Gebruik van Domino's

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
32
2
Capelle a.d. IJssel
Ik wil een tuinbankje gaan maken, en voor de verbindingen denk l ik Sipo domino's te gaan gebruiken.
De machine kan ik lenen, maar ik moet wel een assortimet dominos aanschaffen.

Ik heb geen goed idee welk maten ik zou moeten gebruiken.

Voor het frame wilde ik 8mm dominos gebruiken en 6 voor de rest.
Nu zie ik dat deze maar 40 of 50m lang zijn, dat lijkt me wel kort.

De poten worden 65x65 en andere delen van het frame 44 mm dik
Latten voor de zitting en rugleuning zijn 22 en 19 mm dik.
Bijgaand een plaatje van het bankje

Adviezen en ervaringen zijn erg welkom.

Groet, Harry
 

Bijlagen

  • JapansBankje.jpg
    JapansBankje.jpg
    602,5 KB · Weergaven: 7

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
Pendikte : is ongeveer 1/3 van de houtdikte waarbij de afmetingen worden aangepast aan de diameter van de boor. Penlengte : is bij een gesloten gat min. 2 mm korter dan de diepte van het gat. Bij een open gat is de lengte = diepte van het gat.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
domino's kun je ook in lengtes verkrijgen als je ze langer wil hebben.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De lengte voegt op een gegeven moment niet veel extra meer toe, 50mm lijkt me in dit geval prima en je kunt ze ook nog oneven diep zetten als dat nodig is. Je kunt voor meer lijmoppervlak ook meerdere Domino's per verbinding toepassen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
949
Leeuwarden
Ik heb een tuinbankje gemaakt met Sipo domino’s van 8mm. Kijk eens in dit topic voor de manier waarop ik ze heb gebruikt. Op de kritische plekken heb ik nog onzichtbaar een RVS schroef gebruikt voor de zekerheid.

Fons
 

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
32
2
Capelle a.d. IJssel
Ik ga een doos 8x50 aanschaffen. Die deuvelstokken zijn langer , maar dan word de diepte van de machine idd een probleem.
Het bankje van Fons laat mooi zien hoe je er 4 naast elkaar kan zetten. Die kozijnlijm kende ik nog niet, dus dat ga ik ook proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.