Ok Rizz, voor jouw plezier de woordjes weer eens op de weegschaal.
In dat zinnetje gaf ik ook met opzet aan, dat alles per 1 stuk en echt met de hand gemaakt moesten worden.
Geen processen die echt gaan lijken op een productielijn. (en jaja, wat versta ik dan onder productielijn en wat versta jij er onder. . .)
Het ging alleen maar om een ruwe schatting voor mij, als individu.
Wat jij verstaat onder een professionele bouwer heeft niets te maken met wat ik daaronder versta.
Jij koppelt er gelijk aan, dat het commercieel verantwoord moet zijn en dat dan 1 per maand niet volstaat.
Ikzelf koppel het woord professioneel niet aan commercieel verantwoord. De gevoelswaarde voor dat woord professioneel bouwer is
voor mij gelegen in de vaardigheid en kunde van de bouwer en niet en de financiële kant van de zaak.
Als ik de tijdsblokjes die ik overhoud gedurende het lijmen weer volledig moet benutten met het maken van andere onderdelen van de gitaar, wanneer moet ik dan die andere dingen doen........gereedschap slijpen, afstellen, zoeken naar nieuw materiaal/gereedschap, kennis verbeteren (forums lezen), kopje koffie drinken, boterhammetje eten, even achterover leunen en genieten van je vakmanschap en kijken hoe nu verder. . . . . . .
Ik ging er ongeveer van uit, wat een alleen staand mens zelfstandig, zonder hulp, ruw weg geschat in een 8 urige standaard werkdag kan doen.
Met 220 werkdagen per jaar zit je op 1760 uur.
Deel dat door 12 maanden en je zit gemiddeld op 146 uur arbeidsuren per maand.
Dat zit nog onder die 150 uur die jij hanteert.
Je hebt tenslotte ook nog vakantie, en er van uitgaand dat je nooit ziek bent, nooit naar de tandarts moet, geen kinderen hebt, geen partner, geen etc etc etc.
Is een pro bouwer volgens jouw dan alleen maar een pro bouwer als hij commercieel verantwoord bezig is,
Is hij alleen in zijn werkplaats, of heeft een pro bouwer leerlingen c.q. personeel?
hoeveel personeel heeft hij dan en hoe groot is zijn assortiment aan jigs
hoeveel hulpstukken/machines en andere soorten productie lijnen heeft hij dan om commercieel te blijven?
Kom je dan uit op meer productie gericht of meer op de individuele klant gericht?
Waar ligt jouw grenslijn voor commercieel verantwoord en is dat dan de geldende norm voor ieder?
Ik gaf al aan dat meer dan 1 per maand al erg veel is, wat is volgens jouw dan de norm wat een pro bouwer moet halen, 2 per maand? 3, of 4 misschien?
Bij 2 per maand zit je namelijk al onder de minimale tijd 80 uur die jij ervoor nodig denkt te hebben.
begrijp je wat ik bedoel?
De vraag was, hoeveel tijd er in het bouwen van mijn gitaar ging zitten.
Zelfs een veel betere ambachtsman dan ik zou denk ik minimaal 150 uur nodig hebben om deze specifieke gitaar te bouwen.
Hoeveel ambachtsmensen hebben namelijk genoeg ervaring om te werken met dat Snakewood?, hoe goed is de brave met politoeren, (want dat moet hij dan ook beheersen, en weet je wel hoe arbeidsintensief dat politoeren is? en hoe vaak zou dat bij hen dan fout zijn gegaan?