Gaten boren in werkblad - exact uitgelijnd, hoe doen jullie dat ?

A

Athanor

Guest
HHHHmmmmm......... Ik ga vanavond met m'n broer eten. Hij heeft zo'n fantastische CNC frees en ook een lasersnijmachine in zijn bedrijf staan. Ik wil niet te veel van hem vragen, het zijn natuurlijk dure productiemachines, maar af en toe doet hij wel eens wat voor me. (de bedienend technicus is Nederlands kampioen in zijn vak geweest, dus kwaliteit is geen probleem. Zijn er exacte specificaties voor de afstand van de gaten? Wat is dan handig volgens jullie? De truc die Zuma voorsteld? 10 x10 gaten op een afstand van 10 cm. geeft al een vierkante meter plaat.

Hoe zien jullie het uitleenproces dan?

Ik kan geen garantie geven, maar ga eens een balletje opgooien.

Groet van Fons
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
306
Heelsum
Volgens mij heb je aan 2 x 3 if 3 x 3 gaten genoeg, als je de eerste hebt geboord dan kun je mal in die gaten vastEtten en dan de volgende boren. Theoretisch id 2 x 2 dan genoeg en 2 exact passende benchdogs erbij die exact even dik zijn als de freesdiameter.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
echt een geniaal idee zo'n mal maken met een kopieerring kan worden gebruikt, ik, zou alleen voorstander zijn van afstand van 96mm tussen het hart van de gaten, systeem festool.. Als er verschillende dogs voor worden gemaakt zou hij ook voor andere maten gaten gebruikt kunnen worden. Minimaal 3x2 gaten lijkt mij ideaal.

Ben benieuwd of dit van de grond gaat komen maar ik zou best een kleine donatie willen doen om zo'n uitleen item van de grond te krijgen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zuma, moet ik dat zien als een soort van matrix waarbij de ring dient om de freesmachine exact goed in de gaten te plaatsen ?
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Heb diverse zelfbouw systemen gezien die deze methode gebruiken om gaten voor plankendragers in kasten te maken, zou dus ook goed voor een "MFT" gatenprofiel moeten werken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat was al gemeld ornament, dat moet het inderdaad zijn...'t is al een tijdje geleden dat ik die formule nodig had, dan verstoft het een beetje he...
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Het is A² + B² = C²

Klopt inderdaad. In praktijk is de 3-4-5 methode eenvoudig.
3² = 9
4² = 16
-------+
25
Wortel 25 = 5


-------------------
On topic,
Ik zit met het zelfde dillema, en ik denk het op te lossen door op A0 papier het patroon te printen. Dit overbrengen doormiddel van een priem op de werkbank, en dan boren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het uitzetten/tekenen geloof ik wel dat dat goed komt (iets met wegen en rome :D) maar om iedere keer het freesje op de goed plek zijn werk te laten doen lijkt me lastiger
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Precies het positioneren van de frees is idd de bottle nek voor een perfect grid. Vandaar ook mijn brainstorm van een jig. Maar als je over het 32mm systeem beschikt heb je in ieder geval over 1 lijn een rechte lijn die perfect is. Om daar haaks op te komen kan je ook 96 128 160 (in mm) :D gebruiken
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik ga bijna boren en had mezelf voorgenomen elke 100mm een gat te boren
Is er een voordeel bij een andere maatvoering ?

32mm systeem ??? wie wat waar

de gaten worden iig 19mm
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
32mm systeem ??? wie wat waar

de gaten worden iig 19mm

Uhmmm festool LR-32 rail met een freeshouder plaat... En waarom 32mm? Heeft iets te maken met de vroegere machines die voor het eerst keukenkasten in productie maakten. Nu is alles daarop aangepast ook beslag wordt in eenheden van 32mm gemaakt. M.a.w. je kan er standaard 'jigs' voor krijgen (o.a. festool verkoopt daar het en ander voor).

Diameter van de gaten maakt niets uit. het gaat om de hart op hart positie en uiteraard perfecte haaksheid. Bij de MFT is de hart op hart 96mm (3 keer 32) Bij perfecte haaksheid heb je zoveel voordeel!
 

tuoh

Oud hout
En mocht 3-4-5 onhandig uitkomen op je werkstuk, dan kun je ook 5-12-13 nemen. 5^2 + 12^2 = 25 + 144 = 169 = 13^2.

Dat klopt inderdaad, maar waarom zou je deze manier gebruiken? Iedereen zal toch nog wel weten hoe je met een passer een loodlijn opricht of uitzet op een ander lijnstuk? daar komt geen rekenen bij te pas.

Het is ook nog eens een mooie oefening om juist te leren afschrijven met meetlat en potlood. Op een stuk MDF wat gatenrijen aftekenen en daarna rechte gaten boren met een vlinderboor is toch geen onmogelijke opdracht hé. Dat is een klusje van een half uurtje:p Meer dan een boormachine en een scherpe boor is daar echt niet voor nodig.


Mvg,

André
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het nadeel van een papieren sjabloon is dat deze onder invloed van de luchtvochtigheid van afmeting veranderd, voor een A0 vel praat je al vlug over enkele mm. Toen ik 20 jaar geleden nog achter het tekenbord stond, gebruikten we polyester folie als tekeningen exact op schaal moesten zijn
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
306
Heelsum
Dat klopt inderdaad, maar waarom zou je deze manier gebruiken? Iedereen zal toch nog wel weten hoe je met een passer een loodlijn opricht of uitzet op een ander lijnstuk? daar komt geen rekenen bij te pas.

Voltreffer, iedereen lijkt zich dermate druk te maken over de precisie van het gatenpatroon dat je bijna zou denken dat je zonder zo'n gatenplaat echt hopeloos verloren bent.

Mijn idee zou zijn dat als je dit niet zo nauwkeurig uit kunt zetten en boren dat het precies genoeg is je nooit een mooi op maat gemaakt en passend werkstuk uit je werkplaats zult zien komen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat klopt inderdaad, maar waarom zou je deze manier gebruiken? Iedereen zal toch nog wel weten hoe je met een passer een loodlijn opricht of uitzet op een ander lijnstuk? daar komt geen rekenen bij te pas.
Ik denk dat er zeker in Nederland heel veel mensen zijn die dat nooit meer geleerd hebben. Wel misschien allerlei eigenschappen van cirkels en lijnen enzo, maar niet hoe je dat praktisch toepast in constructies. Die zullen de methode (misschien) begrijpen als ze hem zien, maar hem niet kennen. Ik moet zeggen dat het voor mij ook even een "O ja, mooi"-ervaring was toen ik 'By Hand & Eye' van George R. Walker & Jim Tolpin las. Heb de meetkunde wel gehad vroeger, maar niet hoe je die meetkunde gebruikt om een tekening uit te zetten. Het leuke vind ik wel om dan uit te vinden hoe zo'n constructiemethode werkt, dus wat de meetkundige principes zijn waarop hij is gebaseerd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt precies, ik ben niet bekend met die methodes, het hele hout gebeuren is overigens vrij nieuw voor me, er valt dus veel te leren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.