Gat boren, niet moeilijk... toch?

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
313
152
Amersfoort
Hoi,

Ik moet meerdere 19mm breden gaten boren door het werkblad van mijn werkbank. Dit om de hulpmiddelen (veritas bench dogs, pups, etc) te kunnen gebruiken. In het verleden heb ik een 19mm slangenboor hiervoor gebruikt, maar het resultaat was er zeker niet naar. Idealiter zou ik een forstner gebruiken, maar ik moet door 100mm dik hout heen boren en ik heb (nog) geen forstner boor gezien die zo diep kan gaan.

Van twee zijde boren doe ik liever niet, dus ik vroeg me af of iemand tips of een boor aan kan raden die hiervoor wel geschikt is. Blijkbaar is 19mm een afwijkende maat...

Dank!
Roel

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
4.052
1.433
Emst
Een forstnerboor kan zeker meer dan 10cm diep boren, zelfs 20cm diep is haalbaar.
Is je boor wel scherp?
Je kan het ook in stappen doen.
Eerst een halve cm diep op de juiste diameter, dan boren met een kleinere diameter en dan weer de juiste diameter

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
337
116
Hier soms daar
Hier voor gebruik is een slangenboor, booromslag en een ring om recht te boren.
De bank op z;n kan en dan recht boren met een ring er omheen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
11.015
3.282
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je aan de 19 mm gekluisterd zit, dan blijf je daar logischerwijze bij
anders zou het aangeraden kunnen zijn om voor 20 mm te kiezen

in mijn situatie zou ik mijn kolomboor waarin een boormachine met kraag 43 mm past, gebruiken
de kolomboor heb ik op een plaat vastgemaakt
op zijn beurt blokkeer ik voor deze toepassing de plaat op de werkbank
daarbij draai ik de kolomboor om zijn as, waardoor die naast de plaat boort, waarop die vastgemaakt is

de keuze tussen een forstner, slangenboor en vlinderboor blijft

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
313
152
Amersfoort
Een forstnerboor kan zeker meer dan 10cm diep boren, zelfs 20cm diep is haalbaar.
Is je boor wel scherp?
Je kan het ook in stappen doen.
Eerst een halve cm diep op de juiste diameter, dan boren met een kleinere diameter en dan weer de juiste diameter
De forstner boren die ik heb (gezien) zijn allemaal 10 cm lang, dus de kraag van de boor stopt mij om dieper te gaan dan de lengte van de boor. Tenzij er langere forstner boortjes zijn?
Hier voor gebruik is een slangenboor, booromslag en een ring om recht te boren.
De bank op z;n kan en dan recht boren met een ring er omheen.
Hmm, booromslag... nooit aan gedacht. Dan zal het resultaat wel netter zijn dan slangenboor met boormachine. Bedankt voor deze tip!

als je aan de 19 mm gekluisterd zit, dan blijf je daar logischerwijze bij
anders zou het aangeraden kunnen zijn om voor 20 mm te kiezen

in mijn situatie zou ik mijn kolomboor waarin een boormachine met kraag 43 mm past, gebruiken
de kolomboor heb ik op een plaat vastgemaakt
op zijn beurt blokkeer ik voor deze toepassing de plaat op de werkbank
daarbij draai ik de kolomboor om zijn as, waardoor die naast de plaat boort, waarop die vastgemaakt is

de keuze tussen een forstner, slangenboor en vlinderboor blijft
Helaas, de onderdelen vallen door 20 mm gat heen. Ik heb moeite voor te stellen hoe jouw oplossing eruit ziet. Heb je toevallig iets van beeldmateriaal wat hierin zou kunnen helpen?

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
313
152
Amersfoort
Famag heeft schachtverlengingen voor forstnerboren (van Famag)

Geloof dat Baptist ze verkoopt
Dit kende ik helemaal niet. En ja, Baptist verkoopt ze. Jammer dat ze enkel geschikt zijn voor Famag boren, maar wat ik er van hoor zijn dat wel hele goede boortjes... en ieder excuus om meer gereedschap te kopen is een goed excuus! Dank hiervoor, ik denk dat dit het gaat worden!

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.420
1.207
Nootdorp
de benchdogs die ik heb voor het werkblad zijn allemaal gespecificeerd op 19/20mm. Ik heb een slangenboor gekocht van 20 mm. Dit gaat perfect. Misschien even een proefgat boren om te checken of je echt aan die 19mm gebonden zit.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.