Geleiderail splinterstrip

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.781
994
Omgeving Eindhoven
Hoe erg is het als de anti-splinterstrip van een geleiderail een mm of 5 verder uitsteekt als normaal?

De reden van de vraag: Ik heb een invalzaag Scheppach PL55. Die heeft een geleiderail nodig met hetzelfde profiel als Festool. Ik heb de korte rail van Festool (zat bij de OF1010 bovenfrees) en daar loopt de zaag ook goed op, het profiel dat de zaag gebruikt is exact hetzelfde.
En bij de rail van Scheppach zit er aan de zijkant geen groef in om accessoires vast te maken, zoals de eindstop en een parallelgeleider.
Alleen is de Scheppach zaag een mm of 5 breder, dus het zaagblad blijft bij de Festool geleiderail ook een mm of 5 verder van het aluminium af als hoe Festool het bedoeld heeft, waardoor de splinterstrip dus ook breder geplakt moet worden en dus ook niet zo ver afgezaagd wordt.

Ik heb vorige week deze parallelgeleiding besteld, deze wil ik oa voor de bovenfrees gebruiken, maar ik merk dat ik toch de invalzaag tegenwoordig wat sneller pak.
En ik heb eigenlijk (nog) niet zoveel zin om de Scheppach te vervangen door een TS55, maar wil wel een extra (iets langere) geleiderail kopen als het zou gaan met de splinterstrip.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.307
2.019
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe erg is het als de anti-splinterstrip van een geleiderail een mm of 5 verder uitsteekt als normaal?
op die paar mm zie ik geen verschil
bedenk wel dat elke andere zaag - zelfs een festool - die rubberstrook op zijn breedte weg zal zagen
festoolzaaggeleider ? ik las net in een draadje van mij dat een bosch op mijn festoolgeleider past
dus zou het omgekeerd ook moeten lukken
en ik veronderstel dat een boschzaaggeleider goedkoper is dan festool
toch festool ? pak er dan ineens een met de gaten voor het lr32-systeem
festool doet een goeie zaak door beide aan te bieden
eerst koop je er een zonder gaten
wanneer je hun lr32 koopt, kan je niet zonder eentje mét gaten
dus ook ik heb ze nu dubbel (een paar zonder en een paar met gaten)
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Hoe erg is het als de anti-splinterstrip van een geleiderail een mm of 5 verder uitsteekt als normaal?

De reden van de vraag: Ik heb een invalzaag Scheppach PL55. Die heeft een geleiderail nodig met hetzelfde profiel als Festool. Ik heb de korte rail van Festool (zat bij de OF1010 bovenfrees) en daar loopt de zaag ook goed op, het profiel dat de zaag gebruikt is exact hetzelfde.
En bij de rail van Scheppach zit er aan de zijkant geen groef in om accessoires vast te maken, zoals de eindstop en een parallelgeleider.
Alleen is de Scheppach zaag een mm of 5 breder, dus het zaagblad blijft bij de Festool geleiderail ook een mm of 5 verder van het aluminium af als hoe Festool het bedoeld heeft, waardoor de splinterstrip dus ook breder geplakt moet worden en dus ook niet zo ver afgezaagd wordt.

Ik heb vorige week deze parallelgeleiding besteld, deze wil ik oa voor de bovenfrees gebruiken, maar ik merk dat ik toch de invalzaag tegenwoordig wat sneller pak.
En ik heb eigenlijk (nog) niet zoveel zin om de Scheppach te vervangen door een TS55, maar wil wel een extra (iets langere) geleiderail kopen als het zou gaan met de splinterstrip.
Die anti splinter strip houdt de vezel naar beneden. Als die langer wordt en dezelfde stijfheid behoud, zal het misschien marginaal minder goed werken. Denk niet dat het verschil merkt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.781
994
Omgeving Eindhoven
Die anti splinter strip houdt de vezel naar beneden. Als die langer wordt en dezelfde stijfheid behoud, zal het misschien marginaal minder goed werken. Denk niet dat het verschil merkt.
Hij zal inderdaad iets langer worden (5mm meer dan zoals bedoeld door Festool), maar de strip die er tegenwoordig op zit, de transparante, lijkt me redelijk stijf/stevig.
Als jullie beiden denken dat het weinig verschil zal maken bevestigt dat wat ik zelf al dacht en ga ik een Festool-lineaal bestellen.
Mocht het echt niet werken, dan heb ik een reden om ook een andere zaag aan te schaffen 🤭
toch festool ? pak er dan ineens een met de gaten voor het lr32-systeem
Dat was precies mijn idee. Niet dat ik het systeem nu al heb of het denk snel aan te schaffen (vind het te duur voor hoeveel ik het ooit zal gebruiken), het kan handig zijn. Ik had al zitten broeden op een zelfbouw/DIY-versie om de gatenrail te gebruiken met de OF1010 dus het wordt sowieso de gatenversie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.