Geluids isolatie wanden.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.557
430
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Gents,

Mijn zoon heeft een ander huis gekocht en wil de wanden van zijn kantoor beter geluidswerend maken. De wand naar de buren is een kalkzandsteen spouwmuur (dat laatste hoop ik) Bouwjaar 1974. De binnenwand is een houten wandje waar nu wat balkjes met aan beide zijden een triplex plaat ertegenaan, deze wand wordt tevens als steunmuur gebruikt voor het dak. (2 huizen delen een kap, op de wand met de buren ligt de nok). de spantbalken liggen dus op de muurtjes en de balken van voor naar achter zijn met stalen dragers tegen de spantbalken aangezet.
Aan kamerkant halen we de triplex platen eraf en willen dan met isolatie en een betere voorzetwand de boel geluids isolerend maken zodat in huis zelf ook de geluiden niet teveel doorklinken. De vragen die we hebben zijn:
  1. Wat is de beste oipbouw voor deze wand
  2. Heeft het zin om een voorzetwand bij de kalkzandsteen wand te doen?
  3. Daarbij neem ik aan dat die ook niet aan de muur vast gemaakt kan worden zonder bv rubbers ertussen?
1773925081015.png
1773925384462.png

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
202
149
Oosterbeek
Toen onze buren hier kwamen wonen (zeer gehorige huizen), heeft ze met metalstud een voorzet wandje geplaatst met gips en daartussen steenwol. Geheel staat helemaal los van de oorspronkelijke muur!, dat is zeer belangrijk! Ja, je verliest daarmee zeker 7 a 8 cm, maar dat is de moeite waard.
Sindsdien is geluid overdracht met zeker 80% gereduceerd. We ervaren totaal geen overlast meer.
Maar welke verbindingen er over blijven tussen de woningen is zeer bepalend voor geluid (bijvoorbeeld balken in dak en/of vloer....)
PIR platen schijnen overigens nauwelijks geluid te isoleren dus volstrekt niet geschikt in deze situatie.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.971
1.423
Omgeving Leiden

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
72
23
Brugge
Je hebt 2 soorten geluidsoverlast:
1. luchtgeluid: kort gezegd: luchtlekken waardoor het geluid zich kan verspreiden. Kieren, spleten, maar bij oude huizen vaak ook gedeelde gemene muren waarop dan aan elke kant een roostering gelegd werd (en je dus nooit deftig afgewerkt krijgt). Dus in eerste instantie alle kieren etc goed dichten.
2. contactgeluid: geluid dat door trillingen doorgegeven wordt

Om beide zo veel mogelijk te vermijden, moet je ontkoppeld en volgens het massa-veer-massa principe werken.

Ontkoppeld = ervoor zorgen dat je voorzetwand geen geluid kan doorgeven aan de wand erachter / plafond erboven / vloer eronder. Ze kan daar trillingsdempers, rubberen stroken, ... voor gebruiken. Maar dus zeker je voorzetwand niet in de muur verankeren.

Massa-veer-massa: verschillende materiaalsoorten dempen verschillend geluid. Je bestaande wand is je eerste massa. Het frame van je voorzetwand (of dat nu metalstud, SLS, ... is) opvullen met steenwol, houtwol (gutex/steico/...). Zeker geen PIR/PUR. Dit is je 'veer'. Op je frame plaats je dan een afwerking (gyproc, fermacell, ...). Dit is je 2e massa. In de technische handleidingen van Fermacell vind je goede voorbeelden hiervoor. Voor echt geluidswerende toepassingen wordt vaak een dubbele beplating gebruikt.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
728
187
Zoals hierboven dus. Ik zou zeker dubbel gips nemen. Voor de kosten en tijd is de winst enorm. Ook voor de kieren ruim de tijd nemen. Het is verbijsterend hoeveel geluid er door een klein naadje komt.

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
412
177
Eindhoven
Ik gebruik voor klanten het mute23 systeem, niet goedkoop, wel effectief en kleine opbouw. Als we bv de woonkamer gedaan hebben komt er meestal wel een vervolgaanvraag uit voor bv slaapkamer.

• Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.549
1.207
Enschede, Twente
Zoals hierboven dus. Ik zou zeker dubbel gips nemen. Voor de kosten en tijd is de winst enorm. Ook voor de kieren ruim de tijd nemen. Het is verbijsterend hoeveel geluid er door een klein naadje komt.
Ik geloof dat juist een combinatie met iets anders dan gips beter werkt. Dus gipsplaat op OSB of MPX. Heb ook wel eens gezien dat er een tussenlaag van een rubberachtig materiaal gebruikt wordt.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
728
187
Je hebt juist de massa nodig. Als je ander materiaal wilt gebruiken zou ik kijken naar iets dat zwaarder is. Hoge tonen zijn goed weg te krijgen met wol en kierdichting. Voor het laag heb je massa nodig

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.557
430
Halverwege Utrecht en Amsterdam
We zullen het kostenplaatje eens gaan bekijken hiervoor en zien hoe we dit gaan invullen, mbt de binnenwand, hoe maak je dan de aansluiting op de deur?
Ik neem aan dat je de aansluiting bij de buitenmuur en het dak het beste met een elastische kit kan maken?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.