Fruitschaal (Sinterklaasidee?)

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Mijn moeder wilde een fruitschaal. Ik vond dat de winkels weinig moois te bieden hadden dus dit in elkaar gefröbelt:


DSCI0016.jpg

DSCI0014.jpg

DSCI0019.jpg



WhatsApp Image 2020-12-02 at 14.08.24 (3).jpeg WhatsApp Image 2020-12-02 at 14.08.25 (1).jpeg


In kleine lettertjes toch wat uitleg over de vervaardiging (het is tenslotte "alleen foto's en videos"):
- Ik heb de eiken latjes van 10x4x370mm in water laten staan voor een paar uur.
- Daarna in de magnetron op vol vermogen voor precies 18 sec, en in de mal gedrukt en gebogen.
- Afgewerkt met schellak
- Timing is héél belangrijk (bij zulk dun hout in elk geval). Een seconde meer en het wordt te droog, een seconde minder en het is niet heet genoeg
- Een metalen strip over de buitenbocht is absoluut noodzakelijk om splijten te voorkomen
- Het vergt oefening (en dus reserve hout). Tijdens het zoeken van de juiste magnetrontijd etc. bijna even veel latjes verspild als dat er gelukt zijn.
- Volgende keer de strips pas afkorten na verlijmen, zodat ik de lengtes mooi kan aftekenen door er een ronde schaal o.i.d. op te leggen en deze te traceren.
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi dat je de uitleg er bij hebt gezet. Heb nog even wat rekenwerk gedaan:

Je latjes hebben een volume van 15 ml. Als ik in onze 900W magnetron 15 ml vocht 18 seconden op vol vermogen zet, zit het rondom tegen de wanden. De latjes moeten dan wel kokend heet zijn geweest?
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Creatief. Zeer minimalistisch. Maar ik vind het niet mijn smaak.

Dankjewel! Dat mag natuurlijk, smaken verschillen!


Mooi dat je de uitleg er bij hebt gezet. Heb nog even wat rekenwerk gedaan:

Je latjes hebben een volume van 15 ml. Als ik in onze 900W magnetron 15 ml vocht 18 seconden op vol vermogen zet, zit het rondom tegen de wanden. De latjes moeten dan wel kokend heet zijn geweest?

Hoi Kor, kokend heet dat is natuurlijk wel precies het idee!
Ik weet niet hoe jij je berekening precies hebt gedaan, in elk geval heb ik het even nagerekend uit interesse:

delta_T = Tkook-Tkamer = 80*C

c_water = 4.18 kJ/(kg*K) (soortelijke warmte)

h_verdamping = 2260 kJ/kg (verdampingswarmte; deze heeft dus veruit de grootste rol. Ik weet niet of je deze ad meegenomen?)

m=rho*V ~= 1000 [kg/m^3] * 15 [ml] = 0.015 kg (massa van 15ml water)

Q_temp = c_water*m*delta_T = 5kJ (energie om het volume aan water naar 100*C te brengen)

Q_verdamping = h_water*m = 33.9kJ (energie om het volledige volume te verdampen)

Q_totaal ~= 39 kJ

Q = P*t -->
t = Q/P = 39kJ / 900watt = 43 sec (voordat de volledige 15ml aan water verdampt zou zijn)


Bij 18 sec. zal een groot deel van het water dus net verdampt zijn, en het hout zal zo tegen de 100*C liggen. Perfect voor buigen dus.

Groetjes,
Bart
 
  • Haha
Waarderingen: ope1967 en Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mijn rekenwerk was in dit geval beperkt tot het volume van de latjes. Wat jij daar aan hebt toegevoegd lag bij mij al wel 40 jaar vrijwel onaangeroerd in het vakje "kan me ooit nog van pas komen maar waarschijnlijk niet".

Complimenten voor je cijferwerk maar... slechts een beperkt deel van die 15 ml is water, de rest is hout ;)
 
  • Haha
Waarderingen: ope1967

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
Mooie duidelijek uitleg, ik leer aldoend ebij, magnetron gebruiken had ik niet eerder aangedacht bij zulke werkzaamheden
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Mijn rekenwerk was in dit geval beperkt tot het volume van de latjes. Wat jij daar aan hebt toegevoegd lag bij mij al wel 40 jaar vrijwel onaangeroerd in het vakje "kan me ooit nog van pas komen maar waarschijnlijk niet".

Complimenten voor je cijferwerk maar... slechts een beperkt deel van die 15 ml is water, de rest is hout ;)
Ha kor, dat klopt natuurlijk. Dat maakt de (43-18)=25sec marge wel goed denk ik. En het hout heeft van zichzelf ook nog een soortelijke warmte (bijna 3 keer zo hoog als water).
Het verbaast mij ook dat ik mijn thermodynamica nog een keertje kan toepassen; ik vind het in elk geval wel leuk dat theorie en praktijk in grote lijnen wel overeenkomen!



Het gebruik van een magnetron was overigens niet mijn eigen idee hoor. Er is veel over te vinden op het internet, o.a. dit filmpje heeft mij geïnspireerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.