Gekookte lijnolie

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Om mijn werkbank te beschermen wil ik die met gekookte lijnolie behandelen. Ruwe lijnolie is geen probleem er aan te geraken. Anders is het gesteld met de gekookte versie. Al bij een paar doe-het-zelf zaken en houthandels vruchteloos geïnformeerd. Weet iemand waar in de Antwerpse regio dat spul te verkrijgen is?
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Al eens gaan kijken bij Gamma of de Brico bij de carfour winkels?
Ik heb er verleden jaar gekocht maar weet niet meer welke het juist was.
Daniel
 
D

Dulcimer

Guest
't Zal niet moeilijk zijn om daar aan te komen. Een waarschuwing; gooi lappen waarmee je de lijnolie aanbrengt direct na gebruik weg; lijnolie aan een doek kan gaan broeien en spontaan tot ontbranding komen.
Groet,
Frans
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Volgens mij moet je ze juist niet direct na gebruik weggooien. Juist dan kunnen ze gaan broeien en ontbranden. Je moet ze, liefst buiten, uitgevouwen ophangen en goed laten drogen. En daarna weggooien.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Vanmiddag heb ik een fles gekookte lijnolie bij de Multimate gehaald. Ze hebben ook de rauwe variant. Maar goed ik weet niet of het assortiment overal hetzelfde is.
 

tuoh

Oud hout
sergeant zei:
Om mijn werkbank te beschermen wil ik die met gekookte lijnolie behandelen. Ruwe lijnolie is geen probleem er aan te geraken. Anders is het gesteld met de gekookte versie. Al bij een paar doe-het-zelf zaken en houthandels vruchteloos geïnformeerd. Weet iemand waar in de Antwerpse regio dat spul te verkrijgen is?

Kijk eens bij de drogisterij "De Balans" op de grote markt in Antwerpen, of beter, Kaasrui nr. 7. Die hebben het meestal gewoon op het schap staan. Maar ook de Gamma, en dergelijke hebben het meestal wel.
Rauwe lijnolie mag ook gebruikt worden, alleen de droogtijd is hier langer.


Mvg,

André
 
D

Dulcimer

Guest
Sergeant,als je in de regio Antwerpen woont dan is ook Zundert mogelijk dichtbij; de multimate daar heeft gekookte lijnolie. Je rijdt vanaf Hoogstraten naar Meer, steekt de grens over; volg alsmaar die weg totdat je bij een rotonde komt, neem daar de tweede afslag; meteen rechts ligt multimate.
Frans
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je BLO of "boiled linseed oil" bedoeld dan is dat naar mijn weten gewoon lijnzaadolie met een solvent erin die helpt met drogen, helaas zitten er in commerciële BLO's bijna systematisch allerlei soorten additieven waaronder zware metalen.
Je kan het eenvoudig ook zelf maken door lijnzaadolie met terpentine te mengen 50/50, dat doe ik zelf op mijn werkbanken, geeft een mooie diepe schijn zonder dat het te glad wordt en stoot ook water en lijm af.
Het nadeel is de droogtijd, ongeveer 12-24u, en daarna geeft het de volgende dagen nog wat af.
Op meubels gebruik ik de olies van Festool, die ook op lijnzaadolie gebaseerd zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
BenchWorks zei:
Als je BLO of "boiled linseed oil" bedoeld dan is dat naar mijn weten gewoon lijnzaadolie met een solvent erin die helpt met drogen, helaas zitten er in commerciële BLO's bijna systematisch allerlei soorten additieven waaronder zware metalen.

"Gekookte lijnolie" is een product dat bestaat uit (rauwe) lijnolie, een oplosmiddel (meestal een aardolieproduct, zoals terpentine) en drogers (siccatieven). Die drogers zijn organische metaalverbindingen, die de opname van zuurstof uit de lucht, waardoor de lijnolie polymeriseert, sterk versnellen, en zo de lijnolie in enkele dagen vrijwel volledig laten 'drogen'. Het 'helaas' zie ik niet zo - drogers zijn noodzakelijk om afwerkprodukten te later polymeriseren. Dat geldt niet alleen voor lijnolie, maar voor alle verven, lakken, en aanverwante producten (uitgezonderd coatings zoals tweecomponentenharsen, en klassieke lakken zoals schellak en celluloselak). Vroeger werden daar vooral loodverbindingen voor gebruikt, en die zijn inderdaad knap giftig - dat mag dan ook allang niet meer. Moderne siccatieven bestaan vooral uit cobalt, mangaan, en zirconiumverbindingen, zijn nauwelijks gevaarlijk, en zijn bovendien, nadat de coating is uitgehard, opgesloten in de film en dus niet 'beschikbaar'.

Gekookte lijnolie heet zo omdat a] met klassieke siccatieven het mengsel gekookt moest worden om e.e.a goed op te lossen, maar vooral omdat b] het koken van lijnolie (onder uitsluiting van zuurstof - standolie) en het vooroxideren van lijnolie onder verwarmen ('blown oil' - weet niet hoe dit in NL heet) voorgepolymeriseerde olieproducten oplevert die, gemengd met rauwe lijnolie een wat sneller, en beter drogend product opleveren. Deze producten vind je echter niet in moderne 'gekookte' lijnolie, die moet je echt onder eigen naam 'bestellen'. Zo maak ik mijn eigen 'BLO' op basis van rauwe lijnolie, standolie, gomterpentijn (oplosmiddel van plantaardige oorsprong dat ook meepolymeriseert), citrusterpenen (ook een oplosmiddel van natuurlijke oorsprong) en een mengsiccatief dat al is opgelost en dus relatief eenvoudig aan de rest van het mengsel kan worden toegevoegd.

Je kan het eenvoudig ook zelf maken door lijnzaadolie met terpentine te mengen 50/50, dat doe ik zelf op mijn werkbanken, geeft een mooie diepe schijn zonder dat het te glad wordt en stoot ook water en lijm af.

Dit levert geen BLO op - lijnolie met oplosmiddel droogt niet sneller dan zonder - het dringt alleen beter in het hout. Overigens zou ik dan wel terpentijn gebruiken, en geen terpentine...

Het nadeel is de droogtijd, ongeveer 12-24u, en daarna geeft het de volgende dagen nog wat af.
Op meubels gebruik ik de olies van Festool, die ook op lijnzaadolie gebaseerd zijn.

Rauwe lijnolie heeft een veel langere droogtijd. Enkele weken. BLO (op basis van siccatieven) heeft een droogtijd van 24-48 uur. Dat het droog lijkt komt m.n. omdat het, geholpen door het oplosmiddel, in het hout intrekt. Maar de polymerisatie verloopt gewoon traag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.