gat in werkblad maken, iets kleiner dan onderbouw spoelbak - hoe frezen?

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Ik ga van een art deco kastje met eiken blad (±2cm dik) een pantry/keukentje maken.
Hiervoor heb ik een kunststof onderbouw gootsteen gekocht, die bevestigd gaat worden tegen onderzijde eiken blad, sanitairkit ertussen. Het gat in het blad wilde ik enkele mm's kleiner maken, zodat water van het blad in de gootsteen valt, ipv de neiging zal hebben tussen gootsteen en eiken te gaan lopen. Dit wilde ik met m'n groene OF1010 doen.
Maar hoe frees ik een gat, niet iets kleiner dan een te kopiëren spoelbak? Niet met een kopiëerfrees.

Ik dacht aan iets een frees met grotere ø lager dan de frees, maar die vind ik niet op bijv. ecotools.
1. Of ik zou een soort van dikke vast-vorme maar flexibele tape in de spoelbak moeten hanteren, icm kopiëerfrees: dat lijkt me ook maar wat gedoe.
2. Of ik zou de spoelbak 2x fixeren, 1x ietsje linksboven van het centrum en dan rechtsonder frezen, en dan nogmaals precies andersom, als je me nog begrijpt: ook gedoe.
3. Of ik moet niet willen frezen, gewoon superexact decouperen. Leuke uitdaging, maar riskant. En veel afwerken waarschijnlijk.
4. Of ik maak een mal: ook gedoe...

Dit moet toch makkelijk kunnen? Ik zie vast iets simpels over 't hoofd.
ik hou best wel van gedoe, maar vooral van slim gedoe.




IMG_5770.JPG
IMG_5771.JPG
 
Laatst bewerkt:

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Een rechthoekige mal maken van paar stroken multiplex. De sparing grofweg kleiner uitzagen met decoupeerzaag, en dan frezen met je 1010 met kopieerring en freesje. Volgens mij hoe groter het verschil tussen maat kopieerring en freesje, hoe groter de radius van je binnenhoeken en voor kleiner uiteraard andersom.

Mal moet minimiaal dikte hebben van je kopieerring.

Binnenmaat van je mal wordt x mm groter dan je uitsparing, waarbij x het verschil is tussen maat kopieerring en freesje.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Ik zie op ecotools kopieerfreesjes van 12.7 (met onderlager) en van 19mm diameter (donor voor het lager). Dat zou je 6.3/2=3.15mm overhang moeten opleveren als je de lagertjes wisselt. Voor je gemak hebben ze er zelfs een Inbus boutje in gestopt. nf301190150p_1_8.jpg
Succes!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb ik een kunststof onderbouw gootsteen gekocht, die bevestigd gaat worden tegen onderzijde eiken blad, sanitairkit ertussen
volgens mij is dit een opbouwmodel . . . wat je ook kan onderbouwen
heb je de klemhaakjes voor onderbouw er bij ?

4. Of ik maak een mal: ook gedoe...
helemaal met de collega's eens
die mal heb je op 1-2-3
zelf zou ik ze uit 2 overlappende lagen mpx maken
en de opening in het blad rondom 1 cm kleiner dan de binnenrand van de wasbak
hoe minder kleiner, hoe meer je de aanslag tussen het blad en de wasbak zal zien
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.007
824
Omgeving Leiden
Je zaagt 4 stroken van 10cm breed, 60 cm lang van 8mm mdf.
Die 'molenwiek' je zo dat je een rechthoek maakt met de binnenkant zo groot als de opening van de kunststof onderbouw spoelbak. De stroken fixeer je met dubbelzijdig tape.
Dan neem je de freesmachine met kopieerring. De buitenmaat van de kopieerring samen met de diameter van de frees bepalen nu hoeveel kleiner het gat wordt dat je freest.
(Kopieerring trouwens wel uitlijnen met de centreerdoorn anders is je freesje niet in het hart van de kopieerring.
Dat vind ik niet zo best van festool trouwens.)
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
had het beter gekund ?
is dit bij de andere freesmachines van festool niet ?
Bij de OF1400 niet deze klik je er in. Ik zie nu dat ik aan het papegaaien ben sorry
shopping
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en ZotVanHout

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Wat een mooie reacties allemaal! Veel ook in no-time.
Bij de meeste freesjes kun je toch zelf een groter lagertje monteren?

Bekijk bijlage 114813
Dat ja... Ik heb een prachtige super-uitgebreide set, 50 verschillende frezen misschien wel... maar die iets groteren lagertjes zitten er niet tussen. 't Moest kunnen en 't kan dus ook. Nu een goede vinden.
Ik zou verwachten dat setjes lagers met opéénlopend grotere maten frequenter te koop zijn.

Een rechthoekige mal maken van paar stroken multiplex. De sparing grofweg kleiner uitzagen met decoupeerzaag, en dan frezen met je 1010 met kopieerring en freesje. Volgens mij hoe groter het verschil tussen maat kopieerring en freesje, hoe groter de radius van je binnenhoeken en voor kleiner uiteraard andersom.

Mal moet minimiaal dikte hebben van je kopieerring.

Binnenmaat van je mal wordt x mm groter dan je uitsparing, waarbij x het verschil is tussen maat kopieerring en freesje.
Kopiëerring heb ik dus weer net niet, misschien moet ik die maar aanschaffen. Voelt wel wat ingewikkeld om de uiteindelijke radius (in de hoeken) mooi in verhouding met de spoelbak te krijgen, een mm teveel/te weinig ga je zien (en uiteindelijk vergeten).

Stukje tape om de lager van je trim freesje.
Dat is inderdaad de pragmatische oplossing waarvan ik wist dat 'ie er was, maar niet helder genoeg voor was. :) Weet niet of 't goed gaat werken, maar een testje is zo gedaan.


Ik zie op ecotools kopieerfreesjes van 12.7 (met onderlager) en van 19mm diameter (donor voor het lager). Dat zou je 6.3/2=3.15mm overhang moeten opleveren als je de lagertjes wisselt. Voor je gemak hebben ze er zelfs een Inbus boutje in gestopt. Bekijk bijlage 114819
Succes!
Da's ook een mooie! Als de interne diameter + breedtes voldoende overeenkomen...
volgens mij is dit een opbouwmodel . . . wat je ook kan onderbouwen
heb je de klemhaakjes voor onderbouw er bij ?


helemaal met de collega's eens
die mal heb je op 1-2-3
zelf zou ik ze uit 2 overlappende lagen mpx maken
en de opening in het blad rondom 1 cm kleiner dan de binnenrand van de wasbak
hoe minder kleiner, hoe meer je de aanslag tussen het blad en de wasbak zal zien
Je hebt gelijk qua opbouw, dankje, maar was ik me van bewust. Ik ga dwars door het kunststof heeft schroeven.
En die 1 cm, da's ook een goeie! Bovendien valt 't dan niet zo gauw op als radius blad niet exact in verhouding is met spoelbak.

(ik denk trouwens dat ik inderdaad al ver richting een goede mal zou zijn geweest, als ik dit laatste bericht gewoon niet getypt had ;). Maar gevoelsmatig maak ik dan een 2e mal, aangezien de gootsteen ook al gebruikt zou moeten kunnen worden als mal.)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.