Fysieke Hulp gezocht met afstellen tafels vlak- van dikte bank

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
229
107
Nijmegen
Beste mensen,

Ik heb deze Lurem VVD gekocht van Mark. Voor het vervoer moesten de tafels eraf en deze tafels moeten opnieuw gesteld worden. Dit forum en YouTube geeft aan hoe het moet. Ik heb me verdiept in hoe dat moet en merk: ik heb het gereedschap en de vaardigheid niet.
Het gaat niet om het stellen van de messen, dit ga ik zelf leren. Het gaat om het stellen van de aan- en afvoertafel.

mijn vraag:
wie heeft er zin en tijd en gereedschap om mij te helpen dit eenmalig goed in te stellen? Uiteraard tegen een vergoeding.

de VVD staat in Wijchen (bij Nijmegen).

groet, Peter

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.979
2.503
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb dit nog eens meer aandachtig gelezen
ik meen nu te mogen begrijpen dat het de vlaktafels zijn, en niet die van de vandikte
dan haal ik mij het mechanisme van mijn oude robland voor ogen
ze verstellen heb ik ze nooit moeten doen
ze er af halen heb ik trouwens nooit gedaan
de tafels scharnierden langs 1 zijde
aan de andere zijde zat er een 6-kant-bout onder
die verdraai je met een gewone steeksleutel
stellen doe je tov van de schaafas
de aanvoertafel kan je op een aan beide zijden schuin hellend vlak met een draaimechanisme verschuiven waardoor die hoger of lager komt te staan
hoe lager, hoe meer afname
mogelijks begin je best eerst met het afstellen van de aanvoertafel
die draai je naar beneden + verstel je tot beide buitenkanten even hoog staan als de buitenkanten van de schaafas
daarna kan je de afvoertafel tov van de aanvoertafel stellen
de uitvoertafel zet je vast
spaangrootte-afname stel je enkel met de aanvoertafel in

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
229
107
Nijmegen
Ik ben al aan het prutsen geweest maar zelfs grove afstelling is nog Niet gelukt. Laat staan de fijne afstemming met voelers.
ik heb nog steeds de hoop dat een vakman me wil helpen en het me wil leren, tegen een vergoeding.

in een andere post was het advies om eerst de afvoer tafel te stellen. En dan de aanvoer.

KMook

Nieuw lid
24 dec 2018
21
11
Oudwoude
Peter,

Veel gereedschap heb je niet (beslist) nodig, geduld is een schone zaak. Zelf eens een Hammer A3.31 gekocht welke aan alle kanten niet meer juist schaafde. Na een volledige zaterdag rustig alles af stellen is het een droom van een machine. Belangrijk is ook de volgorde waarin je het geheel af moet stellen.
Messen in het blok (controleer dit meerdere malen dat ze overal evenveel uitsteken)
Afvoertafel over de breedte evenwijdig aan de messen (Alleen eerst de kant van de messen)
Aanvoertafel over de breedte evenwijdig aan de messen (Alleen eerst de kant van de messen)
Aan en afvoertafel op dezelfde hoogte (lange waterpas)
Afvoertafel op de juiste hoogte (wanneer het mes een stalen rei (liniaal wil ook wel) een mm of 5 mee kan nemen staat ie gemiddeld goed.
Deze stappen zullen wellicht herhaald moeten worden echter hoef je steeds minder te stellen.

Het is even een werkje maar dan heb je er wel plezier van. Had je graag willen helpen (zonder betaling) echter is het een beetje uit de buurt.

Mocht je dit lukken en veel "snipe" in het vandikte gedeelte hebben, probeer de in- en uitvoerwalsen juist af te stellen. Deze hebben vaak te veel druk of te weinig druk.

• Leuk
Waarderingen: Marijn en antwerpenpjvan

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
229
107
Nijmegen
Dat is idd flink uit de buurt. ;-)

hopelijk zijn er anderen die me willen helpen die wel in de buurt zijn.

ik las dat je juist geen waterpas moest gebruiken maar juist een stalen rei. Omdat een waterpas niet recht genoeg zou zijn… ik zal dat forumtopic nog eens opsnorren.

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
513
173
Apeldoorn
Ik heb laatst een filmpje van David Best bekeken, over het afstellen van Felder zagen (hij heeft daar de bijbel over geschreven). Hij gaf aan dat je van harte welkom was om een machine waterpas of straight edge van bijna $1000 te gebruiken. Maar het alternatief was toch gewoon een goede(!) waterpas.

Volgens mij moet je daar gewoon mee beginnen, als dat is gelukt en je bent nog niet tevreden, kan je altijd nog straight edges/reien kopen met een hogere nauwkeurigheid.

• Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
513
173
Apeldoorn
De tolerantie verschilt natuurlijk met die van een machinewaterpas of een rei die volgens de fijnste norm is gevlakt. Maar dat verschil ga je in hout denk ik niet merken (ik niet althans :))

• Leuk

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Hoe lang moet die rei zijn?
Micrometers en voelers en wat dies meer zij, dat heb ik wel. Maar een rei heb ik alleen een korte, ongeveer 40 cm, geloof ik. Heb hem al een tijd niet gebruikt.

• Leuk

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
639
64
Flakkee
Ik ken je wanhoop. Ik zou je graag helpen alleen is het wat uit de buurt 100km. Een goede rei (ik adviseer die van veritas) en een setje dopsleutels. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Zijn je tafels überhaupt recht? Wanneer ze scheluw staan moet je gaan ophogen om ze paralel te maken. Dat is wel een rotwerkje

• Leuk

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
513
173
Apeldoorn
Maar even terug naar de basis, toen je hem kocht was hij goed neem ik aan? Dus dat is waar je naar toe terug moet toch? Wellicht kan de oorspronkelijke eigenaar je bijstand bieden?

• Leuk

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
229
107
Nijmegen
Ik heb inmiddels de voor-vorige eigenaar gesproken en die heeft me wat tips gegeven. Ook hoe een rei te maken van stroken mdf en met scheluw-latjes. Dus ik ga woensdag met een fanatiek lid van dit forum een poging doen om het in orde te krijgen. Boodschap over voelertjes was: niet te precies, de Amerikanen slaan soms door…
dus ik ga het proberen!

• Leuk
Waarderingen: mink

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
513
173
Apeldoorn
Ik heb inmiddels de voor-vorige eigenaar gesproken en die heeft me wat tips gegeven. Ook hoe een rei te maken van stroken mdf en met scheluw-latjes. Dus ik ga woensdag met een fanatiek lid van dit forum een poging doen om het in orde te krijgen. Boodschap over voelertjes was: niet te precies, de Amerikanen slaan soms door…
dus ik ga het proberen!
Nou die tip hoor ik ook graag! Succes alvast!

• Leuk

Jclt

Nieuw lid
5 mrt 2017
3
5
Goedemorgen Peter,
Onlangs mijn eigen vvd van mijn Lurum combinatie machine weer afgesteld ( na verplaatsing) dus mocht het woensdag niet lukken biedt ik mijn hulp bij deze aan, woon maar een uurtje weg van jou. Ik ben overigens in het bezit van de benodigde stalen rij en voelers. Het zal vast goed komen woensdag maar altijd fijn om extra hulp achter de hand te hebben.
Hartelijks,
Jon

• Leuk
Waarderingen: Tympy, Taab en DannyL

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
229
107
Nijmegen
Goedemorgen Jon, wat een mooi aanbod! Fijn om achter de hand te hebben. Ik laat weten hoe het is verlopen morgen.
Welk type Lurum heb jij?

Jclt

Nieuw lid
5 mrt 2017
3
5
Goedemorgen Jon, wat een mooi aanbod! Fijn om achter de hand te hebben. Ik laat weten hoe het is verlopen morgen.
Welk type Lurum heb jij?
Ik ben de gelukkige eigenaar van de Lurem CB 310 RLX uit 2010. Ik stuur je een link
dit filmpje helpt je op weg. Met name het stokje op minuut 2:38 is een handighulpmiddeltje welke je wellicht al kunt voorbereiden voor morgen.

Oja en nog een handige site: SawDust : Woodworking Machinery Technical Information
Succes nogmaals.

• Leuk
Waarderingen: mink en antwerpenpjvan

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
229
107
Nijmegen
GOED NIEUWS

@rinus en ik zijn vandaag van 9-13 uur aan de slag gegaan en de VVD draait inmiddels als een zonnetje! Ook de messen vervangen: dat maakte enorm uit in het schaafresultaat.

Aan iedereen bedankt voor het meedenken en aanbieden van hulp en Rinus voor de hulp, mooie kennismaking en de gezellige ochtend. Ik ben een blij man!

Bijlagen

• 4947EBFD-2D52-436E-83B6-D6E6F885E2BC.jpeg
    4947EBFD-2D52-436E-83B6-D6E6F885E2BC.jpeg
    114 KB · Weergaven: 46

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
229
107
Nijmegen
Nou die tip hoor ik ook graag! Succes alvast!
En de tips van Caspar waren:

1. gebruik twee rechte stroken multiplex / mdf / etc en gebruik scheluwlatjes om af te stellen.
2. niet te precies, de Amerikanen overdrijven het.
3. Gebruik een machine hamer voor de fijnafstelling,
4. Neem de tijd en geniet ervan.

Die laatste was voor mijn mindset nog de beste!

Google op winding stick voor uitleg over de scheluwlat.
Zie Bv dit filmpje

Bijlagen

• 84436FF1-BA1A-45E4-845B-6FF4F15ADEE8.jpeg
    84436FF1-BA1A-45E4-845B-6FF4F15ADEE8.jpeg
    138,8 KB · Weergaven: 46
  • C35D8F14-97CF-47AB-90EE-60B5A85A3E45.jpeg
    C35D8F14-97CF-47AB-90EE-60B5A85A3E45.jpeg
    160,3 KB · Weergaven: 32
  • DCFD04C2-8BB0-4F6D-B9D6-F8CEF1FD0A0E.jpeg
    DCFD04C2-8BB0-4F6D-B9D6-F8CEF1FD0A0E.jpeg
    146,5 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jclt en Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.