Gedraaid hout branden

Leep

Nieuw lid
19 apr 2023
11
8
Maarsbergen
Hallo collega hout enthousiastelingen,

Ik wil een vaas van gedraaid essenhout branden. Heeft iemand ervaring / tips?

Dank,

Flip van de Waerdt
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
zwart maken of beschrijven? Voor zwart maken kun je zo'n soldeerbrander met kleine gasflesjes gebruiken (of een onkruidbrander, als je snel klaar wil zijn). Afhnakelijk van hoeveel droog hout/zaagsel je in je werkplaats hebt, en je brandverzekering, zou ik het buiten doen...

Beschrijven van gedraaid hout gaat ook prima met een pyrograaf. Het is eigenlijk geen verschil met niet-gedraaid hout...
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Wat wil je precies? Je kunt de warmte voor het branden bereiken door heet metaal tegen het hout te drukken (brandijzer, pyrograaf), door een chemische reactie gestart bij lagere temperatuur (brandpasta), door bestraling (laser, brandglas) of door wrijving. Dat laatste kan met een boormachine of met een slijptolletje (Dremel) of met een draad of oude vijl tegen het draaiende werkstuk.
Verder kun je de warmte maken door een electrische stroom door het hout te sturen, maar dat is nogal risicovol (hoge spanning) en zeker niet aan te raden voor algemeen gebruik.

Je kunt dus nogal wat kanten op, elk heeft zijn voor- en nadelen.
 
Laatst bewerkt:

Leep

Nieuw lid
19 apr 2023
11
8
Maarsbergen
Dank voor reactie, Ik ga gasbrander proberen. En inderdaad... buiten op veilige afstand van mn voorraadje droog hout.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
813
Omgeving Leiden
Jaha, maar wat ga je er nou mee doen?
Omdat je een gasbrander gaat proberen, neem ik aan dat het geen pyrografie wordt, maar wat dan wel?
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Ik doe het met een soldeerbrander (formaatje waterleiding solderen) op volle pot en dan eerst snel over het hout om te zien hoe het reageert, dan eventueel nog een paar keer wat langzamer tot ik het mooi vind......
beter een keer meer erover heen dan verbranden. De vlam heb ik dan niet geconcentreerd, maar "strooierig"
Als je nog hout van het draaien over hebt kun je het daar even op proberen.
Je kunt de nerf er zo mooi uit laten springen.Ik doe het altijd bij nieuwe blanke klompen....
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Een bekende (ook internationaal) houtdraaier die zijn werkstukken met een brander te lijf gaat is Marcel van Berkel. Ik meen me ooit een filmpje gezien te hebben waarin hij met een grote gasbrander in de weer is (model onkruidbrander).

jaap
 

Leep

Nieuw lid
19 apr 2023
11
8
Maarsbergen
Ik heb hobby brander gebruikt en schaal en vaas 'gebrand'. Had de hoop dat vaas krom (was uitgeboord) zou trekken.Maar ik zal de hals nog iets smaller moeten maken.
Was een eerste probeersel, wellicht ga ik er nog mee verder.
 

Bijlagen

  • IMG_3109.jpeg
    IMG_3109.jpeg
    107,7 KB · Weergaven: 37
  • IMG_3105.jpeg
    IMG_3105.jpeg
    117,5 KB · Weergaven: 36

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
... Had de hoop dat vaas krom (was uitgeboord) zou trekken.Maar ik zal de hals nog iets smaller moeten maken.
Was een eerste probeersel, wellicht ga ik er nog mee verder.
De vaas eerst half in het water leggen? Of branden van onder en natte spons boven? De laatste methode werd gebruikt om huidplanken voor een schip te krommen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.