Gat boren van 40mm in hard hout

Etienneke

Nieuw lid
7 dec 2020
7
0
hallo, ik brand tekeningen in hout. Ik gebruik hier meestal kerselaar voor. Nu wil ik in een plank een paar gaten boren zodat ik deze kan gebruiken om theelichtjes in te plaatsen. Het moet een gat worden van 40 mm en 10 mm diep. Ik gebruik hier een forstnerboor voor van 40 mm en plaats deze op mijn bovenfrees. Dit gaat goed maar het hout verbrand wat ik graag wil voorkomen. Ik boor al op de laagste snelheid. Hieronder zie je het forstnerboor dat ik gebruikt. Iemand tips hoe ik dit kan oplossen zodat mijn boorgat niet meer verbrand?
 

Bijlagen

  • fisch-tools-black-shark-forstnerboor-40-mm-3.jpg
    fisch-tools-black-shark-forstnerboor-40-mm-3.jpg
    126,8 KB · Weergaven: 21

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.259
685
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Jouw bovenfrees draait véél te snel, ook op de laagste snelheid. Probeer het eens in een boormachine. Ik zou voor die maat ergens bij 750 toeren per minuut willen draaien - het zou me niet verbazen als je frees daar nog een 0 achter plakt. Het beste werkt een kolomboor, dan kun je alles ook fijn vast zetten.

Overigens kan het ook door een stompe boor komen, en die boor kan weer stomp (geworden) zijn doordat hij heet werd. Om dat op te lossen kun je het beste een goede kwaliteit forstnerboor kopen, Famag bijvoorbeeld heeft een goede naam. Maar volgens mij is Fisch ook niet slecht (als hij nog scherp is)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en Kor

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Zelfs 750 rpm vindt ik nog veel, ik begin met deze maten ergens bij 300 en ga sneller indien nodig ;)
 

Etienneke

Nieuw lid
7 dec 2020
7
0
ik heb hier nog een oud kolomboor staan, heb er op geprobeerd maar deze kreeg dit niet getrokken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.012
826
Omgeving Leiden
Als je behoedzaam boort dan zou dat toch moeten lukken, want zo'n forstner boor schaaft laagje voor laagje weg. 40 mm is nou ook weer niet zo groot dat je daar een hele zware machine voor nodig hebt. Mijn 350 watt kolomboormachientje heeft er geen moeite mee. Daarom denk ik dat je boor bot is.
Die kan je zelf slijpen. Even zoeken op internet ' sharpening forstner bits'.

En je kolomboormachine natuurlijk op de laagste snelheid instellen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.097
405
ik heb dit ook wel eens gedaan in kops azobe
niet met een boor maar met een klein freesje met ondersnijder

dan krijg je ook een hele mooie strakke bodem
je hebt dan je kopieer ring en een ronde mal nodig
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.038
375
Alphen aan den Rijn
Deze maak ik met een kopieerring 17 en freesde 12 .
Uit een plaatje multiplex een gat geboord met de gatenzaag , maat weet ik even niet .
Het plaatje klem ik vast met 2 lijmklemmen , stofzuiger op de frees .
Dit kan uiteraard alleen ook vlak hout .
Mocht je wat willen weten , hoor ik het wel .

Succes Willem

8EAB2A0A-B237-4D66-AE25-18129F739326_1_201_a.jpeg
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Of voorboren met een kleinere maat. Dat mag dan best lomp omdat je de verbande stukjes daarna weghaalt met de juiste buitenmaat. Met de hand is het lastig om op de juiste plek te boren als het vlees al weg is, maar met een kolomboor is dat geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
337
P'beek
Precies, eerst beetje materiaal weghalen en daarna “netjes” uitfrezen.
Kopieerring werkt prima.

P.S. Geluk dat je met de combinatie forstnerboor/bovenfrees niets stuk hebt gemaakt en best bijzonder dat die in de spantang past.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.