Gelamineerde spanten/glulam

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Ik ben altijd wel fan van gelamineerde spanten in zoutloodsen en oude bewaarschuren die je bij ons in de buurt weleens ziet. Grote overspanningen zijn mogelijk, brandveiliger dan staal en natuurlijk veel mooier. Jammer dat er niet meer mee gebouwd wordt. In Oostenrijk zie je het zelfs voor grote distributiehallen, veel mooier dan die stalen blokkendozen hier..
Ik zit een beetje te zoeken met wat voor hout die spanten gemaakt worden, en over het algemeen wordt hier naaldhout voor gebruikt. Ook wel logisch; makkelijk verkrijgbaar in Europe, licht en sterk. Nou is mijn vraag of het ook mogelijk is om gelamineerde spanten met bijvoorbeeld populierenhout te maken. En hoe 'foutvrij' moet het hout zijn? Op deze spanten zie je toch best nog weleens kwasten zitten, wat met naaldhout ook niet te voorkomen is. En hoe droog moet het hout zijn om er mee te kunnen lamineren, en met wat voor lijm en temperaturen worden de planken verlijmd?
Hopelijk is er hier iemand die er ervaring mee heeft, ben erg benieuwd!
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Populier is nogal bros. Je kan het chemies bewerken dan worden de eigenschappen een stuk beter maar voor dit soort constructies kan je het beste bij naaldhout blijven denk ik.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
interessante vraag die redelijk ruim gaat
waar wil je naartoe ?
ga je spanten op de markt brengen, dan is er weinig kans dat je op dit forum een spantenbouwer vindt
ik denk dat je je dan eerder tot een nationaal studie- of voorlichtingscentrum kunt wenden
wil je er een paar voor jezelf maken, verlies dan niet te veel tijd met theorie
kijk wat de secties + afmetingen moeten zijn, overloop welk gereedschap + machines je hebt & ga aan de slag
veel (de meeste ?) spanten zijn met vingerlas gemaakt om grote lengtes te verkrijgen
ik vermoed dat een vingerlas niet binnen jouw mogelijkheden ligt
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
interessante vraag die redelijk ruim gaat
waar wil je naartoe ?
ga je spanten op de markt brengen, dan is er weinig kans dat je op dit forum een spantenbouwer vindt
ik denk dat je je dan eerder tot een nationaal studie- of voorlichtingscentrum kunt wenden
wil je er een paar voor jezelf maken, verlies dan niet te veel tijd met theorie
kijk wat de secties + afmetingen moeten zijn, overloop welk gereedschap + machines je hebt & ga aan de slag
veel (de meeste ?) spanten zijn met vingerlas gemaakt om grote lengtes te verkrijgen
ik vermoed dat een vingerlas niet binnen jouw mogelijkheden ligt
Snelle antwoorden, toch een voordeel dat thuis werken!!
Ik wil graag zelf een paar spanten/balken maken om mijn zagerijtje te overkappen. Ik moet alleen een overspanning hebben van minimaal 10 meter om er een stam op te kunnen leggen vanuit de zij. Alleen voor deze toepassing kan ik beter op marktplaats wat gebruikte spanten voor zoeken, of een traliespant van een oude kas. Ik ben echter nogal voorstander van het gebruiken van lokaal hout waar mogelijk, en zou dus wel eens willen weten wat de mogelijkheden zijn om met bijvoorbeeld populieren (ruim voorhanden in deze hoek) mooie producten te maken. Populieren gaan nu vooral naar de verpakkings industrie (pallets etc), maar wellicht zijn er ook meer hoogwaardige producten mee te maken. Ik heb absoluut nog geen business plan voor zoiets, zit meer een beetje te dagdromen en te bedenken ;)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je zelf kan zagen/produceren denk ik dat je populier ook prima kan gebruiken. Het is niet de beste/sterkste keuze, maar als je je dimensionering daar op aanpast (balken een grotere kopmaat geven) dan zou je dat daarmee moeten oplossen. De vorm of bouw methode kunnen je ook nog helpen in het verkrijgen van een sterkere constructie. Een plat dak / horizontale balken hebben per definitie veel meer te dragen, een boog of een puntdak maakt de constructie al sterker.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Nou is het niet zo dat Glulam alleen maar een kwestie is van wat plankjes op elkaar verlijmen..... er zit toch echt wel een beetje kennis achter van welke lengtes waar op elkaar te lijmen. En een deel van de sterkte komt ook door de gebruikte lijm en het onder hoge druk lijmen. Iets wat je in langere lengtes niet makkelijk zelf voor elkaar krijgt.

Het is een beetje als MDF. In theorie ook niet meer dan zaagsel met lijm. Maar zonder de persing wordt het ook niets....

Dus als je zelf aan de slag gaat kom je zeker niet op dezelfde sterkte. Of je dan genoeg gaat hebben voor je lengte is iets wat je alleen kan testen. Maar het is niet voor niets een industrieel product en geen hobby werk.
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Als je zelf kan zagen/produceren denk ik dat je populier ook prima kan gebruiken. Het is niet de beste/sterkste keuze, maar als je je dimensionering daar op aanpast (balken een grotere kopmaat geven) dan zou je dat daarmee moeten oplossen. De vorm of bouw methode kunnen je ook nog helpen in het verkrijgen van een sterkere constructie. Een plat dak / horizontale balken hebben per definitie veel meer te dragen, een boog of een puntdak maakt de constructie al sterker.
Het is inderdaad niet de sterkste houtsoort, maar toch is de sterkteklasse volgens het houtvademecum C18 (frankrijk) tot C27 (Duitsland). Terwijl Vuren van C14 tot maximaal C30 gaat. Dat zou toch betekenen dat er best wel een overlap is qua sterkte tussen goed gesorteerd populieren en vuren?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Ik zou dan eerder aan vakwerkliggers denken. Die kun je met beperkte middelen nog wel zelf maken.
Nog simpeler zijn de I-joists (sorry voor de engelse naam, geen idee hoe dat hier heet), bestaand uit houten latten/balken aan weerzijden van een strook osb of multiplex.
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Nou is het niet zo dat Glulam alleen maar een kwestie is van wat plankjes op elkaar verlijmen..... er zit toch echt wel een beetje kennis achter van welke lengtes waar op elkaar te lijmen. En een deel van de sterkte komt ook door de gebruikte lijm en het onder hoge druk lijmen. Iets wat je in langere lengtes niet makkelijk zelf voor elkaar krijgt.

Het is een beetje als MDF. In theorie ook niet meer dan zaagsel met lijm. Maar zonder de persing wordt het ook niets....

Dus als je zelf aan de slag gaat kom je zeker niet op dezelfde sterkte. Of je dan genoeg gaat hebben voor je lengte is iets wat je alleen kan testen. Maar het is niet voor niets een industrieel product en geen hobby werk.
Daar was ik ook niet van uit gegaan, er zijn niet voor niks weinig mensen die het doen. Maar ik vind het gewoon interessant, en ben benieuwd naar de mogelijkheden. Dat is het nadeel van nieuwsgierig zijn...
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wat I-joist info.:
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Daar was ik ook niet van uit gegaan, er zijn niet voor niks weinig mensen die het doen. Maar ik vind het gewoon interessant, en ben benieuwd naar de mogelijkheden. Dat is het nadeel van nieuwsgierig zijn...
Een paar uurtjes achter je pc en je weet alles over het proces :). Er is meer dan genoeg over te vinden, zopel in tekst als in video.

Maar zoals gezegd, het is geen hobby werk. De sterkte komt toch echt uit het constante testen van de gebruikte balken, het op een doordachte manier combineren ervan en het strak lijmen met de correcte lijm en onder hoge druk/warmte. Allemaal zaken die je zonder een fatsoenlijk machinepark niet voor elkaar krijgt.
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Een paar uurtjes achter je pc en je weet alles over het proces :). Er is meer dan genoeg over te vinden, zopel in tekst als in video.

Maar zoals gezegd, het is geen hobby werk. De sterkte komt toch echt uit het constante testen van de gebruikte balken, het op een doordachte manier combineren ervan en het strak lijmen met de correcte lijm en onder hoge druk/warmte. Allemaal zaken die je zonder een fatsoenlijk machinepark niet voor elkaar krijgt.
Klopt, ik ben ook niet van plan om op grote schaal spanten te gaan produceren, maar het zou interessant zijn om te onderzoeken of er in plaats van geimporteerd hout lokaal hout gebruikt zou kunnen worden bij de ervaren bedrijven. Voor kleinschalige projectjes zou dat misschien wel moeten kunnen.
Met de stikstof problematiek zou je met lokaal hout beter uit moeten komen dan met geïmporteerd hout lijkt mij. Ik ga nog eens wat literatuur opzoeken en evt sterkteberekeningen of iets dergelijks. En ben nog steeds benieuwd wat voor lijmtechnieken gebruikt worden en hoeveel fouten er in het hout mogen zitten.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Google levert op dat In de industrie er meestal phenol resorcinol basis lijmen gebruikt worden die onder druk en hitte worden verlijmd...

En, wat je waarschijnlijk zelf ook kan bedenken, hoe sterker/foutvrij het hout hoe meer totale sterkte. Maar de minst sterke delen worden vanaf het centrum van de balk gebruikt. Maar alles staat bij testen.... dat is het verschil tussen de industrie en zelf hopen dat het sterk genoeg is.

Ik had me er een hele tijd gelden zelf eens in verdiept naar aanleiding van een uitzending van "Grand Designs" maar dit is in een minuutje zelf als aardige basic info in 1 videotje te vinden:

En locaal hout vindt ik altijd een beetje lastig woordgebruik.... dit soort fabrieken staan vaak in de buurt van productiebossen. En verder is de route van het meeste hout lastig omdat zowel het zagen als het drogen vaak op andere plaatsen gebeurt dan waar het wordt gekapt. Wie weet dus wat de minst vervuilende balk uiteindelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cruiser79

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
spanten van 10 m zonder enige ondersteuning op die afstand ?
of spanten over een lengte van 10 m waarbij je er om de X cm eentje legt ?
Ik moet een vrije overspanning hebben van 10 meter. In ieder geval aan één kant van de machine. Een overstek waar hij onder staat zou evt ook kunnen.
Ik kan stammen van 10 meter lengte zagen, en wil dat ook kunnen. Het komt (tot nu toe) nooit voor maar je zal net zien dat je een stam van 10 meter krijg als je de spanten op 8 meter zet. En langs de voor en achterkant gaat niet aangezien ik daar geen aangedreven rollen voor heb.
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Google levert op dat In de industrie er meestal phenol resorcinol basis lijmen gebruikt worden die onder druk en hitte worden verlijmd...

En, wat je waarschijnlijk zelf ook kan bedenken, hoe sterker/foutvrij het hout hoe meer totale sterkte. Maar de minst sterke delen worden vanaf het centrum van de balk gebruikt. Maar alles staat bij testen.... dat is het verschil tussen de industrie en zelf hopen dat het sterk genoeg is.

Ik had me er een hele tijd gelden zelf eens in verdiept naar aanleiding van een uitzending van "Grand Designs" maar dit is in een minuutje zelf als aardige basic info in 1 videotje te vinden:

En locaal hout vindt ik altijd een beetje lastig woordgebruik.... dit soort fabrieken staan vaak in de buurt van productiebossen. En verder is de route van het meeste hout lastig omdat zowel het zagen als het drogen vaak op andere plaatsen gebeurt dan waar het wordt gekapt. Wie weet dus wat de minst vervuilende balk uiteindelijk is.

Interessant en duidelijk filmpje. Alleen de hitte voor het verlijmen komt vrij door de hoge druk die ze gebruiken als ik het goed begrijp. Wel een mooi systeem met zo'n doorlopende pers, had ik nog nooit gezien.

Wat betreft dat lokaal hout heb je helemaal gelijk, als het op zo'n grote schaal gebeurt staan de fabrieken vaak in de buurt van de productiebossen. Al moet men er wel voor waken dat deze fabrieken niet verdwijnen naar azie vanwege goedkope arbeidskracht. Ik heb het idee dat er veel europees hout verscheept wordt naar India/China zodat ze er daar fineer van draaien en multiplex maken, wat dan per schip weer terug komt....
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb het idee dat er veel europees hout verscheept wordt naar India/China zodat ze er daar fineer van draaien en multiplex maken, wat dan per schip weer terug komt....
inderdaad
jaren geleden sprak ik in frankrijk met een timmerman die eiken gebouwen neerpootte
hij kloeg toen reeds over de prijs die china voor franse eik neertelde . . . om het na verwerking in china (goedkope arbeidsuren) concurrentieel op de europese markt te gooien
de onevenwichten op de wereldeconomie . . .
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Was vorig jaar betrokken bij een project in Suriname. 95% van het hout wat daar geoogst wordt gaat naar India en China, waarvan het grootste deel rondhout. Dit gebeurt ook in Congo, Gabon, Nieuw Zeeland, etc. Beetje zonde in mijn ogen, al dat heen en weer gesleep met dat hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.