wil ik liever geen isolatiemateriaal in de zin van wol of pir-platen toepassen i.v.m. de mogelijkheid tot vochtproblematiek.
Toch een "wol", er zijn platen van geperste/verlijmde cellulosevezel (oude kranten) die heel goed vocht reguleren. Bijvoorbeeld warmteplan.nl heeft ze (en andere materialen).

Een andere optie kan cementgebonden houtvezelplaat zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Als je OSB overweegt kan je twee lagen van verschillende dikte over elkaar zetten.Dat geeft betere demping dan een enkele plaat van gelijke dikte.OSB is in principe dampdicht en behoeft dus geen dampscherm. Je kan ook brandwerende gipskarton gebruiken. Die is zwaarder en dikker. Of Fermacel gipsplaten. Die zijn ook zwaarder. Maar voor ieder materiaal geldt dat twee lagen van verschillende dikte beter zijn dan één laag die even dik is als de twee lagen. Indien de buitenkant nu al dampdicht is moet je wel opletten dat er zich geen vocht tussen de beide zijden gaat ophopen. Dat wil zeggen: een geventileerde spouw. Je moet ook veel aandacht geven aan kieren en openingen. Alles moet hermetisch dicht omdat geluid langs die kieren weglekt. Dus deur en ramen moeten ook goed aansluiten. Plafond kan je overwegen om geluidsabsorberend uit te voeren, ook om het lawaai binnen te beperken.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dag Roel,
Bedankt voor je antwoord! Is uw schuurtje ook een HSB schuurtje?
Mijn schuurtje heeft een ongeïsoleerd plat dak. Als ik dat ook ga isoleren is een klimaatfolie nodig en dat moet zeker goed gebeuren, aangezien het vocht nergens anders heen kan. Heeft u dat ook, of is uw constructie wel een warme constructie?
Jazeker, 2 bij 3 hele meters aan houten schuur met gaten en kieren aan de buitenkant. Vandaar mijn isolatie, want dingen roestte en schimmelde gewoon in de schuur.

Van boven naar beneden heb ik bitumen > multiplex oid voor dak > skelet met tussen de balken steenwol > vochtdoorlatende folie > Underlayment (enkel voor afwisseling van OSB om het niet te eentonig te maken).

De bitumen en multiplex voor dak was zo toen we het huis overnamen.

En ja, het vocht moet ergens heen kunnen, vandaar dat zij bij een isolatiewinkel dit advies gaven. Ik kan je zeggen dat ik nog geen negatieve effecten heb gezien in de afgelopen 2 jaar.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Ik denk dat verreweg het meeste geluid door kieren en gaten naar buiten komt. Dat eerst allemaal dicht maken scheelt al heel veel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Je zou ook een soort mobiel kamerscherm met geluiddempend materiaal kunnen maken, dat je halfom de machine plaatst die je gebruikt. Daardoor demp je dicht bij de bron, bent flexibel en je kunt het meenemen naar een volgende werkplaats.
En de wp blijft zoalstie nu is.
(Denk aan het soort schermen dat je ziet in geluidsopnamestudio’s.)
 

sjaak10

Nieuw lid
24 mei 2017
2
0
Als je OSB overweegt kan je twee lagen van verschillende dikte over elkaar zetten.Dat geeft betere demping dan een enkele plaat van gelijke dikte.OSB is in principe dampdicht en behoeft dus geen dampscherm. Je kan ook brandwerende gipskarton gebruiken. Die is zwaarder en dikker. Of Fermacel gipsplaten. Die zijn ook zwaarder. Maar voor ieder materiaal geldt dat twee lagen van verschillende dikte beter zijn dan één laag die even dik is als de twee lagen. Indien de buitenkant nu al dampdicht is moet je wel opletten dat er zich geen vocht tussen de beide zijden gaat ophopen. Dat wil zeggen: een geventileerde spouw. Je moet ook veel aandacht geven aan kieren en openingen. Alles moet hermetisch dicht omdat geluid langs die kieren weglekt. Dus deur en ramen moeten ook goed aansluiten. Plafond kan je overwegen om geluidsabsorberend uit te voeren, ook om het lawaai binnen te beperken.
Hoi, benieuwd waarom je plaatmaterialen van veschillende dikte zou moeten gebruiken? Ik heb het idee dat - als je het netjes doet zonder kieren e.d. - dat het gewoon over de totale dikte gaat? Met OSB heb ik zelf geen ervaring, gipsplaat wel. Of geldt voor OSB volgens jou iets anders dan voor gipsplaat?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Bij iedere overgang tussen materialen verandert de karakteristiek van een golf (warmte, geluid, maakt niet uit), waardoor er energie verloren gaat. Bij geluid resulteert dat in demping.
Ieder soort materiaal heeft een ander effect. Hard reflecteert meer, zacht absorbeert meer. Door bijv. hard met zacht te combineren versterk je die eigenschappen.
Nu is de volgende vraag ongetwijfeld wat dat uitmaakt bij ozb en gipsplaat, want dat zijn toch beide 'harde' materialen, maar even doordenken — gips is veel massiever dan osb en gaat als het ware meetrillen. Osb is veel 'transparanter' en dempt daardoor. Fermacel werkt nog weer eens beter dan gipsplaat omdat het meer massa heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

jorisvh

Post veel
het principe van verschillende diktes speelt volgens mij vooral als er lucht tussen de lagen zit.
dit wordt gebruikt bij zgn geluidswerend dubbel glas. met verschillende diktes van beide glasplaten hebben die verschillende resonantiefrequenties waardoor de transmissibiliteit lager wordt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

jorisvh

Post veel
geluidsdemping (absorptie) werkt pas goed als het dempingsmateriaal een dikte heeft van minstens 1/4 van de golflengte van het te dempen geluid.

in een houtwerkplaats maken de stofafzuiging en de VVD volgens mij het meeste herrie.
een typische stofafzuiging heeft 7 schoepen op de impeller en draait aan 2.950rpm —> hoogste geluid bij 345Hz —> golflengte ~1m (geluidssnelheid 344m/s) —> 25cm absorberend materiaal nodig voor het goed werkt.

een typische VVD draait 5.500rpm en heeft 2 messen (tenzij je een spiraalas hebt natuurlijk) —> 180Hz —> golflengte 1m90 —> 47cm demping nodig.

voor een zaagblad aan 4.000rpm x 60 tanden, bovenfrees Z=2 x 20.000 rpm, … kan het werken maar voor de rest reken je beter op massa (zware wanden) en geen lekken door kieren e.d.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
want dat zijn toch beide 'harde' materialen,

Die materialen doen niet veel anders dan meetrillen. Da's mooi, want als je dat trillen af remt verwijder je energie en demp je. De trillen afremmen doe je door achter de plaat een absorber te zetten die de plaat net wel, net niet raakt. Een "wol" werkt daar prima. Ook moet je zorgen dat de plaat kan trillen, met inderdaad de juiste frequenties. Dus redelijk slap ophangen.

Er is een speciale kit in de handel voor he op elkaar lijmen van platen hout of gips die veel energie absorbeert. Speciaal om geluid te absorberen, ik weet niet meer hoe het heet. Sommige apparaten kun je inkapselen, daarvoor is er multiplex plaat me een rubber tussen laag. Doet het goed voor het in-kisten va motoren.

Een andere methode van de plaat niet te laten trillen is ze te "beladen" met massa, dit kan met metaal gevulde kunststof folien. Maar..... het is een schuurtje en geen studio.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
het principe van verschillende diktes speelt volgens mij vooral als er lucht tussen de lagen zit.
dit wordt gebruikt bij zgn geluidswerend dubbel glas. met verschillende diktes van beide glasplaten hebben die verschillende resonantiefrequenties waardoor de transmissibiliteit lager wordt. .
Ze doen het ook met glaselementen bedoeld om extreem veel geluid te dempen: een combinatie van op elkaar verlijmde glasplaten van verschillende dikte met gas gevulde of vacuum tussenruimtes. Laatst nog op tv gezien dat ze dat voor de ombouw van de Saarinen terminal op JFK naar hotel/congresruimte toegepast hebben.
De effecten voor golven overgang van één materiaal naar een andere, die zelfs weer hetzelfde materiaal kan zijn (I know…), maakt ook het maken van lenzen mogelijk. Breking die je onder controle hebt.
Breking is bij dempen belangrijk, omdat het resulteert in energieverlies. Breking gecombineerd met demping is efficiënter, zoals ik al eerder schreef.

EDIT: Het bovenstaande is al een tijdje blijven 'hangen' op mijn computer. Kan zijn dat het niet zo actueel meer is. Sorry.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Heb je al met je buren gesproken? Misschien kunnen die er best mee leven. Als je ze inlicht dan is er vaak begrip. Wanneer je onaangekondigd je elektrische schaaf een uur of twee laat janken, niet.
Als het later dan toch teveel herrie is kan je altijd nog overwegen de boel te isoleren met de genoemde tips en ideeen.

Overigens lijken me mdf en gips geen goed idee in een ongeisoleerde en onverwarmde schuur. Het vocht trekt in je materiaal en daar knapt het niet van op.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De principes lopen hier fantastisch door elkaar.
Bij geluid hebben verschillende diktes geen zin als er direct contact is, wel als er een spouw is. De eigen frequentie van de platen is dan verschillend en wat de ene versterkt en doorgeeft aan de tussenliggende luchtlaag wordt dan door de andere plaat gedempt.

Gips werkt volgens het principe van buislapte. Het is eigenlijk een logge zware plaat die door de geluidsgolven in trilling moet worden gebracht. De slapte/sloomheid van de plaat zorgt daarbij voor demping, er is veel energie(=geluid) nodig om de boel in beweging te krijgen. Er is dus geen absorptie.

Absorptie van OSB is weinig, niet heel open en dun en ook beperkt buigslap. De massa van de plaat zal wel wat doen en het is superpraktisch in een schuur bij bevestigen van zaken.
OSB 3 is redelijk dampdicht, want gecoat. Probleem zijn hierbij de naden en randen die afgedicht moeten worden. Een folie is makkelijker en zekerder en kost weinig.

De combinatie met wol zorgt dat het doorkomende geluid minder is door trillingsdemping van de plaat en absorptie van doorkomende golven.

Fermacell is zwaarder, maar wel wat stijver en dempt dus een iets ander geluidsspectrum dan gips, maar wel meer. Meer massa is meer benodigde energie om in trilling te brengen.

Een dampopen folie in een dakconstructie bij een onverwarmde schuur heeft geen effect. Bij een verwarmde schuur ook njet.
Pas bij significant temperatuurverschil hebben dampdichtingen aan de warme zijde nut ivm temperatuurverval door de constructie en daarmee het verschuiven van het dauwpunt, waardoor condensatie kan optreden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.