Geleiderail Bosch en Festool klemmen

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een geleiderail van Bosch besteld. Passen daarop ook de klemmen van Festool? Ik zocht ernaar op Google maar vond niet een expliciet antwoord (had het natuurlijk op moeten zoeken voordat ik de Bosch bestelde :cautious: )
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Er zijn globaal twee railsystemen die ik ken:
1. Bosch / Mafell rails
2. Festool en ongeveer alle andere merken.....
waarbij 1 en 2 verschillend zijn qua formaat.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een geleiderail van Bosch besteld. Passen daarop ook de klemmen van Festool?
als je mij er deze avond aan herinnert, meet ik de maten van de festool-klemmen
met festool val je uiteraard in de prijzen
kijk of andere klemmen in de sleuven van je rail passen
in ieder geval raad ik aan om voor klemmen met een 'pomp'mechanisme te gaan
ik had de gewone klemmen van festool
met het handvat onder de rail zijn die super onhandig
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
In de Bosch/Mafell rails passen enkel de klemmen met dunne geleiders, geen festool klemmen. Zeker de Bosch FSN KZW klemmen gebruiken die ZotVanHout aangeeft, zijn heel handige dingen met een groot bereik.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Helaas passen de zogenaamde "snelspanklemmen" van Festool / bessey niet. Dat vind ik toch wel het grootse gemis van bij de bosch en mafell rails.
Zoals al aangegeven zijn er van zowel bosch als mafell klemmen te krijgen met een dunne interface die wel in de rails past. Dit is zowel in een aandraai als pompbeweging varianten te verkrijgen.

Edit;
Zie foto voor verschil in interface.
 

Bijlagen

  • 20230224_152217.jpg
    20230224_152217.jpg
    110,3 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb de Bosch rail binnen, de FSN 800 mm. FSN zal wel staan voor Führungsschiene. Een niet Engelse afkorting! Hoe zeldzaam. Het is voor mijn GKS12 26, een mini accuzaagje van Bosch. Ik kom daar op terug in een ander draadje.


Het is mijn eerste elektr. zaag. (ik heb veel gereedschap maar er zitten hiaten in mijn collectie).

Nav jullie opmerkingen en adviezen heb ik er alsnog een snelspan-setje FSN KSW bij besteld. Van verdorie om en nabij 55 euro. (KSW staat natuurlijk voor Klemmzwingen, alweer geen Engels!)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Volgens mij staat GKS voor GehrungsKreisSäge, oftewel een cirkelzaag met instelbare zaaghoek.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Wat is er beter aan de snelklemmen, dan aan de gewone klemmen? Ze nemen toch net zo veel ruimte in? Ik gebruik de gewone klemmen ook vaak om iets op zijn plaats te houden. Ik heb ze dan toch al bij me. Snelspanners hebben vaak te veel ruimte nodig om te spannen. Dan komt de hendel bijvoorbeeld tegen de schragen aan.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Volgens mij staat GKS voor GehrungsKreisSäge, oftewel een cirkelzaag met instelbare zaaghoek.
De G staat voor Gewerblich, zeg maar professioneel. De P bij de groene Bosch staat voor Privat.

Qua FSN, bij de nieuwe rails moet je de adapter met de snelspan verstelling gebruiken, de “goedkope” variant past niet.
Heb ik ook door schade en schande geleerd. Ik gebruik het verkeerde setje nog wel om zaken aan de werkbank te bevestigen
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Wat is er beter aan de snelklemmen, dan aan de gewone klemmen? Ze nemen toch net zo veel ruimte in? Ik gebruik de gewone klemmen ook vaak om iets op zijn plaats te houden. Ik heb ze dan toch al bij me. Snelspanners hebben vaak te veel ruimte nodig om te spannen. Dan komt de hendel bijvoorbeeld tegen de schragen aan.
Chevy66, Wat versta je in geval van de Bosch rail onder de gewone klemmen? Er lijkt een woud van types te bestaan. En dat is snel beklemmend voor iemand met een hiaat in zijn kennis op het terrein van geleiderails.

(ik zie dat ik mijn bestelling vd klemmen nog kan aanpassen; door een foutje mijnerzijds; dus tip is welkom)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ik begrijp dat de bovenste klem op de foto voor een bosch rail is. Dat is een gewone klem met schroefdraad. Zot van hout gaf aan dat hij voor de snelspanners zou gaan, dus ik was benieuwd waarom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.