Nadat ik mijn nieuwe schaven heb binnengekregen moet er natuurlijk wel goed mee gewerkt worden. Oefening baart kunst, stapje voor stapje enz
Om te beginnen heb ik een dikke eiken plank gepakt die ik nog had liggen (geen foto van de plank vóór het schaafwerk maar deze was én niet vlak én er zat van oudsher een soort golfpatroon in geschaafd) en ben begonnen met schaven. In eerste instantie kreeg ik het niet goed voor elkaar en hapte de schaaf nogal, ook wanneer ik de andere richting op werkte en dus ben ik haaks gaan schaven. Dit werkte maar niet echt soepel, dus schaaf uit elkaar en de beitel geslepen. Man wat een verschil ! Nu kwamen er enigszins redelijke krullen vanaf, om te testen of het aan mij lag, aan de schaaf of het hout ff getest op een vuren balkje. Gelukkig daar wel een volle krul dus denk ik dat het aan het eik ligt.
Maar goed, de futselplank in wording....
De bedoeling is om er zowel kops als langshout mee te vlakken, vandaar dat hij vrij lang wordt. De aanslagen ga ik er demontabel op maken zodat ze mij en elkaar niet in de weg zitten, hoe weet ik nog niet. Misschien met een schuivende zwaluwstaart of gewoon koud verzonken.

Maar goed, de futselplank in wording....
De bedoeling is om er zowel kops als langshout mee te vlakken, vandaar dat hij vrij lang wordt. De aanslagen ga ik er demontabel op maken zodat ze mij en elkaar niet in de weg zitten, hoe weet ik nog niet. Misschien met een schuivende zwaluwstaart of gewoon koud verzonken.