Garagebox zonder elektra: Aggregaat of Grondkabel?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik kan een garagebox dicht bij mijn huis kopen. Wil ik gaan gebruiken als werkplaats. Helaas zit er geen elektra-aansluiting in. Ik zie de volgende opties om dit op te lossen.

a) Grondkabel van 90 meter laten aanleggen. Daarvoor heb ik toestemming nodig van een aantal particulieren in mijn straat. Niet uitgesloten dat ik die toestemming krijg, maar zal niet makkelijk gaan. Ik heb nog geen goed beeld van de kosten. Zal toch in orde van 1500 Euro liggen.

b) Armelui's alternatief: Verlengkabel uitrollen naar mijn huis. En dat elke keer dat ik in mijn werkplaats werk (dat is vaak). Lengte 60 meter over stoep.

c) Aansluiting laten aanleggen op openbaar net. Kosten ong. 1000 Euro + maandelijks vastrechtkosten. Ik weet nog niet zeker of de garage een adres heeft. Dat schijnt een eis te zijn om in aanmerking te komen voor een elektra-aansluiting.

d) Aggregaat. Ik heb geen grote machines. Kleine lintzaag,, invalzaag, stofzuiger, schuurmachine en ''s winters wat verwarming zijn de grootste. In mijn huidige werkplaatsje heb ik met enig beleid de stroom altijd makkelijk onder 16 ampère kunnen houden. Ik doe veel met handgereedschap. Een 4-takt benzine (of diesel?) aggregaat van 4 kVA denk ik aan.

Wat betreft de aggregaat: Ik vrees niet de spannings- en frequentiedippen bij plotseling inschakelen van een machine of verwarming . Wel de spannings- en frekwentie pieken bij uitschakelen van relatief grote belasting. Of hebben de huidige aggregaatjes afdoende regelingen en ook nog ""betaalbaar"".? En lawaai? En startgedoe van de verbrandingsmotor?

Kortom wie heeft ervaring met aggregaatjes of andere adviezen

mvg
Klaas
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Een eigen electra aansluiting lijkt me het makkelijkst, mocht je echt weinig vermogen nodig hebben is er de 1x10A garageboxaansluiting, met laag vastrecht. Anders zit je gelijk vast aan 1x40A of 3x25A.

Garageboxen hebben soms wel een huisnummer, kijk eens op perceelloep.nl bij het perceel van je garage, en dan bij details/adressen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@Marijn: Dat is interessant. Ik had (bij Enexis) gekeken naar kosten voor 25 A en ben niet de 10 A garagebox-optie tegengekomen; misschien omdat ik die optie niet kende en er dus niet specifiek op zocht.
En dank voor de link.

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Aggregaat is denk ik niet de mest handige.
Als je 'm buiten wegzet, geeft hij overlast (lawaai) voor je buren. En binnen is geen optie ivm de uitlaatgassen.
En je hebt nogal een flinke jongen nodig. Op het aggregaat van mijn pa (2,2Kw) kan hij met veel moeite een 230mm slijptol opstarten. Maar een lichte tafelzaag gaat al niet. Kijk niet alleen naar het vermogen op het typeplaatje van je gereedschap, maar bedenk dat motoren zeker ook een hoge opstartstroom hebben (die een normale groepenkast meestal wel kan verwerken maar een aggregaat vaak niet).

En dan is het dus de vraag wat de kosten van een geschikt apparaat zijn. Zal ook tegenvallen denk ik.

Ik zou proberen of je inderdaad een tussenmeter kunt plaatsen bij een van de dichtstbijgelegen buren.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik kan een garagebox dicht bij mijn huis kopen. Wil ik gaan gebruiken als werkplaats. Helaas zit er geen elektra-aansluiting in. Ik zie de volgende opties om dit op te lossen.

a) Grondkabel van 90 meter laten aanleggen. Daarvoor heb ik toestemming nodig van een aantal particulieren in mijn straat. Niet uitgesloten dat ik die toestemming krijg, maar zal niet makkelijk gaan. Ik heb nog geen goed beeld van de kosten. Zal toch in orde van 1500 Euro liggen.

b) Armelui's alternatief: Verlengkabel uitrollen naar mijn huis. En dat elke keer dat ik in mijn werkplaats werk (dat is vaak). Lengte 60 meter over stoep.

c) Aansluiting laten aanleggen op openbaar net. Kosten ong. 1000 Euro + maandelijks vastrechtkosten. Ik weet nog niet zeker of de garage een adres heeft. Dat schijnt een eis te zijn om in aanmerking te komen voor een elektra-aansluiting.

d) Aggregaat. Ik heb geen grote machines. Kleine lintzaag,, invalzaag, stofzuiger, schuurmachine en ''s winters wat verwarming zijn de grootste. In mijn huidige werkplaatsje heb ik met enig beleid de stroom altijd makkelijk onder 16 ampère kunnen houden. Ik doe veel met handgereedschap. Een 4-takt benzine (of diesel?) aggregaat van 4 kVA denk ik aan.

Wat betreft de aggregaat: Ik vrees niet de spannings- en frequentiedippen bij plotseling inschakelen van een machine of verwarming . Wel de spannings- en frekwentie pieken bij uitschakelen van relatief grote belasting. Of hebben de huidige aggregaatjes afdoende regelingen en ook nog ""betaalbaar"".? En lawaai? En startgedoe van de verbrandingsmotor?

Kortom wie heeft ervaring met aggregaatjes of andere adviezen

mvg
Klaas
Bouwketen staan vaak op plekken zonder adres, maar voor een aansluiting keken we dan naar het adres van het dichst bijzijnde pand en zetten dat op de aanvraag. Daarmee ging de beheerder aan de slag. De box zal in ieder geval een kadastrale aanduiding hebben die je mee kunt sturen bij een aanvraag.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een vaste aansluiting en als dat niet lukte dan batterijen obv het 18V systeem van een van the usual suspects. Alleen verwarmen zou dan lastig worden, of je koopt een verwarmde jas.

Heb je bij je mede box eigenaren al eens gepolst of zij een aansluiting hebben?

Check ook even bij je verzekering of de spullen die in de box staan onder de inboedelverzekering vallen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, het heeft een kadastraal nummer. Overigens heeft geen van de tien boxen een aansluiting noch op andere manier elektriciteit. Een buurtgenoot vragen om vanuit zijn huis via tussenmeter elektriciteit te betrekken is een optie maar zal ik pas overwegen als alle andere opties afvallen.

Ik heb zelf de optie van een eigen aansluiting over het hoofd gezien. Gezien de reacties hier lijkt die optie verder onderzoek waard. Ik ga daar even verder mee. Dank

mvg
Klaas

PS
@mk23: Dank voor de tip om met de verzekering te overleggen. Ook daar had ik niet aan gedacht:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.