(Gaming) bureau - Houtsoort?

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dag samen!

Ik ben alweer bezig met de voorbereidingen van een volgende project, zijnde mijn IKEA Malm bureau met een glimlach naar de milieustraat brengen om mijn eigen custom bureau te maken, dat voldoet aan mijn vele eisen.

Mijn vraag voor jullie is welke houtsoorten jullie voor het bureau aan zouden raden. Eiken leuk, maar zeer prijzig. Mijn lokale houthandel stelde kastanje voor dat de helft van eiken kost, maar hier heb ik nog nooit mee gewerkt en mocht iemand dit wel hebben gedaan dan hoor ik graag jullie ervaringen. Het hout moet goed tegen compressie kunnen gezien er af en toe klemmen op het blad worden gezet voor wat gaming dingetjes.

1706290431339.png

Voor de nieuwsgierigen, de zwarte doos links is de desktop toren. De L vormige lade en die daarboven gaan het huis worden voor mijn HOTAS (joystick met aparte throttle (Thrustmaster Warthog) met bureauklemmen). De 3 lades rechts zijn standaard. Twee schermen op monitorarmen en daar linksboven wil ik nog wat opbergruimte maken dat ik nog niet helemaal heb uitgewerkt. Het idee hierachter is de L vormige lade terug te laten komen in de L vorm links boven aan de muur. Verder nog een ladegoot en een USB hub ergens inbouwen, waarschijnlijk binnen in de linker bovenste lade.

Anyway, genoeg gestoeft. Ik ben benieuwd wat voor advies er gaat komen, ook ongevraagd advies is welkom. Bedankt alvast!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wil je alleen het blad van massief hout maken, of alles?
De Arnhemse Fijnhouthandel heeft Edelplaat. Dat is multiplex met een echt houten fineerlaag. Dan heb je de stabiliteit van multiplex maar wel een echte hout uitstraling.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Wil je alleen het blad van massief hout maken, of alles?
De Arnhemse Fijnhouthandel heeft Edelplaat. Dat is multiplex met een echt houten fineerlaag. Dan heb je de stabiliteit van multiplex maar wel een echte hout uitstraling.
Alles van massief hout, gewoon voor de uitdaging. Zelfs de lades eventueel met dovetails oid.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ja wat is duur? Hobby mag wat kosten zeggen sommige. Eiken timmerpanelen zijn naar verhouding niet zo duur Eiken panelen - Grootste en Voordeligste van Nederland of zelf even zoeken.
Wil je budget eiken ga dan de kringloopwinkels langs en kijk naar eiken tafels. Wel meer werk maar zeker beter hout dan de meeste timmerpanelen. Ik was 2 jaar geleden voor eerste keus foutvrij eiken 18 mm ongeveer 150 euro per M2 kwijt. Was het wel geschaafd.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik vond Essen ook prettig betaalbaar.
Maar het is al een tijdje geleden dat ik daar een grote hoeveelheid van gekocht heb.
Essen is wel hard genoeg om niet ingedrukt te worden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nu ben ik naast houtbewerker ook gamer, en ik weet niet wat voor configuratie je (gepland) hebt voor die PC, maar die kan zijn hitte op deze manier niet (goed) kwijt. Zeker de wat meer high end systemen (Ik heb zelf een Omen 40L) kunnen bizar veel lucht door de kast trekken om de cpu/gpu op enigzins acceptabele temperaturen te houden. Ik zou meer ruimte om de pc-behuizing heen inrekenen en een hoop afvoercapaciteit langs achteren.

Voor de monitor-armen zou ik bedenken dat je de schermen wellicht ook heen en weer wilt kunnen schuiven. Dit omdat je voor een flight of race-sim (mits je bezelless gaat met je display, geen idee) waarschijnlijk in het midden wilt zitten, maar voor kantoorwerk (browsen, typen) gaat dat snel vervelend worden omdat je een schuine houding aan gaat nemen (omdat je de betreffende vensters vaak maar op 1 scherm maximaliseert).
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik vond Essen ook prettig betaalbaar.
Maar het is al een tijdje geleden dat ik daar een grote hoeveelheid van gekocht heb.
Essen is wel hard genoeg om niet ingedrukt te worden.
Essen is bij deze toegevoegd aan het lijstje van mogelijke houtsoorten :)
Ja wat is duur? Hobby mag wat kosten zeggen sommige. Eiken timmerpanelen zijn naar verhouding niet zo duur Eiken panelen - Grootste en Voordeligste van Nederland of zelf even zoeken.
Wil je budget eiken ga dan de kringloopwinkels langs en kijk naar eiken tafels. Wel meer werk maar zeker beter hout dan de meeste timmerpanelen. Ik was 2 jaar geleden voor eerste keus foutvrij eiken 18 mm ongeveer 150 euro per M2 kwijt. Was het wel geschaafd.
Is ook nog het overwegen waard!
ga eens langs bij Buurman Utrecht en zie wat je kan/wil gebruiken voor je buro
of de prijzen ok zijn, kun je vergelijken met die op de website van AF
Die kende ik nog niet, en nog in de buurt ook. Bedankt voor de tip!
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
kastanje(tamme) hout heeft volgens mij ook een hoog looizuur gehalte.
Hierdoor heb je het zelfde probleem als eikenhout.
Je moet uitkijken met contact met metalen.
hmmm, het gaat om onderstaande klemmen die ik hier af en toe op monteer. Zou behandeld metaal ook al een zwarte reactie kunnen geven? 1706295781817.png

Nu ben ik naast houtbewerker ook gamer, en ik weet niet wat voor configuratie je (gepland) hebt voor die PC, maar die kan zijn hitte op deze manier niet (goed) kwijt. Zeker de wat meer high end systemen (Ik heb zelf een Omen 40L) kunnen bizar veel lucht door de kast trekken om de cpu/gpu op enigzins acceptabele temperaturen te houden. Ik zou meer ruimte om de pc-behuizing heen inrekenen en een hoop afvoercapaciteit langs achteren.

Voor de monitor-armen zou ik bedenken dat je de schermen wellicht ook heen en weer wilt kunnen schuiven. Dit omdat je voor een flight of race-sim (mits je bezelless gaat met je display, geen idee) waarschijnlijk in het midden wilt zitten, maar voor kantoorwerk (browsen, typen) gaat dat snel vervelend worden omdat je een schuine houding aan gaat nemen (omdat je de betreffende vensters vaak maar op 1 scherm maximaliseert).
De achterzijde van het vak blijft volledig open, en dat komt mooi uit want mijn toren zuigt het voorin en blaast het erachter uit. Maar ik ga wellicht op safe spelen en nog wat extra centimeters aan de zijkant gunnen.
De monitors komen op deze (LX Desk Mount Monitor Arm | Ergotron) te hangen, bewust geen dual mount omdat je dan al snel tegen de muur zit. Zo kan ik ze los van elkaar nog mooit verplaatsen. Voor de flight sim zal dit goed gaan werken, gezien het 2e scherm een kopie wordt van een van de MFD's in het vliegtuig. Voor kantoorwerk heb ik gelukkig een apart bureau. Work and pleasure don't go well together.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De achterzijde van het vak blijft volledig open, en dat komt mooi uit want mijn toren zuigt het voorin en blaast het erachter uit. Maar ik ga wellicht op safe spelen en nog wat extra centimeters aan de zijkant gunnen.
De monitors komen op deze (LX Desk Mount Monitor Arm | Ergotron) te hangen, bewust geen dual mount omdat je dan al snel tegen de muur zit. Zo kan ik ze los van elkaar nog mooit verplaatsen. Voor de flight sim zal dit goed gaan werken, gezien het 2e scherm een kopie wordt van een van de MFD's in het vliegtuig. Voor kantoorwerk heb ik gelukkig een apart bureau. Work and pleasure don't go well together.
Op je tekening lijkt het bureau tegen de achterwand aan te sluiten. Dat zou betekenen dat je pc de lucht van achter wegblaast, maar deze dus langs de ruimte om de pc heen weer naar voren gedrukt gaat worden (waar moet het anders heen). En dan trekt hij deze warme lucht weer naar binnen....

Als je geluk heb gaat de cpu throttlen. Heb je minder geluk, een bsod + reboot :p.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Op je tekening lijkt het bureau tegen de achterwand aan te sluiten. Dat zou betekenen dat je pc de lucht van achter wegblaast, maar deze dus langs de ruimte om de pc heen weer naar voren gedrukt gaat worden (waar moet het anders heen). En dan trekt hij deze warme lucht weer naar binnen....

Als je geluk heb gaat de cpu throttlen. Heb je minder geluk, een bsod + reboot :p.
Ik heb het nog niet volledig in het ontwerp gestopt maar er zit ongeveer 7 cm aan ruimte achter. Het blad wordt ongeveer 65 cm diep, de kastdelen ongeveer 56. Daarnaast zit het blad niet tegen de muur ivm plinten en de monitorarmklemmen. Ik ga ik er op dit moment vanuit dat dit voldoende gaat zijn, maar in het ergste geval kan ik nog een overloop creeeren.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
is een mooi geel&roze-achtige harde houtsoort
dosse is het mooist, maar ook kwartiers heeft zijn charmes
kastanje heb ik ooit gekocht
het is eigenlijk somber hout
en het kwartiers was niet om naar te kijken
Hmm, het oog wil zeker wat en somber is dan ook maar jammer van alle moeite. Bedankt voor de input, ik kan ook maar bar weinig vinden online over kastanje houten meubels (voor binnen) die niet geverfd zijn.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Zou behandeld metaal ook al een zwarte reactie kunnen geven?
Daar hoef je je bij een bureau binnen geen zorgen om te maken. Het geeft vooral een reactie met onbehandeld metaal icm vocht. En vocht + een computerbureau gaan ook niet echt goed samen, dus dat zal wel meevallen. Zeker als het ook nog eens behandeld metaal is en het blad goed in de olie/lak zit.
Twijfel je, dan kan je op het stuk metaal dat de tafel raakt natuurlijk altijd een stukje vilt plakken (of evt een anti-slip-rubber oid). Eigenlijk zou ik dat sowieso wel doen, al is het maar om krassen tegen te gaan op je blad.

Nog ff wat achtergrondinfo (copy-paste uit een eerdere reactie van mij in een ander topic) voor het geval dat...
Let bij kastanje en eiken op of het constructiehout voor buiten of meubelhout is. Dat eerste is winddroog (Ad = Air Dried), "aan de wind" gedroogd, dus onder een afdak opgeslagen, waardoor het 18-20% vocht bevat. Of soms zelfs versgezaagd en nog helemaal niet gedroogd. Versgezaagd hout heeft een nog hoger vochtpercentage (25+ %). Goed voor constructiewerk buiten, maar als je het binnen gaat gebruiken gaat het snel drogen en dus krimpen (doordat het binnen veel droger is en door de hogere temperatuur te snel droogt naar zo'n 10% vocht), met veel scheuren en kromtrekken tot gevolg. En eiken en vooral kastanje wordt namelijk ook veel gebruikt voor grof timmerwerk buiten (o.a. frame voor overkappingen etc) en daarbij is het niet erg dat het nog niet helemaal droog is.
Verlies aan vocht betekent namelijk dat het hout krimpt; als het niet kan werken (omdat het al verwerkt is in een meubel) dan scheurt het, en het trekt sowieso krom doordat de jaarringen niet gelijkmatig krimpen (die willen zich als het ware uitstrekken, dus recht worden opv de hoepel waarin ze nu liggen).
Wil je hout binnen gebruiken en meteen kunnen verwerken, bijvoorbeeld voor meubels, moet je op zoek naar ovengedroogd hout (KD). Dan zit er 8-10% vocht in.
Let wel, de meeste houthandels die eiken en kastanje verkopen (en zeker de zagerijen) verkopen enkel vers of windgedroogd hout. Hout wat ovengedroogd moet worden, is simpelweg te duur voor ze en daar hebben ze de klanten ook niet voor.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Bedankt Rob, allemaal zeer waardevolle informatie. Gelukkig verkoopt de lokale houtboer enkel KD hout, dus op dat punt zal het (hopelijk) niet snel fout gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.