Geleiding rails gebruiksklaar maken

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Van de week inval zaag met geleidingsrails gekocht. Mijn vraag is waarom moet je een geleidingsrails eigenlijk voor het eerste gebruik inzagen? Schijnt belangrijk te zijn maar zie het niet zo direct.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Nou. Op de rail zit een strip. Die is iets overmaats en bij de eerste keer zagen zaag je die op maat. Daarmee is de zijkant van de strip dus waar je zaagt. Opletten met zagen onder een hoek, afhankelijk van je zaag kan de snede iets naar buiten gaan.

Veel plezier ermee!
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
210
100
Zodat je je lineaal precies langs je lijntje kan leggen en je exact weet waar je zaagsnede komt! Let wel goed op aan welke kant je je lineaal legt zodat je niet per ongeluk aan de verkeerde kant van je lijn zaagt :)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
De naam zegt het eigenlijk al: die strip wordt een anti-splinterstrip genoemd. Zoals hierboven al geschreven zaag je die de 1e keer op maat en daarna sluit die precies aan op de zaagsnede. Geen slinters meer en ook nog eens heel handig bij het plaatsen van de geleider. Maar let op: als je het zaagblad verandert of een andere invalzaag gebruikt, dan kan het nodig zijn de strip te vervangen om die zijn werk goed te laten doen.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
De naam zegt het eigenlijk al: die strip wordt een anti-splinterstrip genoemd. Zoals hierboven al geschreven zaag je die de 1e keer op maat en daarna sluit die precies aan op de zaagsnede. Geen slinters meer en ook nog eens heel handig bij het plaatsen van de geleider. Maar let op: als je het zaagblad verandert of een andere invalzaag gebruikt, dan kan het nodig zijn de strip te vervangen om die zijn werk goed te laten doen.
Dat is duidelijk maar waarom doen ze dit niet vanaf fabriek. Ze doen er toch ook een zaagblad in?
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Omdat de lineaal vaak voor verschillende type zagen is van hetzelfde merk. En je ook nog verschillende diktes zaagblad hebt.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
210
100
Dat is duidelijk maar waarom doen ze dit niet vanaf fabriek. Ze doen er toch ook een zaagblad in?
Zaten die bij jou in dezelfde doos dan? Bij mij was de rails een apart pakket. Dat je ook apart kan kopen. Welke zaag uiteindelijk bij welke rails komt weet je pas bij het versturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Zaten die bij jou in dezelfde doos dan? Bij mij was de rails een apart pakket. Dat je ook apart kan kopen. Welke zaag uiteindelijk bij welke rails komt weet je pas bij het versturen.
Dit is een hele goede reden. Ze zaten bij mij in de doos.
Zaten die bij jou in dezelfde doos dan? Bij mij was de rails een apart pakket. Dat je ook apart kan kopen. Welke zaag uiteindelijk bij welke rails komt weet je pas bij het versturen.
Dat is een hele goede reden , ze zaten bij mij in de doos.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Hierboven lees je al een paar goede redenen. Maar als je echt optimaal gebruik wilt maken van de antin-splintereigenschappen, dan doe je dit voor iedere combinatie geleider-plakstrip-invalzaag-zaagblad opnieuw. Als ze dit vanuit de frabriek zouden moeten doen, dan zouden ze dus altijd complete pakketten moeten verkopen. En ook de moeite moeten doen om de boel "voor te zagen" voor de klant (bij gebrek aan betere term). Dat is voor hun niet rendabel. Bovendien zullen aardig wat klanten af en toe hun blad of strip willen kunnen vervangen en dus losse onderdelen willen kopen. Dit is eenvoudigweg de beste oplossing qua flexibiliteit en economie voor de leveranciers van deze producten. En geef toe: zoveel werk is het nu ook weer niet om een strip op maat te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.