Fysieke Hulp gezocht met afstellen tafels vlak- van dikte bank

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Bedankt voor de tips in deze conversatie. Ik heb er veel aan gehad. Nog wat tips n.a.v. mijn ervaring met het afstellen van mijn voor transport gedemonteerde 40 jaar oude SCM 2250:
Neem de uiteinde van de schaaf as als referentie om het afvoer blad af te stellen. Zorg dat deze as schoon is, bij deze machine zat er een dikke laag hars op. Zorg eigenlijk dat de hele machine schoon is: bladen, oplegpunten, aan en afvoer rollen, meshouders enz. En de messen scherp.
Probeer documentatie te achterhalen. Bij scm is dat verrassend goed geregeld evenals de onderdelen en dat na 40 jaar!
Deze machine kan tot op een tiende mm nauwkeurig dus moet de afstelling binnen de 0.05 mm als ik het goed onthouden heb van mijn meetkundelessen. (of bedoelen jullie dit met de Amerikanen overdrijven?) . Een meetklok en voelermaatjes zijn dan onontbeerlijk.
Net zolang afstellen tot het schaafresultaat naar wens is.

• Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.