Gehoorbescherming

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Aan de reacties is te zien dat er hier een hoop houtbewerkers verstandig bezig zijn met gehoorbescherming. Maar ik denk dat de mensen die het gevaar serieus nemen ver in de minderheid zijn. Want men weet niet beter en oordoppen/kleppen is allemaal onzin.

Ikzelf heb helaas vanaf m'n 18e al tinnitus en hyperacusis (vuurwerk) en daar wordt je inderdaad soms hor en dol van. Er zijn inderdaad mensen die zelfmoord plegen hiervoor. Maar het merendeel probeerd gewoon door te gaan.

Maar goed, nu weet ik uit eigen ervaring dat het gebruik van oordoppen/kappen bij electrisch gereedschap of harde muziek verstandig is. Je krijgt wel eens rare reacties, maar die mensen weten niet beter.

Persoonlijk vind ik oorkappen handiger bij het klussen. Die pluggen vind ik niet lekker zitten en is toch een hoop gedoe.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
met de kappen heb je ook bijna geen kans op lekken, aangezien deze nogal moeilijk fout aan te brengen zijn, in tegenstelling tot de schuimdopjes.

zelfmoord was wat sterk uitgedrukt idd, maar dan komt de boodschap al gauw wat beter over heb ik gemerkt.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Jaren geleden begon bij mij een lichte fluit in de oren. Soms een beetje hinderlijk. Vermoedelijk een bijwerking van een medicijn. Kort daarop kreeg een goede vriendin een fulltime bloem tinnitus. Die zat echt tegen de rand van zelfmoord aan, vreselijk om te zien.
Toen ik dus met houtbewerking begon heb ik dus steeds gebruik gemaakt van gehoorbescherming, eerst doppen en nu dus een SensGard.

Wat mij verbaast is de richting die deze draad heeft genomen. Ik had veel meer een discussie over het middel verwacht (dit is beter dan dat), maar het lijkt meer een algemeen bekentenis draadje te worden. Reden waarom ik begon was dat ik de SensGard zo'n raar ding vond. Echt een TellSell ding. En nou blijkt het ook nog eens te werken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb 4 groene Peltor oorkappen. Een paar ligt altijd in de auto dus mocht ik ergens een werkplaats binnen lopen dan heb ik altijd mijn kappen mee. In mijn kleine zolderplaats hangen er altijd 2 en er ligt er 1 in de kast. Het komt wel eens voor dat ik samen met iemand iets maak. Als er geen kap aanwezig is dan betrap ik mijzelf er wel eens op dat ik denk "Ach, dat kan wel even".....erg dom. :cry:

Ik volg dit onderwerp aandachtig
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Ik gebruik deze gehoorbescherming (zie foto), in eerste instantie, op aandringen van mijn jongste dochter.
Papa moest een bril op en zijn koptelefoon en nu ik er aan gewend ben gaat het eigenlijk
automatisch.
Ik vind het ook lekkerder als het rustig is om me heen, als ik bv met de zaagtafel bezig ben, je
kan je ongemerkt toch beter concentreren.
Ik zal nu niet meer zonder willen, papa bril op en koptelefoon.

Groetjes

210774_l.jpg

Axminster €18,70
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ik heb inmiddels m'n 4e of 5e setje otoplastieken met filter.
Nu voor het eerst de zachtere (oude waren hard) en dat is helemaal super.

Het grappige is dat ik drum en dan heb ik een koptelefoon op met muziek op 1 oor (links) en drum ik mee. Ik heb absoluut geen last van dat geluidsniveau, geen piep of fluit en ik hoor beter dan iedereen die ik ken.... :)


deze kwam ik tegen op de website van Marc Spagnuoaiueloiuwo The Woodwhisperer
:lol:
SafetyAlex.jpeg
 
A

Anonymous

Guest
Schummie zei:
Ik gebruik deze gehoorbescherming (zie foto), in eerste instantie, op aandringen van mijn jongste dochter.
Papa moest een bril op en zijn koptelefoon en nu ik er aan gewend ben gaat het eigenlijk
automatisch.
Ik vind het ook lekkerder als het rustig is om me heen, als ik bv met de zaagtafel bezig ben, je
kan je ongemerkt toch beter concentreren.
Ik zal nu niet meer zonder willen, papa bril op en koptelefoon.

Groetjes

210774_l.jpg

Axminster €18,70

Prima ding waarschijnlijk,en voldoet in veel gevallen.
Persoonlijk wil ik dit niet,ivm zweten,knellen etc.

Teveel demping kan desoriëntatie veroorzaken, waardoor je de controle over het lichaam kan verliezen.

Ik wil verder nog toevoegen dat je ervoor moet waken dat je je niet teveel afschermt van je omgeving.
Ik heb ooit bijna iemand een opdonder gegeven omdat ik zo geconcentreerd stond te werken,dat ik me wezenloos schrok,nadat hij me bij mijn schouder pakte.
Hij gaf aan meerdere malen geroepen te hebben.

Ik heb nu een spiegel achter de zaagmachine gehangen,en zie mensen aankomen,ook al is het in een ooghoek.

Niet iedereen kent het gevaar van machines,en sommige lui verwachten ala minuut reactie als je ergens mee bezig bent.

:cool:
 
A

Anonymous

Guest
Hubert. zei:
Ik heb inmiddels m'n 4e of 5e setje otoplastieken met filter.
Nu voor het eerst de zachtere (oude waren hard) en dat is helemaal super.

Het grappige is dat ik drum en dan heb ik een koptelefoon op met muziek op 1 oor (links) en drum ik mee. Ik heb absoluut geen last van dat geluidsniveau, geen piep of fluit en ik hoor beter dan iedereen die ik ken.... :)


deze kwam ik tegen op de website van Marc Spagnuoaiueloiuwo The Woodwhisperer
:lol:
SafetyAlex.jpeg

Ik heb bij een collega gezien dat ze er ook zijn met speakertjes.
Fijn voor een iPod oid.
Ik ga ze ook zoeken.

:mrgreen:
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Beste Henkus,

de gehoorbeschermer is van het Duitse merk Uvex, deze mensen doen heel veel in
beveiligingsartikelen, dus ik denk niet dat zij mij helemaal afsluiten van de buitenwereld.
Ik probeerde aan te geven dat als je helemaal niets op je oren heb, dat je mogelijk
door harde geluid wordt afgeleid.
Van zweten heb ik helaas heel veel last van, maar dat is helaas één van de vele bijwerking van
Morfine, maar ik draag mijn gehoorbescherming misschien maar 5 minuten per dag.
Ik vraag me toch wel eens af of het verstandig is, met al mijn medicijnen, achter zulke machines
te staan. Ik heb al een keer men mijn vingers in mijn zaagblad gezetten en dat voelt helemaal niet
fijn kan ik je zeggen.
Maar houtbewerking is écht mijn lust en mijn leven, al is het heel beperkt wat ik nog kan.
Wat je zei van "Ik heb ooit bijna iemand een opdonder gegeven omdat ik zo geconcentreerd
stond te werken,dat ik me wezenloos schrok,nadat hij me bij mijn schouder pakte
" dat ben
ik helemaal met je eens, daar waarschuw ik ook iedereen voor die mijn "shop" binnenkomt.

Groetjes Schummie.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Henkus zei:
Ik wil verder nog toevoegen dat je ervoor moet waken dat je je niet teveel afschermt van je omgeving.

Als we aan het bomen vellen waren hadden we altijd een tennisbal mee. Als iemand de aandacht van een zager wou gooide die gewoon die tennisbal voor je voeten. Volgens de leraar is het wel eens ernstig misgegaan dat iemand een zager liet schrikken en daardoor de controle over de zaag verloor.

Nog een goede reden is dat roepen uit den boze is tijdens het zagen! We hadden er eens een idioot bij die begon te roepen waardoor iedereen zich kapot schrok, want roepen doe je alleen als er een ernstig ongeluk gebeurd is.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik heb vannacht een aantal steekproeven genomen op een feest, waar ik mijn ottoplastieken gewoon in had.
Tussendoor heb ik ze af en toe uitgedaan, en qua geluid is er op zich weinig verschil, het klinkt wat luider. Qua druk is het verschil enorm ! met gehoorbescherming is het 'gewoon lekker', alsof je je muziek aangenaam luid aan hebt staan, zonder de gehoorbescherming was het alsof je je handen tegen je oren aandrukt. Het viel me ook op dat ik zonder gehoorbescherming minder van de muziek hoorde, alsof er een soort ruis was. Met de gehoorbescherming hoorde ik alles helder, en een stuk meer van de muziek.

Mijn conclusie; beetje gek, maar met gehoorbescherming geniet je beter van de muziek op een feest, en je beschermd je gehoor ermee.
Het feest waar ik het over heb is Reverze
 
A

Anonymous

Guest
Schummie zei:
Beste Henkus,

de gehoorbeschermer is van het Duitse merk Uvex, deze mensen doen heel veel in
beveiligingsartikelen, dus ik denk niet dat zij mij helemaal afsluiten van de buitenwereld.
Ik probeerde aan te geven dat als je helemaal niets op je oren heb, dat je mogelijk
door harde geluid wordt afgeleid.
Van zweten heb ik helaas heel veel last van, maar dat is helaas één van de vele bijwerking van
Morfine, maar ik draag mijn gehoorbescherming misschien maar 5 minuten per dag.
Ik vraag me toch wel eens af of het verstandig is, met al mijn medicijnen, achter zulke machines
te staan. Ik heb al een keer men mijn vingers in mijn zaagblad gezetten en dat voelt helemaal niet
fijn kan ik je zeggen.
Maar houtbewerking is écht mijn lust en mijn leven, al is het heel beperkt wat ik nog kan.
Wat je zei van "Ik heb ooit bijna iemand een opdonder gegeven omdat ik zo geconcentreerd
stond te werken,dat ik me wezenloos schrok,nadat hij me bij mijn schouder pakte
" dat ben
ik helemaal met je eens, daar waarschuw ik ook iedereen voor die mijn "shop" binnenkomt.

Groetjes Schummie.

Beste Schummie.
Het commentaar was zeker niet naar jou persoonlijk gericht,integendeel.
Het spijt me te horen dat je last hebt van je gezondheid,en ik hoop voor jou dat er snel
verbetering in komt.

:arrow:
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Nee hoor Henkus, dat weet ik, maar ik wilde het alleen wat beter uitleggen.
Ik wacht nog op een wonder.

Groetjes Schummie.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
@ pepijn:

De beleving die jij hebt kan inderdaad kloppen.

Als je je stereo installatie op max. zet en de speakers moeten op hun tenen lopen om alles bol te werken dan klinkt het verschrikkelijk schel en vallen er gewoon hele stukken weg.

Zo is het met het gehoor ook. Als het geluid op veel te hoog niveau binnen komt dan kan je gehoor dit gewoon niet allemaal correct verwerken. Dan klinkt het inderdaad voor geen meter en het is hartstikke slecht voor je. De drempel ligt per persoon natuurlijk anders, maar beter voorkomen dan 'genezen'.

Die speciale oordoppen hebben op iedere frequentie een bepaalde demping. Zo kan je inderdaad beter van de muziek genieten en gesprekken volgen.

P.S. ik las pas een artikel dat sommige gemeenten van die musqiuto's inzetten. Sommige mensen hebben die krengen in hun tuin om katten/mollen te verjagen. Ik kan die dingen dus horen, wat irritant! Dus ik moet als ik zomers in de tuin zit oordoppen in gaan doen...
 
A

Anonymous

Guest
Vandaag mijn oren laten testen,en nieuwe oordoppen laten aanmeten.
Oortest viel tegen,het resultaat althans,en de doppen zijn besteld.
Met speakers bijna 400 e.
Niet gedaan,vond ze te duur,maar gewone doppen besteld voor 125 e. inc. bij http://www.intoears.nl/
Netjes en goed geholpen door de dames. :mrgreen: :mrgreen:
De oude doppen waren 5 jaar ,en dat is dus toch te lang blijkbaar,gezien de uitslag van de hoortest,hoewel mijn vader me vroeger waarschuwde voor bepaalde dingen waar je blijkbaar ook doof van kunt worden?? :roll:
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
even mijn ervaring neerzetten.

ik heb niet alle replies gelezen, maar ben op dit moment een heel arsenaal aan "safety equipement" aan het kopen. (hand, gezicht, hoofd, voeten, oren, ogen...)

ik heb zeer gevoelige oren (lees super gevoelige oren) en lang voordat ik op dit forum terecht kwam had ik al allerhande zaken geprobeerd.

er zijn eigenlijk drie prijscategorien volgens mij
a)de wegwerp doppen 2 stuks voor 0.3 euro zoals : bilsom 303L (heel goede ervaringen)
b)de niet wegwerp 2 stuks voor 20 euro zoals: alpine (slechte ervaringen)
c)octoplasten 2 stuks voor 150-200 euro.


persoonlijk zweer ik bij de wegwerpdoppen. Die bilsoms doen het uitstekend, ze zijn zeer zacht en zitten fantastisch, ook is de demping enorm. het frequentieverloop van de demping ken ik niet perfect, maar ze dempen vooral bij lage geluiden. Ik heb ze in bij alle werkzaamheden en dat is werkelijk perfect,: bij het gebruik van een cirkelzaag of kettingzaag, boorhamer.... je hoort nog wel wat : ze dempen 30db maar het is heel aangenaam werken. (let wel op, niet elke wegwerpdop is dezelfde, die bilsom is zacht non pvc en de buitenkant is glad maar toch zacht)

de niet wegwerpdoppen: zoals alpine: ik heb hier een aantal paar van versleten: ze zitten lang niet zo comfortable als de wegwerpdoppen, ze sluiten ook helemaal niet zo goed af. er zitten staafjes bij om de demping te regelen, maar die optie is eigenlijk overbodig wanneer ze niet goed zitten en dus niet goed afsluiten.

octoplasten: sluiten het beste aan, maar sommige mensen wennen er niet aan, en om de twee jaar hebben de meeste mensen andere nodig, de vorm van hun oor is iets anders geworden of de octoplast is wat versleten. die octoplasten zijn super als je een goede demping wilt over het hele frequentiebereik , dus je hoort alles in balans alleen stiller (wel de goede octoplasten). maar voor werken met een zaag kan het me persoonlijk niet schelen dat de klankt iets meer gedempt is in het lage.

kortom, heb je geen octoplasten, koop alvast een grote doos wegwerpers zodat je tenminste je oren wat kan sparen, je kan dan nog doorzetten met octoplasten.

een ander voordeel van doppen is dat er geen vuil in de gehoorgang komt, iets wat ongelofelijk vervelend kan zijn, een hoofdtelefoon zorgt er zelfs voor dat er geen vuil uberhaupt op het oor en in plooien terechtkomen. (dit lijkt een beetje overdreven, maar een heel dag zagen of afbraakwerken en er zit echtwaar veel vuil in de oren, als audiofeel ben ik nogal omzichtig met mijn oortjes :p

groetjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.