Gedrenkt Euro Douglas Vs Drukgeïmpregneerd RNG

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
hallo,

ik ben plannen aan het maken voor een verhoogd terras (+/- 150m², ong 50% komt op 60cm boven grond, rest komt op 30cm)
de structuur komt op funderingsschroeven, volledige structuur komt dus boven de grond

voor de structuur moet ik een keuze maken tussen Euro Douglas (sterkte klasse C24) al dan niet kleurloos gedrenkt of druk geimpregneerd Rood Noors Grenen (denk klasse C18). Op de structuur komt een bitumen beschermstrook en daarop hardhouten planken (Itauba, Massaranduba, Padouk of Ipe)

vroeg me af wat we best zouden kiezen voor de onderstructuur? (voor en nadelen van Douglas en druk geimpregneerd RNG, naar milieubelasting, levensduur, stevigheid, prijs...)
heeft het zin om de Douglas te laten drenken of is dit maar een tijdelijke bescherming en zou je periodiek moeten oliën wat natuurlijk niet kan bij een onderstructuur

alvast bedankt
Wim
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb geïmpregneerd Douglas gebruikt als onderconstructie en daar een rubberverf van Bison over de gezaagde en kopse delen gesmeerd, valt qua kosten mee en heb wel vertrouwen in een lange levensduur

Je grootste probleem is dat je in moet schatten hoelang e.e.a. nat blijft in een vochtige periode, minimaal 30 cm van de grond zou toch wel goed moeten kunnen drogen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.144
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik denk dat er een wezenlijk verschil is tussen drenken & impregneren
bij drenken wordt het hout ondergedompeld => de diepte van indringen van het middel hangt af van de opzuigkracht van het hout & de duur van onderdompelen
bij impregneren wordt het middel onder druk in het hout 'geduwd' => het gaat er veel dieper in dan bij drenken
prijsverschillen ken ik niet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.