gelaagd hout - multiplex - vraag

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
dag, ik heb een klein probleempje dat ik steeds weer tegenkom
omdat ik vaak oud plaathout gebruik, kom ik ook stukken tegen die 'ergens' een holle ruimte hebben
wordt dat hout niet juist gemaakt?
of is er sprake van een sl;echte kwaliteit als dat erin zit?
sommige plaatstukken lijken het meer te hebben dan andere.
ik kan me voorstellen dat de buitenste lagen van een palnk gemaakt zijn van de mooiste soort en dat er binnenin wat mindere soorten zitten, die wellicht ook wat minder sterk zijn (hoeven te zijn) - maar die gaten ertussen...dát is wel heel vervelend als je kleine stukkies moet draaien zoals ik doe - en er komt dan ineens een gaatje tevoorschijn.

(koop dan beter hout - zeggen jullie?) nee: ik gebruik alles op wat ik in de vingers kan krijgen - maar het zou fijn zijn als ik te weten kom wat de beste manier is om die gaatjes in de zijkanten van mijn draaiwerk zo correct mogelijk te herstellen.
ik heb lijm geprobeerd, met dan daarbovenoverheen wat heel fijn stof dat ik bij het schuren onder de draabank vandaan haalde - nadee"l: vaak moet het meer da eens en het oppervlakte wordt niet zo glad.
ook heb ik wel eens een stukje hout pas gemaakt, dat naar binnen geschoven en vastgelijmd.

wat is de beste manier?
 

tuoh

Oud hout
Er zijn verschillende opties om gaten op te vullen, zoals al aangegeven met witte of PU. houtlijm en schuurstof (geen zaagsel) een papje maken, en daar de gaten mee opstoppen, bij het drogen kan dit stopmiddel wat krimpen en moet je na droging nog eens bijstoppen.

Je kan ook epoxy indikken met schuurstof en dit gebruiken, droogt met minimale krimp, als je het vulmiddel er een beetje dik oplegt moet je maar éénmaal opvullen. Met een snelle harder kan je na enkele uren al verder afwerken.

Houtvulmiddel gebruiken ( Gupa) maar hier moet je meestal ook tweemaal vullen door de krimp bij het drogen.

Er bestaat ook tweecomponenten vulmiddel in verschillende kleuren, dit spul droogt ook zonder krimp, en werkt snel. (niet goedkoop)

Een stukje massief inlijmen is ook een valabele oplossing voor de grotere gaten.

Een betere kwaliteit plaat gebruiken (Berk of Beuken multiplex) is nog een andere optie, deze plaat is homogener van samenstelling.

Als je de beschikking hebt over een Lamello is dit ook een mogelijkheid, frees er een koekje in, of een Domino als je de machine hebt.

Maar waarom geen massief hout gebruiken om te draaien? draait lekkerder en werkt meestal mooier af.


Mvg,

André
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Maar waarom geen massief hout gebruiken om te draaien? draait lekkerder en werkt meestal mooier af.
Mvg,

André

Ik draai ook wel massief hout, André, maar het gelaagde hout geeft meer decoratieve mogelijkheden - is inmiddels herkenbaar werk van mijn hand.
Zelf eerst allerlei houtsoorten op elkaar lijmen is ook mogelijk natuurlijk, maar is me soms teveel werk - en bovendien ben ik een beetje bang dat dat zelf lijmen ook veiligheidsrisico inhoudt.
ben ik nog niet aan toe denk ik ;-))

dank voor je adviezen!
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
ariette zei:
Ik draai ook wel massief hout, André, maar het gelaagde hout geeft meer decoratieve mogelijkheden - is inmiddels herkenbaar werk van mijn hand.
Zelf eerst allerlei houtsoorten op elkaar lijmen is ook mogelijk natuurlijk, maar is me soms teveel werk - en bovendien ben ik een beetje bang dat dat zelf lijmen ook veiligheidsrisico inhoudt.
ben ik nog niet aan toe denk ik ;-))

dank voor je adviezen!

Hallo,

Ik lijm regelmatig "oud hout" op elkaar. (Witte houtlijm) Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor rondvliegende delen. 't Is mij nog niet gebeurd.
Het geeft wel een leuk decoratief effect.

Sucses
Peter

Attached files
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Ik lijm regelmatig "oud hout" op elkaar. (Witte houtlijm) Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor rondvliegende delen. 't Is mij nog niet gebeurd.
Het geeft wel een leuk decoratief effect.
Sucses
Peter[/quote]

mooi ziet dat er uit!
ja, ik ga voor de decoratieve waarde :!:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
als er kleine stukjes uitspringen dan grijp ik direct naar de secondenlijm met houtstof erover heen gevreven. even wacht en afwerken maar. deze tip zag ik op een dvd van Richard Raffan. deze man heeft een goede manier van uitleggen en maakt alles goed begrijpbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.