Gamaschen aan in de werkplaats?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Soms denk ik wel eens de enige te zijn met dit probleem.....m’n schenen zien d’r niet uit. Als er iets ergens omvalt in de werkplaats (niet noodzakelijkerwijze m’n eigen werkplaatsje:rolleyes:), valt het altijd tegen mijn rechter scheenbeen aan. Met als gevolg soms flinke schaafwonden. De laatste jaren wordt ook mijn linkerbeen getekend, met als gevolg dat als je mij in m’n zwembroek ziet staan er twee getekende scheenbenen onderuit steken.
Het wordt nu eeen dusdanige aangelegenheid dat er laatst werd geopperd door de grote cheffin om maar scheenbeschermers te gaan dragen. Om dan toch een beetje in de stijl van de stoere houtbewerkers te blijven, opperde ik om lederen slobkousen ( gamaschen) te gaan dragen, zoals houthakkers die droegen.......maar ja.....om nou elke keer als ik wat wil knutselen die dingen aan te doen is ook zo wat.
Is dit een herkenbaar probleem in houtbewerknd Nederland? En zijn er mensen die hier nog een creatieve oplossing voor hebben?
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ik draag altijd een spijkerbroek als ik bezig ben, maar tot op heden heb ik met houtbewerken slechts wat sneeën in mijn handen gehad en nu alleen al 3 maanden een gebroken voet
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik draag stevige katoenen broeken van Havep. 's zomers zijn ze lekker warm, dat je na de hand al het zweet kunt uitwringen.
Mocht ik met mijn scheenbeen ergens tegen aanlopen, laat ik me niet kennen dat ik pijn heb.....al huil ik van binnen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Dank voor de reacties zover. D’r zitten er inderdaad tussen die ik nog niet in beeld had:), zoals de cricket beschermers:p.
De skisokken zijn misschien wel een optie, want die vallen niet op ( zitten achter de broekspijpen). Zal eens informeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Gelukkig geen last van. Vroeger laatste man gestaan. Bijnaam de houthakker. Toen nog zonder scheenbeschermers schijnbaar afgehard. Mijn kleine teen heeft een paar keer per jaar last van de stalen poot van mijn bed. Komt er midden in de nacht een oerkreet.:cry:
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Dank voor de reacties zover. D’r zitten er inderdaad tussen die ik nog niet in beeld had:), zoals de cricket beschermers:p.
De skisokken zijn misschien wel een optie, want die vallen niet op ( zitten achter de broekspijpen). Zal eens informeren.

Zulke skisokken heb ik nog nooit van gehoord, en ik sta toch regelmatig op de piste. Wat wel bestaat zijn scheenbeschermers voor skiers die slalommen. Die komen behoorlijk hard tegen de slalom paaltjes aan. Maar als iemand bescherming zoekt voor zijn eigen skistokken, moet die eerst maar eens op skiles :p

Die scheenbeschermers voor slalom skiers zijn serieus groot, lijkt me voor jou niet handig. Dan zou ik eerder kijken naar scheenbeschermers van voetballers. Maar dan lijkt me een broek met een bescherming veel passender..

1240
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Wederom dank voor de reacties. M’n voeten zijn ok. Ik draag standaard werkschoenen bij het knutselen en een redelijk zware kwaliteit spijkerbroek. Een korte klusbroek draag ik alleen als de temperaturen hoog zijn. Vreemd genoeg gebeurt er dan nooit zoiets. Kan ook overwegen altijd in korte broek te knutselen:p, maar ja, da’s swinters niet zo prettig. Ik denk dat ik eens naar de scheenbeschermers voor voetballers/hockeyers ga kijken: die schuif je zo je kousen in. Wordt vervolgd...
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Is voorkomen nog een optie? Door wat meer tijd te besteden aan om je heen kijken? Of gebeurt het door een collega-klusser die een plaat hout op scherp zet als jij langs komt? Het borgen van een stuk hout kan soms een hoop schade voorkomen ;-)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Daar heb je wel een punt(y). Ik probeer zoveel mogelijk ‘plat’ op te slaan. Plaatwerk e.d. Zou ik een bandje omheen kunnen leggen naar de muur toe. En nee, ik kan in dezen niemand anders de schuld geven dan mijzelf:confused:.......de werkplaats is mijn domein.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Meer in het algemeen heb ik door schade en schande geleerd om losse dingen (en dingen die los kunnen raken) goed vast te zetten. Denk ook aan domino-effect. Zwaaide een keer een lange lat rond, raakte een plaatje dat vervolgens tegen iets anders kletterde en dat zette weer een ander ding in ongewenste beweging. Enfin, je begrijpt me wel.

Ik ben eens een keer met mij vrouw door mijn werkplaats gelopen en die keek er met andere ogen naar (heeft ooit bij een zeer veiligheidsbewust offshore bedrijf op kantoor gewerkt. Een los snoer was daar bij wijze van spreken al een doodzonde.

Kortom: bekijk je werkplaats eens vanuit een ander perspectief: wat kan er allemaal misgaan?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.637
204
48
zwolle
www.masave.nl
Ik heb hetzelfde probleem. Schenen zijn vaak snel beschadigd. Eigenlijk loop ik 6 maanden per jaar in de korte werkbroek. Scheenbeschermers heb ik ook wel eens over nagedacht .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.