Geleidebussen voor boren

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik zoek voor het maken van eigen jigs gehard stalen geleidebussen in metrische maten (5, 6, 8, 10 en 12mm). Bij voorkeur cylindrisch en aan de buitenzijde geribd zodat je ze kunt inpersen in een overmaats gat.

Daarmee kun je voor standaard situaties of zelfs specifieke meubels jigs maken voor het deuvelen.

Ik heb alleen de 5mm kunnen vinden en imperiale maten.

Wie weet waar en hoe?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Boorbussen met kraag, kan je bij bijvoorbeeld fabory of techniek webshop kopen. Echte boorbussen zijn wel gewoon glad aan de buitenkant. Als je ze een beetje opruwt aan de buitenkant, kan je ze met epoxy ook prima in hout of plaatmateriaal lijmen. Je kan ook je mallen van aluminium of perspex maken, maar dan kan je het beste een ruimer voor de buitenmaat er bij kopen. Dan kan je de bussen gewoon in je mal persen. Bijvoorbeeld onder je boorkolom . Maar met dikke ringen en een bout en moer gaat het ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Je wil een zo strak mogelijke passing zonder te klemmen. Je zal dus je boor op moeten meten en als die bijvoorbeeld 14,95mm is kan je een bus van 15 gebruiken, hoewel dat krap is. De standaard is volgens mij H7. Bij 15 mm is het gat in de boorbus dan tussen 15.000 en 15.018 mm. Als je boor precies 15.00 mm is , zal je naar de eerst volgende maat boorbus moeten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.