Gebogen elementen in stoel

plumbum7

Nieuw lid
6 jul 2016
2
0
Hallo,

Vindt altijd mooi wat mensen met hout kunnen maken, en wat voor werk er stiekem in gaat zitten.

Ik ben erg benieuwd hoe deze krommingen in het hout zijn gemaakt?
Al een tijd gezocht op diverse internet pagina's maar nog niet echt gevonden.

Is dit gedaan met hout (stoom)buigen? Ik denk alleen niet dat dit per plank/ring zo herhaalbaar ik qua dezelfde buiging e.d.
Dus van massief hout als 1 geheel.

Of zal door middel van fineer en dan het onderliggende hout met kerven gebogen?

Of doormiddel van lamineren zo in deze vorm gemaakt.

Of maakt het uit in wat voor prijsklasse zo'n meubel zich bevindt?
Massief hout / MDF / Fineer.

Gr. Paul

woodworking1.JPG
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Deze op de foto is waarschijnlijk laag voor laag fineer gelijmd rond een mal, dan is een vormvastheid te bereiken zolang maar telkens de zelfde mal wordt gebruikt.
 

PeterHez

Nieuw lid
17 okt 2018
13
10
Limburg
Hoi,
Die vraag had ik in het verleden ook. Ik maakte een kastje onder de wasbak toen mijn dochter daar om vroeg. Ze hadden net een huis gekocht en op die verdieping een bamboe parket gelegd. Het leek mij een uitdaging om in bamboe zo'n kastje te maken. Ik vroeg mijn leraar ( ik volgde een timmer-opleiding in België) en deze stelde voor om fineer te gaan gebruiken. De vorm in fineer en de bamboe-fineer. Dat idee stond mij niet aan, ik wilde met massief hout werken, en dat was in principe ook de richting die ik koos in de opleiding. (België heeft via 'tweede kans onderwijs' een perfecte mogelijkheid om mijn timmer hobby ruimte te geven. Kosten nog geen 300€/jaar voor één avond in de week) Met enige moeite ging hij uiteindelijk akkoord en zei hij dan moet je eerst een mal gaan maken. Ik zal plaatjes toevoegen om je te laten zien hoe dat gegaan is en geworden is. Bij bamboe-outlet in Hoorn vond ik de toplaag van bamboe-parket dikte 3mm. Door daar groeven in te frezen lukte het na enkele mislukkingen om een gebogenvorm te verkrijgen die er goed uit ziet.
 

Bijlagen

  • IMG_3277.jpeg
    IMG_3277.jpeg
    137,8 KB · Weergaven: 37
  • IMG_3278.jpeg
    IMG_3278.jpeg
    146,3 KB · Weergaven: 35
  • IMG_3427.jpeg
    IMG_3427.jpeg
    58,9 KB · Weergaven: 34
  • IMG_3433.jpeg
    IMG_3433.jpeg
    78,3 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
mooi gedaan

je hebt een mal + tegenmal gemaakt ?

waaruit bestaat de draagstruktuur waarop het bamboefineer gekomen is ?

je foto's staan dubbel
tot 24 u na plaatsen kan je je bericht nog bewerken
 

PeterHez

Nieuw lid
17 okt 2018
13
10
Limburg
mooi gedaan

je hebt een mal + tegenmal gemaakt ?

waaruit bestaat de draagstruktuur waarop het bamboefineer gekomen is ?

je foto's staan dubbel
tot 24 u na plaatsen kan je je bericht nog bewerken
Dank voor de tip, als het goed is heb ik de dubbele foto's nu gewist. Misschien heb ik het nog niet zo goed uitgelegd; ik heb 6 'plankjes' banboe van 3mm dik in die mal met tegenmal op elkaar gelijmd met PU-lijm, zodoende is er een laminatie ontstaan die die bocht vormt. Zo'n laminatie is erg vormvast. een bijgevoegde foto laat zien dat aanvankelijk dat helemaal niet zo goed lukte omdat de plankjes braken en dus allerlei spleten ontstonden. Daarom heb ik nadien die plankjes V-vormig in gefraisd en met beperkt tot één lijming per plankje en niet in één keer alle 6 op elkaar. Veel geduld was wel nodig, maar uiteindelijk geldt het resultaat nietwaar.

Ik ben nu bezig met een stoel voor in de tuin ook met laminatie als techniek. ik zal een tweede post maken daarover
 

Bijlagen

  • IMG_6430.jpeg
    IMG_6430.jpeg
    95 KB · Weergaven: 55

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik krijg nu een foutmelding. 'Gevraagde pagina niet gevonden'.

( het kan zijn dat de pagina's bij de auteur nog in de 'cache staan en dat hij de fout niet krijgt)
 

PeterHez

Nieuw lid
17 okt 2018
13
10
Limburg
Ik ben nu bezig met een stoel voor in de tuin ook met laminatie als techniek. ik zal een tweede post maken daarover
krommingen in hout;

Lamineren houdt in dat je een mal maakt en dunne plankjes op elkaar lijmt die de vorm van de mal overnemen. Ik vond een plan voor een tuinstoel die me beviel.

Allereerst het maken van een mal in multiplex, en het verzagen van een balk in dunne plankjes. De dikte van de plankjes hangt wat af van wat voor hout je gebruikt. Ik had al ligstoelen in afzelia gemaakt en dus wilde ik die houtIMG_7280.jpegIMG_7281.jpegIMG_7370.jpegIMG_7421.jpegIMG_7495.jpegsoort opnieuw gaan gebruiken. opnieuw ben ik uit gegaan van 3mm dikte per plankje. De laatste foto toont één armleuning..... ik ben nog lang niet klaar....
 
  • Leuk
Waarderingen: plumbum7 en ZotVanHout

PeterHez

Nieuw lid
17 okt 2018
13
10
Limburg
hoe maak je die mallen (mooi rond & glad) ?

hoe maak je die mallen (mooi rond & glad) ?
De mal voor het bamboekastje heb ik gemaakt in beuk. Ik heb plakjes gezaagd en met de decoupeerzaag grofweg in vorm. Nadien heb ik een mal gemaakt om met hulp van een kopieerfrees op een freestafel identieke plakken te krijgen die ik vervolgens met lijm en een draadeind aan elkaar heb gemaakt. nadien nog wel wat bijschuren met de hand. Tja als ik het zo teruglees het een best groot karwei. Nu ik eenmaal wist hoe het moest heb ik nog twee 'bochten gemaakt en daar mee een spiegelkastje voor boven de wasbak
 

Bijlagen

  • 0cda585d-311b-480d-8fd7-a75a61c1e9c5.jpeg
    0cda585d-311b-480d-8fd7-a75a61c1e9c5.jpeg
    52,7 KB · Weergaven: 46
  • IMG_5929.jpeg
    IMG_5929.jpeg
    123,9 KB · Weergaven: 57
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

plumbum7

Nieuw lid
6 jul 2016
2
0
Hallo PeterHez,

Bedankt voor je uitleg.
De bamboe kasten zijn prachtig, inderdaad een werk intensief klusje :)

Ben je niet bang voor de tuinstoel dat er vocht tussen de laminatie lagen komt? Kan me voorstellen dat als er water tussen de lagen komt dit lelijk gaat zwellen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
@PeterHez
ivm de mallen voor de bocht van de kastjes
ik veronderstel dat je die als een aaneenrijging van kleine malletjes maakt
alternatief: een beperkt aantal kleine malletjes op regelmatige afstand plaatsen & daarover buigtriplex plaatsen

noot: de foto's onder #3 zijn niet ophaalbaar
 

PeterHez

Nieuw lid
17 okt 2018
13
10
Limburg
@PeterHez
ivm de mallen voor de bocht van de kastjes
ik veronderstel dat je die als een aaneenrijging van kleine malletjes maakt
alternatief: een beperkt aantal kleine malletjes op regelmatige afstand plaatsen & daarover buigtriplex plaatsen

noot: de foto's onder #3 zijn niet ophaalbaar
Dank voor die opmerking, ik ben vrij nieuw hier en maakte nog wat fouten. inmiddels geprobeerd dat weer recht te zetten.

jouw alternatief (buigtriplex) gebruikte ik bij de tuinstoel. Bij de bamboekast maakte ik gebruik van de pers die we op school hebben, die kon wel 10 ton druk geven...
 

Bijlagen

  • IMG_7370.jpeg
    IMG_7370.jpeg
    162,1 KB · Weergaven: 36
  • WP_20171221_22_05_33_Pro.jpeg
    WP_20171221_22_05_33_Pro.jpeg
    74,2 KB · Weergaven: 36
  • WP_20171221_22_06_13_Pro.jpeg
    WP_20171221_22_06_13_Pro.jpeg
    83,7 KB · Weergaven: 39

PeterHez

Nieuw lid
17 okt 2018
13
10
Limburg
Hallo PeterHez,

Bedankt voor je uitleg.
De bamboe kasten zijn prachtig, inderdaad een werk intensief klusje :)

Ben je niet bang voor de tuinstoel dat er vocht tussen de laminatie lagen komt? Kan me voorstellen dat als er water tussen de lagen komt dit lelijk gaat zwellen.
Tja daar zeg je wat, eerlijk gezegd heb ik geen idee. Ik gebruikte als lijm PU-lijm en het afzelia-hout kan goed buiten blijven zonder problemen, heeft men mij gezegd. Ik hoop er maar het beste van. Vorig jaar maakte ik al ligstoelen van afzelia en die staan de hele zomer buiten bij ons huisje in Frankrijk. Die zien er in ieder geval nog steeds prima uit
 

Bijlagen

  • IMG_6943.jpeg
    IMG_6943.jpeg
    125,5 KB · Weergaven: 38
  • IMG_7620 (1).jpeg
    IMG_7620 (1).jpeg
    228,2 KB · Weergaven: 35

PeterHez

Nieuw lid
17 okt 2018
13
10
Limburg
de bemerking van @plumbum7 gaat'm vooral over de lijm & de ruimtes tussen het hout
afzelia zelf stellen we niet in vraag
ik vermoed dat het hout van de ligstoelen niet gelaagd is
dit wordt in ieder geval een goede ervaring, zelfs wanneer het slecht uitdraait
Klopt, die ligstoelen zijn van massief hout met duivels van padoek. Ik heb het in Frankrijk pas in elkaar kunnen lijmen, want in elkaar gezet, pasten de stoelen niet in mijn auto. Qua ruimtes tussen de laminatie, weet ik niet hoe dat zal uitpakken. De tweede lijming lukte in ieder geval al beter dan de eerste. Omdat ook de zitting gebogen is zijn er vele lijmingen te doen. Ik wil in ieder geval 2 stoelen maken en naar ik hoop gaat dat een lange tijd mee. Nog een plaatje van hoe het zou moeten worden
 

Bijlagen

  • Foto 03-07-2021 om 16.25.jpeg
    Foto 03-07-2021 om 16.25.jpeg
    99,7 KB · Weergaven: 34
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.