Gebogen beitelsteun

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
179
5
Hulshout
Ik zou een gebogen beitelsteun voor schalen (kommen) willen kopen. Nu zie ik ben sommige staan voor in de kom te draaien en bij andere voor buitenzijde kom te draaien en nog anderen hebben een S-vorm. Wat is eigenlijk het verschil ik zou het liefst eentje kopen die zowel buitenzijde als binnenzijde kan draaien. Is dat mogelijk?

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.423
530
Etten-Leur
Ik zou een gebogen beitelsteun voor schalen (kommen) willen kopen. Nu zie ik ben sommige staan voor in de kom te draaien en bij andere voor buitenzijde kom te draaien en nog anderen hebben een S-vorm. Wat is eigenlijk het verschil ik zou het liefst eentje kopen die zowel buitenzijde als binnenzijde kan draaien. Is dat mogelijk?
Sorby heeft er een voor binnen en buiten (S vorm) maar dat is maar een klein dingetje, ik gebruik het zelden.

• Leuk
Waarderingen: kire

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
179
5
Hulshout
Nee, die zijn er volgens mij niet. Ik heb er alleen een voor de binnenzijde. Buiten gebruik ik gewoon de rechte en doe verzet ik. Het verschil is natuurlijk binnen en buiten.
Bedankt voor toelichting voor buiten gebruikte ik ook al de rechte, maar dacht als ik er een aankoop kan ik beter een kopen die voor beide kan dienen naar dat is er niet dus.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.423
530
Etten-Leur
Bedankt voor toelichting voor buiten gebruikte ik ook al de rechte, maar dacht als ik er een aankoop kan ik beter een kopen die voor beide kan dienen naar dat is er niet dus.
Mijn gebogen beitelsteun is bruikbaar aan beide kanten van de schaal, is immers in het midden op de 1’” opname gelast. Als de wanddikte niet erg groot is verschilt de straal ook niet zo veel.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
708
394
‘s-Hertogenbosch
Deze is mijn inziens met name geschikt voor de buitenkant… dit ivm de staande as welke er aan één kant tegenaan gelast is. De andere kant is de kant van je te draaien oppervlak…
Ook zou de voor de binnenkant geschikte schuins weg moeten lopen naar de as ivm de diameter die je wil maken…
Die van Sorby zijn idd gespiegeld ivm het boorgat wat aan de onderkant zit.
Zou dit doorlopen heb je aan de bovenkant een putje waardoor je beitel springt als hij hier voorbij komt….
Dit is mijn zienswijze, zoals ik denk dat het is…

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.838
1.227
Riemst
Of je eentje wil met de as in het midden, dan wel rechts hangt ook af van de diameter die je wil draaien. Als de as in het midden zit, is de kans groot dat de banjo onder het werkstuk komt te zitten, wat de maximale diameter beperkt. Ik heb er verschillende zelf gemaakt, maar gebruik ze zelden. Het liefst werk ik met de rechte beitelsteun, ook voor de binnenkant. Maar dat is uiteraard persoonlijke smaak.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.