Ga ik heel veel meerwaarde hebben van een invalzaag met rail?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik beschik over een kleine (600w) en een grote (2000w) cirkelzaag, de laatste (een Makita) gaat tot ±8cm diep en gebruik ik voor groot/zwaar werk. Ik heb een zaagtafel met roltafel, maar ik sta op het punt om een teakhouten tafel aan repen te zagen (het hout is nog prima bruikbaar maar de constructie is slecht gedaan door de originele bouwer, dus ik wil er een bureau van maken) en vraag mezelf nu, is dat het waard? Ik zou over een Parkside invalzaag niet zo snel twijfelen:

voor die prijs maar de rail gaat maar tot 1m40 (extensies schijnen ze nu even niet te verkopen) en het allermooiste zou ik draadloos gevonden hebben (aangezien ik toch al uitgebreid op dit accusysteem zit) maar helaas. Dan word het dus automatisch (veel) duurder (ik ken geen andere merken in dit prijsniveau die ik vertrouw).

Wat zou ik zonder deze machine doen? Gewoon een rechte lat/balk regelen en die zo haaks/parallel/recht op de tafel klemmen en dan mijn cirkelzaag (op diepte ingesteld) erlangs halen. Maar misschien zijn er voordelen aan een invalzaag die ik nu niet zie omdat ik er geen heb? Het is hardhout dus ik wil er zoveel mogelijk van 'redden' maar misschien maak ik me druk om niks.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
827
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Heb 6 maanden geleden deze accu inval zaag aangeschaft.
voor dat geld super als je al het accu systeem 20v hebt.
Past zo op de Festool Makita rail.

en deze is inmiddels besteld!!

groetnis,
Roeland

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
827
Akkrum
Bij het gebruik van de Makitarail (liniaal) moet je met één zoetvijl een halve MM aan de linkerzijde van de zool weg vijlen dit omdat Makita rail de kantel beveiliging heeft.
De sheppach liniaal past ook echter moet je eerst de splinter strip verwijderen en een stukje van alu wegzagen daarna splinter strip weer aanbrengen (een hele fijne goedkope oplossing).
Bovenstaande aanpassingen hebben geen invloed op de nauwkeurigheid en constructie.

Op de Makita rail
0376F904-979F-49A7-9BB4-7DB60232A171.jpeg
Op de Scheppachrail
D0FE4BD7-D841-414C-B7E6-946AA3B42E4D.jpeg
Op de originele Parkside rail met “forum” aanslag
F2801EAD-F831-454C-AB20-DAAD2B41B5FA.jpeg

Met de smart accu 8 ah zeer goede prestaties
Zaagblad 140mm effectief met liniaal tot en met 50mm diep zagen

Heb er wel een schulp Ecotools zaagblad opgezet. het gemonteerde blad is naar mijn idee weinig waard.
Groetnis,

Roeland

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Zelf vind ik het voordeel van een invalzaag het feit dat je de lineaal weglegt op de afgetekende streepjes, en zagen maar.

Ik heb een Scheppach CS55 staan hier die weg mag (ivm aankoop Festool). Inclusief 2x rails 1400mm, een koppelstuk en enkele zaagbladen.
Heb ik altijd veel plezier van gehad. Is gebruikt maar zeker niet misbruikt en nog in goede staat.
Als je interesse hebt, stuur maar een pb, prijs komen we dan wel uit.

IMG_2165.jpg

IMG_2167.jpg

• Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.164
440
Een invalzaag is eert en vooral bedoeld voor plaatmateriaal en heeft niet zoveel vermogen (tenzij je voor Festool kiest, die hebben een grotere variant). Kan je Makita ook niet op een rail worden gemonteerd? En aangezien het toch herzaag werk is en er nog wel geschaafd moet worden, maak met wat plaatmateriaal je eigen rail en gebruik de Makita.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@klusrob in een review van de Aldi versie werd gezegd dat het een Scheppach kloon is waar ze niet zo over te spreken waren, de Parkside zou een betere koop zijn, sorry :).

@Superkees nee dat is gewoon een standaard Makita cirkelzaag zonder speciale bodem. Maar ik heb er voor nu gewoon de 600w Bosch voor gebruikt voor het geval ik metaal zou raken (minder zonde). Niet gebeurd gelukkig.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
De zaag met lineaal gebruik ik heel veel, vooral omdat grote dingen niet op'n kleine CMS zaagtafeltje kunnen. Ik heb ooit een frame/raster van 4x4 balkjes en pannenlatten gemaakt waar een hele plaat op past. Het ding is nu 10 jaar oud en half verrot (buiten gestaan) maar ik gebruik het nog steeds. Recent nog wat eiken (4cm) tafelbladen op verzaagd. Het frame had ik in het verleden op twee workmates liggen maar ligt nu meestal gewoon op de werkbank. Er moet eens een nieuwe komen die netjes op de bank past.

In kombinatie met zo'n gaatjestafel kun je heel veel met zo'n lineaal & invalzaag. Niet alleen plaatmateriaal. Echt hout gaat ook zolang het maar een beetje vlak is.

Met een lineaal en een beetje hout kun je een verstekbak maken voor afkortwerk, als je geen gaatjestafel hebt.

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Een invalzaag is eert en vooral bedoeld voor plaatmateriaal en heeft niet zoveel vermogen (tenzij je voor Festool kiest, die hebben een grotere variant). Kan je Makita ook niet op een rail worden gemonteerd? En aangezien het toch herzaag werk is en er nog wel geschaafd moet worden, maak met wat plaatmateriaal je eigen rail en gebruik de Makita.
Ik gebruik die van mij voor vanalles wat recht afgezaagd moet worden, tafelbladen, vensterbanken. Laatst voor de vlonder ook funderingsbalken moeten schulpen met de invalzaag omdat die te langzijn voor mijn kleine zaagtafeltje. Ik heb een Makita met zaagdiepte van max 5cm en dat was net genoeg :)

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.164
440
Als je hem hebt, dan doe je er inderdaad alles mee wat er mee lukt. Maar hier is de vraag omgekeerd, namelijk een invalzaag naast twee andere cirkelzagen voor een specifieke toepassing.

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Als je hem hebt, dan doe je er inderdaad alles mee wat er mee lukt. Maar hier is de vraag omgekeerd, namelijk een invalzaag naast twee andere cirkelzagen voor een specifieke toepassing.
Dat is waar, bij het lezen van het draadje meegenomen door jou opmerking en hem buiten de context van de vraag behandeld. In het geval van trigger zou ik denk ik geen meerwaarde zien in een liniaal, kan ook een lang recht stuk klemmen om langs te zagen met z'n dikke cirkelzaag, of op de roltafel als dat past.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.323
3.453
Gaanderen
Ik heb nooit met een gewone cirkelzaag gewerkt. Ik heb altijd met een festo/festool gewerkt. Ja festooldealerschap heeft voordelen (84-09). Natuurlijk kan je ook langs een rechte lat zagen maar ik zou niet anders meer willen.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.498
782
Moordrecht
Ik heb jaren niets anders gedaan dan met een cirkelzaag en een recht rei gewerkt, werkt prima. Een invalzaag met rail is minder moeite en sneller accuraat. Ik gebruik 'm ook om planken af te korten die ik niet op mn kleine zaagtafeltje kwijt kan, icm een haakse aanslag op de rail. Dat werkt zo goed en zo snel, daar kan met mijn huidige mogelijkheden niets tegenop.

Vraag is hoe vaak je denkt 'm te gaan gebruiken. Ik gebruik 'm eigenlijk vaker dan ik in eerste instantie gedacht heb, ik heb dan ook geen roltafel of formaat zaag. Uiteindelijk is hij tijdens de verbouwing vaker tevoorschijn gekomen dan ik dacht. Zoals eerder gezegd: het gemak maakt dat je 'm ook sneller pakt

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
91
11
Gelderland
Waarom begin je niet met het maken van een liniaal voor de cirkelzaag die je al hebt?
Een paar stroken mdf is genoeg en je kunt zelf (gedeeltelijk) de voordelen ervaren. Op YouTube is een uitleg zo gevonden.
(En tuurlijk, dat is niet hetzelfde als een echte invalzaag met liniaal, maar wellicht dat Trigger er prima mee uit de voeten kan?)

Pjotterx

Nieuw lid
14 mei 2023
1
0
Beilen
en deze is inmiddels besteld!!

groetnis,
Roeland

Heb je deze al binnen Roeland?
Ik ben erg benieuwd naar je eerste indruk.

Ik wil mijn eerste bovenvrees gaan bestellen en lijkt een op accu het meest handigst, Accu's heb ik al van pakside en zal hem slechts af en toe gebruiken bij hobbymatig gebruik.
Er zit geen kopieerring bij geloof ik, is dat een groot nadeel?

Gr Berend

LFlab

Post veel
7 mei 2018
995
317
Rosmalen
Laat misschien, maar toen ik een cirkelzaag kocht, 10 jaar geleden of zo, toen wist ik nog niet van het bestaan van die track saws af, dus kocht ik een gewone Skil, simpel ding, wel een nieuwe, sterk zat.
Maar voor mijn schuur heb ik zo'n invalzaag met lineaal van Hornbach gekocht (Pattfield?), en de gewone cirkelzaag staat al jaren stof te happen.....
Misschien voor timmerlui anders, maar mijn enige werk voor een "losse" cirkelzaag is het op maat zagen van platen en stroken, en daarvoor is een zaag met een lineaal ideaal.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.547
2.314
Terkaple
www.woodworking.nl
Festool heeft een adapter om de bovenfrees of decoupeerzaag van de rail gebruik te laten maken. Dat is vrij eenvoudig zelf te maken en aan je Makitazaag te koppelen. Voor die grote Makita zou je ook een zooltje kunnen maken van een stukje plaat materiaal, dat over een bestaande rail glijdt en aan de zool van je Makita zit. Je hebt zaagdiepte genoeg!

Dit is ook een fraaie oplossing.

jaap

Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
827
Akkrum
Heb je deze al binnen Roeland?
Ik ben erg benieuwd naar je eerste indruk.

Ik wil mijn eerste bovenvrees gaan bestellen en lijkt een op accu het meest handigst, Accu's heb ik al van pakside en zal hem slechts af en toe gebruiken bij hobbymatig gebruik.
Er zit geen kopieerring bij geloof ik, is dat een groot nadeel?

Gr Berend
Ja afgelopen zaterdag!
Het is alles wat ik er van verwachte en de kopieer ring van Makita plunge basis past ook onder de Parkside plunge basis.

zal even een korte review plaatsen.

groetnis,

Roeland

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.